elikkäs pihalla makaava gsi kadetti (C20NE) kaipaisi vielä lisää tehoa (kiihtyvyyttä) ja mieleen tuli kun joskus kuulin isojen poikien puhuneen "vesisuihkusta".
itse olen sen näin käsittänyt. eli kun kaasu polkaistaan pohjaan ruuttaisi pieni suutin imusarjaan vähän vettä. jospa joku vähän selventäisi tätä mulle lisää ja samalla kertoisi onnistuisiko tälläisen systeemin teko kadettiin.
ooppeliin on tällä hetkellä tehty:
-peltisarja
-vapaavirtaussuodatin
-kansi avarrettu ja pako- ja imusarjat kohdistettu
-bensanpainetta nostettu
-katti poistettu ja tehty 2.5" putkisto
vesisuihku?
siis tuo vesiruisku juttu on yleensä käytössä vain ahdetuissa autoissa.. johtuen ahdetun ilman korkeasta lämpötilasta..
tuon ylim. veden suihkutus imusarjaan tekee semmoisen pikkujipon, että se tiputtaa aika lailla dramaattisesta imuilmanlämpöä.. jos esim ahtimelta tulee n.120c ilmaa, niin vesiruiskulla se saadaan tiputettua n.20c.. perustuu veden hyörystämiseen, elikkäs veden olomuodon muutoksen vesi-->höyry vaatimaan suureen energia määrään
tuon ylim. veden suihkutus imusarjaan tekee semmoisen pikkujipon, että se tiputtaa aika lailla dramaattisesta imuilmanlämpöä.. jos esim ahtimelta tulee n.120c ilmaa, niin vesiruiskulla se saadaan tiputettua n.20c.. perustuu veden hyörystämiseen, elikkäs veden olomuodon muutoksen vesi-->höyry vaatimaan suureen energia määrään
bmw e70 3.0d 300/700
jetta mk6 1.2tsi 140/220
jetta mk6 1.2tsi 140/220
-
Kilpakarva
- 'Senator'

Niin siis itse asiassa homma ei perustu veden höyrystymiseen vaan veden huomattavasti suurempaan ominaisenergiaan, eli desilitra 20c vettä ja kuutiometri 80c ilmaa sotkettuna = kuutiometri kosteaa 30c ilmaa. (noi suhteet hatusta, mutta sinnepäin).On 2002-06-10 17:57, Repsa wrote:
siis tuo vesiruisku juttu on yleensä käytössä vain ahdetuissa autoissa.. johtuen ahdetun ilman korkeasta lämpötilasta..
Vaparissa ei minkäännäköistä hyötyä moisesta, paitsi tuuninkiporukassa katu-uskottavuuden kasvu....
WRC-leluissa taas tankataan 40 l bensaa ja 20 l vettä.....
Lisäys:
Tai sitten ruikitaan vettä coolerille (siis ulkopinnalle) esim vanhat Celicat käytti tätä, tällöin haihtuva vesi pudottaa coolerin pintalämpöä = tehostaa lämmönsiirtoa tarvittaessa (muistaakseni isoN). Kun veden saa ruikkia imukanaviin teho paljon suurempi, samoin voidaan käyttää pienempää cooleria = pienempi viive (välikö hällä paukkusysteemillä:-).
<font size=-1>[ This Message was edited by: Kilpakarva on 2002-06-11 00:13 ]</font>