Vectra B Nykii alakierroksilla!?
Vectra B Nykii alakierroksilla!?
Elikkäs mulla on x20xev moottorilla oleva b vectra, se ihmeelisesti nykähtelee alakierroksilla? mikä mahtaisi olla vikana?
-
jimi hoffa
- 'Senator'

Re: Vectra B Nykii alakierroksilla!?
Isolla todennäköisyydellä egr temppuilee. Tuli pois niin ei se ainakaan huonompaan suuntaan mene. Ohjeet löytyy foorumilta.
-
keltanokka
- 'Diplomat'

Minun Vectran huoltohistoriasta löytyy entisen omistajan huomautus siitä että auto nykii kylmänä pienillä kierroksilla, olivat näemmä vaihtaneet kampiakselinanturin. Itse en kyllä heti alkujaan lähtisi vaihtelemaan tätä osaa, ensin sytytyspuoli ja alipainevuodot sekä ilma- ja polttoainesuodatin. Hoffan mainitseman EGR venttiilin saa tulpattua pienellä metallikuulalla imusarjasta tulevassa letkussa, kumiletkunmutkassa juuri ennen EGR venttiiliä. Omaan autoon ei juuri vaikuttanut miktenkään, ehkä syynä se että tulppasin aikaisessa vaiheessa ja paikat eivät olleet vielä kovin karstoittuneet.
X20XEV -moottorissa EGR:n saa poistettua helpoiten käytöstä ruuvaamalla EGR:n päällä olevaa ruuvia kiinnipäin.
Isäukon Vectrassa oli tulpanjohto öljyssä ja ilmamassamittari sökö. Tulppa aiheutti kolmellä käymistä ja ilmamassamittari nykimistä/väännöttömyyttä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
olen juuri vaihtanut autoon kampiakselin asentotunnistimen eli siinä ei pitäisi olla vikaa.. sytytys piuhoissa ei ole vikaa niinkuin ei ole tulpissakaan, pitänee kokeilla tota egr venttiilin tulppaamista.
-
keltanokka
- 'Diplomat'

Katso tosiaan ensin läpi asiat jotka eivät maksa muuta kuin vaivaa. Muuten ympyrä ja nuoli pitää huolen että lompakossa ei asustele muu kuin Matti. Olen itse ajellut kymmeniätuhansia kilometrejä EGR tulpattuna pelkästään rautakuulalla ja ei ole auennut tämän matkan aikana. EGR palikan sinetöinti halkeaa kun kiristää sit ruuvia mutta ei tietysti vuoda kun rautakuula kerran estää tämän mahdollisuuden.
Yksi tarkistettavan arvoinen asia on myös kaikki alipaineletkujen kiinnitykset. Nämä lyhyet kumiletkunpalaset halkeilevat ja aiheuttavat pikkuhiljaa alipainevuotoja. Esimerkkinä polttoaineen paineensäätimen alipaineletku joka on sattumalla ollut ensimmäinen alipainevuotokohde kahdessa moottorissa. Tarkista myös että imusarjan läpät liikkuvat takertelematta. Kun katsoo imusarjan alaosaa juuri puolan takaa niin alipainekellon vivusto pitäisi näkyä. Voi ihan käsin kokeilla että liikkuvat hyvin ja myös palautuvat lähtöasentoon.
Vaihdoin vähän aikaa siten ilmamäärämittarin X20XEV moottoriin, syynä että testeri jätti terävimmän huipun pois kun kierätti moottoria. Pidemmän testiajon jälkeen voi sanoa että ei suuremmin auttanut moottorin laiskuuteen. Vääntää edelleen tosisurkeasti alakierroksilla ja vastaa yhtä surkeasti kaasuun verrattuna C- sarjan Ecotec moottoriin.
Yksi tarkistettavan arvoinen asia on myös kaikki alipaineletkujen kiinnitykset. Nämä lyhyet kumiletkunpalaset halkeilevat ja aiheuttavat pikkuhiljaa alipainevuotoja. Esimerkkinä polttoaineen paineensäätimen alipaineletku joka on sattumalla ollut ensimmäinen alipainevuotokohde kahdessa moottorissa. Tarkista myös että imusarjan läpät liikkuvat takertelematta. Kun katsoo imusarjan alaosaa juuri puolan takaa niin alipainekellon vivusto pitäisi näkyä. Voi ihan käsin kokeilla että liikkuvat hyvin ja myös palautuvat lähtöasentoon.
Vaihdoin vähän aikaa siten ilmamäärämittarin X20XEV moottoriin, syynä että testeri jätti terävimmän huipun pois kun kierätti moottoria. Pidemmän testiajon jälkeen voi sanoa että ei suuremmin auttanut moottorin laiskuuteen. Vääntää edelleen tosisurkeasti alakierroksilla ja vastaa yhtä surkeasti kaasuun verrattuna C- sarjan Ecotec moottoriin.