Moro!
Ongelmana olisi siis v6 vectran (z32se-kone) öljynsuodattimen kotelon ylikiristetty kansi. Kansi on vedetty niin tiukalle, ettei se irtoa itse kotelosta. Räikällä ja jatkovarrella vääntämällä koko kotelo alkoi pyörimään moottorilohkossa, muttei sekään tuntunut pyörittämällä irtoavan, kotelo itse on kai jollain pultilla/mutterilla kiinnilohkossa? Onko kellään hyviä ideoita miten kannen tai koko kotelon saisi irti lohkosta ja voiko sen kotelon pyöriminen lohkossa rikkoa jotain?
vectra v6 -03 öljynsuodatinkotelon avaus/ irrotus
vectra v6 -03 öljynsuodatinkotelon avaus/ irrotus
03 Vectra C GTS z32se
Re: vectra v6 -03 öljynsuodatinkotelon avaus/ irrotus
Samaisen ongelman kanssa itse painin jokin aika sitten. isoillla putkitongeilla rungosta kiinni, pulttipyssyllä kansi auki. Jos se runko pääsee tarpeeksi löysään siellä, alkaa vuotamaan aika julmasti öljyä, siellä on ihan o-rengas sen kotelon rungon ja lohkonvälissä.kuppeli kirjoitti:Moro!
Ongelmana olisi siis v6 vectran (z32se-kone) öljynsuodattimen kotelon ylikiristetty kansi. Kansi on vedetty niin tiukalle, ettei se irtoa itse kotelosta. Räikällä ja jatkovarrella vääntämällä koko kotelo alkoi pyörimään moottorilohkossa, muttei sekään tuntunut pyörittämällä irtoavan, kotelo itse on kai jollain pultilla/mutterilla kiinnilohkossa? Onko kellään hyviä ideoita miten kannen tai koko kotelon saisi irti lohkosta ja voiko sen kotelon pyöriminen lohkossa rikkoa jotain?
Re: vectra v6 -03 öljynsuodatinkotelon avaus/ irrotus
Lohkon ja kotelon välissä on vähän enemmän kuin o-rengas, kantikas ja melko "korkea" tiiviste. Itse kotelo on kuusiokolopultilla kiinni lohkossa, 12mm kanta ja kiristysmomentti muistaakseni 45 Nm. kannelle 15 Nm. Mitään ei mene rikki (paitsi tiiviste) vaikka se pääsee pyörimään, jää vain todennäköisimmin hiukan vuotamaan. Niitä runkoja on kahta mallia, toisessa on pykälä joka estää pyörimisen, vanhemmassa ei joten se pyörii maailman ääriin jos pääsee löystymään.
Purkukeinona on ainoastaan pitää runkoa kiinni pantamallisella suodatinavaimella tai riittävän suurilla putkipihdeillä. Kun rungosta on ote niin kannesta 24mm avaimella kiinni (EI siitä sisäneliökannasta, murtuu!) ja terävä napautus avaimeen on yleensä auttanut. Tai sitten pyssyllä kuten edellinen neuvokin kuului, tilaa vaan on aika niukasti. Toki jos uuden rungon ostaa tilalle niin poraa reijän läpi ja pitää siitä vastaan ruuvarilla tms sopivalla välineellä.
Purkukeinona on ainoastaan pitää runkoa kiinni pantamallisella suodatinavaimella tai riittävän suurilla putkipihdeillä. Kun rungosta on ote niin kannesta 24mm avaimella kiinni (EI siitä sisäneliökannasta, murtuu!) ja terävä napautus avaimeen on yleensä auttanut. Tai sitten pyssyllä kuten edellinen neuvokin kuului, tilaa vaan on aika niukasti. Toki jos uuden rungon ostaa tilalle niin poraa reijän läpi ja pitää siitä vastaan ruuvarilla tms sopivalla välineellä.
Ei enää Omegaa vaan Sitruunapatonkia