vectra c 05 eberi

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
arska.f
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

vectra c 05 eberi

Viesti Kirjoittaja arska.f »

eli aika tuore auto mulla tuo vectra ja aikasempaa kokomusta ei ole,osaisko joku valaista tuon eberin kans.

miten tuo lisälämmitin pitäis saada käyntiin,ajotietokoneesta ei löydy sitä kelloa/ajastin toimintoa,mitä ohjekirjassa on kerrottu.

haluaisin testata tuon toiminnan ennen talvea, mutta en vain tiedä miten se pitäisi päälle saada..ja voiko tuota kellotoimintoa ohjelmoida merkkiliikkeessä tuohon autoon?

auto vectra c -05 1,9cdti 8v ja eberi oli joku 5w tai sinne päin..kuiteski rintapellistä löytyy harmaa laatikko.

ja mites tuolla autolla tarkenee talvella?
Undertaker
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: vectra c 05 eberi

Viesti Kirjoittaja Undertaker »

mulla kans 2.2 diisseli c-vectrassa tuo sama aparaatti ja multa löytyy ajotietokoneesta ajastimet. Saan sen puhaltamaan ainakin sisälle ilmaa haluttuun kelloaikaan mutta mistä tietää että eberi hoitaa hommiaan konehuoneessa? Vai onko tuo vähän hankala todeta kesällä?
lassilj
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja lassilj »

Luultavasti eberi on semmoista mallia (kun kelloa ei löydy), joka lähtee automaattisesti tulille vasta, kun moottori on käynnissä (ja on tarpeeksi kylmä), eli eberi vain nopeuttaa moottorin lämpenemistä ja samalla syöttää lämmittämäänsä jäähdytysnestettä lämppärin kennolle. Ajastusmahdollisuuden hinta riippuu siitä, onko autossa valmiina eberin kiertovesipumppua (epäilen, ettei ole) ja minkämallinen eberi siinä on (onko sähköliitäntä valmiina kiertovesipumpulle vai ei, epäilen ettei ole valmiina).

Ohjelmointi maksaa Oulun korkeudella 100-150 € paikasta riippuen.
Jos kiertovesipumpun joutuu ostamaan, niin sen hinta n. 40 € + letkua + klemmarit + sähköliitin? n. 55-60 €/yht. Vesipumpun asennus lienee 1-1,5 h:n homma, oisko 100 €:n kuolema?
Jos ei ole eberissä valmiina sähköliitäntää kierovesipumpulle, niin eberin joutuu käyttämään pöydällä asentaakseen virransyötön kiertovesipumpulle ("rosvotaan" eberin sisältä muistaakseni navoista 10 ja 11) ja varmaan ei merkkiliike tee sitä alle 2 h, luulisin 150-200 €.
Undertaker
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Undertaker »

Kertooko se vielä mitään että kun laitan ajastuksen päälle ja auto alkaa puhaltamaan sisälle ilmaa ks. kellon lyömällä? Tarkoittaako tuo vielä että itse eber on kunnossa?
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Undertaker kirjoitti:Kertooko se vielä mitään että kun laitan ajastuksen päälle ja auto alkaa puhaltamaan sisälle ilmaa ks. kellon lyömällä? Tarkoittaako tuo vielä että itse eber on kunnossa?
Onko ajotietokoneesta pyydetty toiminto "eberin käynnistys"? Minulla ei ole mitään käsitystä onko can-väylässä (ilmeisesti olevan) eberin ohjaus missämäärin erilainen kuin tavallinen irtoeberi, mutta noissa irtolaitteissa on ohjelmointikellosta riippuvaisia erilaisia toimintatiloja (mm. tuommoinen ajastettu tuuletus on mahdollinen). Kyllä sen pitäisi aloittaa poltto kesälämpötilassakin, jos ulkoilman "kylmässä" oleva laite käynnistetään ja varmaan kymmenkunta minuuttia toimia ennen kuin lämpöanturit alkaa rajoittamaan lämmitystä.
Vastaa Viestiin