Astra g:n jarrujen poljinvoimaero autojen välillä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
duppa
'Kapitän'
'Kapitän'

Astra g:n jarrujen poljinvoimaero autojen välillä

Viesti Kirjoittaja duppa »

Moro,
Meillä on kaksi g-astraa, toinen on 5-ovinen 1.6l 8-tappinen ja toinen on farkku 1.6l 16-tappinen.
muijan kanssa vaihdellaan autoja keskenänne päivästä riippuen ja kumpikin on huomannut, että farmarissa joutuu painamaan jarrupoljinta oikein työkseen verrattuna 5-oviseen, joten oletteko törmänneet vastaaviin heittoihin autosta riippuen?
Lisätietona sanottakoon, että farmariin tehtiin eteen ja taakse, (osittain juuri tämän seikan vuoksi), täysi jarruremontti ja se ei vaikuttanut asiaan mitenkään.
Katsastuksessa jarrut olivat erittäin tasaiset ja kelpasivat muutenkin katsastuksessa.
Tehostimen letkussa ei ole vuotoja ja tehostin, (ainakin osittain :) ), toimii, koska kun sen kytkee pois, niin jarruista tulee vieläkin enemmän poljinvoimaa tarvitsevat.

Lähinnä homma ihmetyttää siksi, että luulisi 16-tappisessa olevan paremmat jarrut kuin 8-tappisessa. Eihän Opelixeissa ole koskaan ollut mitkään järin tehostetut jarrut, mullakin Opeleita on kymmeniä. Näiden kahden lähes samanlaisen auton jarruteho eron vaan huomaa niin tosi selkeästi.

Kommentoikaa

-Duppa-
Ari-S
OCF Member 2019

Re: Astra g:n jarrujen poljinvoimaero autojen välillä

Viesti Kirjoittaja Ari-S »

ite huomasin kans vastaavaa eroa mutta astrat olivat 2.0 16v automaatti ja toi nykyinen sit manuaali.. tuntu et tossa automaatissa oli ihan sairaan ylitehostetut jarrut. eiks noissa 1.6 koneisissa molemmissa ole ihan samat jarrut?
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
duppa
'Kapitän'
'Kapitän'

Ari-S kirjoitti:ite huomasin kans vastaavaa eroa mutta astrat olivat 2.0 16v automaatti ja toi nykyinen sit manuaali.. tuntu et tossa automaatissa oli ihan sairaan ylitehostetut jarrut. eiks noissa 1.6 koneisissa molemmissa ole ihan samat jarrut?
No sellasessa käsityksessä minäkin olen, et nois on samat jarrut ja jos ei olis, ni luulis et 16-venttiilises olis sit paremmat, ku on kerran tehokkaampikin :lol: Farkku on sitäpaitsi nuorempikin, se on 2002 ja 5-ovinen on -98
J0NE
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja J0NE »

Mites renkaat?
Mulla f-astrassa on kesäpyörät isommat = suurempi pyörivä massa.
Huomaa selkeästi eron jarruissa nyt kun vaihtoi kumit.
duppa
'Kapitän'
'Kapitän'

J0NE kirjoitti:Mites renkaat?
Mulla f-astrassa on kesäpyörät isommat = suurempi pyörivä massa.
Huomaa selkeästi eron jarruissa nyt kun vaihtoi kumit.
Ei johdu siitäkään, mulla ollu farkussa tavalliset peltivanteet normi rengastuksella niin kesä- kuin talvipyörissäkin ja 5-ovisessa talvipyörät normaalit ja kesäpyörät isommilla aluvanteilla ja gummeilla, joten tiiän kyl sen eron vaikutuksen.

Mä vaihdoin muuten farkusta vielä jarrunesteetkin ja testasin samalla, et nesteet virtaa hienosti, eli ei ole mitään tukostakaan. (mulla joskus ollut c-kadetissa letkun kudosvaurio, joka tukki letkun sisältä ja jarruvoimat meni huonon virtauksen vuoksi oudoksi) Sylinterit on tietenkin jarruremontin aikana myös testattu ja kaikki liikkuu nätisti.

Mä jotenkin lasken sen varaan, et ongelma on pääsylinterissä/tehostimessa, jos koko ongelmaa on edes olemassakaan :o

Mutta poljinvoimaero on kyllä HUOMATTAVA, eli kun siirtyy 5-ovisesta farkun puikkoihin, niin meinaa automaattisesti mennä eka risteys pitkäksi :wink:
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Meillä on kaksi reilusti käytettyä B2 Vectra dieseliä. Noissa on kanssa huomattava ero jarrutehoissa "normaalijarrutuksissa", katsastuksessa kyllä nappaa kiinni tarvittavasti. Jarrupalojen materiaalieroa epäilen. Huonommat jarrut omaavassa on tarvikepalat ja tarvikelevyt (jotka olen ite vaihtanut), toista en ole tutkinut, kun toimii :D
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Huonolaatuisia paloja veikkaisin, niissä on yllättävän isoja eroja.

Toinen yllättävämpi asia joka voi aiheuttaa tuota on likaiset takajarrut, mutta jos ne on huollettu niin tuskin johtuu siitä.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Agiperi
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Agiperi »

Paristakin koslasta olen todistanut jarrutehostimen mystisesti hävinneen ja poljinta sai tosiaan polkea aika urakalla ennenkuin alkoi edes hidastumaan, toisessa taisi pamahtaa joku tehostimen alipainehässäkkä ja toisessa muuta syytä ei sille keksitty kuin pääsylinterin kulahtanut tiiviste. Outoa myös, että tuollaiset hengenvaaralliset kapineet meni katsastuksesta läpi muitta mutkitta vaikka autoon tottumaton alkuun säikähtää että onko jarruja ollenkaan...
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

rgs1 kirjoitti:Meillä on kaksi reilusti käytettyä B2 Vectra dieseliä. Noissa on kanssa huomattava ero jarrutehoissa "normaalijarrutuksissa", katsastuksessa kyllä nappaa kiinni tarvittavasti. Jarrupalojen materiaalieroa epäilen. Huonommat jarrut omaavassa on tarvikepalat ja tarvikelevyt (jotka olen ite vaihtanut), toista en ole tutkinut, kun toimii :D
Huonot jarrupalat oli sitten Lucas-TRW tai TRW-Lucas merkkiset punaisessa laatikossa tulleet. Tuntuma parani huomattavasti, kun asensin tilalle entisten levyjen kanssa poisheitetyt palat :hammer:
w4hlman
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja w4hlman »

rgs1 kirjoitti:
rgs1 kirjoitti:Meillä on kaksi reilusti käytettyä B2 Vectra dieseliä. Noissa on kanssa huomattava ero jarrutehoissa "normaalijarrutuksissa", katsastuksessa kyllä nappaa kiinni tarvittavasti. Jarrupalojen materiaalieroa epäilen. Huonommat jarrut omaavassa on tarvikepalat ja tarvikelevyt (jotka olen ite vaihtanut), toista en ole tutkinut, kun toimii :D
Huonot jarrupalat oli sitten Lucas-TRW tai TRW-Lucas merkkiset punaisessa laatikossa tulleet. Tuntuma parani huomattavasti, kun asensin tilalle entisten levyjen kanssa poisheitetyt palat :hammer:
Jännä juttu. Voi tietty olla, että onkin huonommat, mutta TRW valmistaa mm. Opeliin alkuperäisosia, mm hammastankoja...
Calibra C20XE + Saab 9-5 2.3t Vector Wagon
ex: Astra F X20XEV GSi Caravan
ex: Saab 9-3 2.0t
Vastaa Viestiin