Glykoli ja korroosio...
Glykoli ja korroosio...
Tarvis vaihtaa taas A-Vectraan jäähdytinneste.
Vaihdan sen n. parin vuoden välein. Samalla vaihdan aina termarin. Puhdistan joka kerta järjestelmän siihen tarkoitetulla aineella ja huuhtelen koko järjestelmän huolellisesti vedellä. Lämpö/jäähdytys ongelmia ei ole ollut koskaan.
Ongelma on se, että nyt neste on taas ruosteen sotkemaa ruskeaa. Olen käyttänyt Bilteman sinistä glykolia n.50% seoksella.
Alfamerin kirjassa lukee nesteelle vaihtoväli 30000km.
Onko kaksi vuotta normaali "elinikä" glykolille?
Voiko Vectrassa käyttää mitä tahansa glykolia?
Olisko esim. Biltsun punainen "long life" soosi pitkäikäisempi?
Onko eri glykolien korroosionkestossa eroja?
Vaihdan sen n. parin vuoden välein. Samalla vaihdan aina termarin. Puhdistan joka kerta järjestelmän siihen tarkoitetulla aineella ja huuhtelen koko järjestelmän huolellisesti vedellä. Lämpö/jäähdytys ongelmia ei ole ollut koskaan.
Ongelma on se, että nyt neste on taas ruosteen sotkemaa ruskeaa. Olen käyttänyt Bilteman sinistä glykolia n.50% seoksella.
Alfamerin kirjassa lukee nesteelle vaihtoväli 30000km.
Onko kaksi vuotta normaali "elinikä" glykolille?
Voiko Vectrassa käyttää mitä tahansa glykolia?
Olisko esim. Biltsun punainen "long life" soosi pitkäikäisempi?
Onko eri glykolien korroosionkestossa eroja?
der OPelVEctra -Technic, die begeistert.
Re: Glykoli ja korroosio...
Vaihda perus vihreään tuo neste...ei ole ongelmia ainakaan itsellä ollut tuolla nesteellä.
Omassa calibrassa on neste pysynyt nätin vihreänä, vaikka ei ole kertaakaan tullut jäähdytysjärjestelmää huuhdeltua millään tökötillä, eikä edes pelkällä vedellä.
Kilsoja on nyt 320tkm, joista itse ajanut karkeasti 150tkm/10v.
Nyt lähtisin ratkaisemaan asiaa siitä päästä, että osta se glykoli jostain muualta kuin biltemasta
Kilsoja on nyt 320tkm, joista itse ajanut karkeasti 150tkm/10v.
Nyt lähtisin ratkaisemaan asiaa siitä päästä, että osta se glykoli jostain muualta kuin biltemasta
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Okei, taidan ostaa vihreää seuraavaksi. 
der OPelVEctra -Technic, die begeistert.
En usko että vika on glykolissa. Sinisellä oon ajanu kohta 100tkm eikä mitään värivaihteluja oo tullu.
Noi sun huuhteluaineet vaan irrottaa paskaa vielä käytön jälkeenkin.
Noi sun huuhteluaineet vaan irrottaa paskaa vielä käytön jälkeenkin.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Saako C20XE-koneeseen (ja muihin rautalohko+alukansi koneisiin) laittaa punaiset jäähdytinnesteet? Nyt on kone levällään ja olisi helppo huuhdella kaikki vihreät jäähdytinnesteet pois. Netistä olen lukenut että periaatteessa voi vaihtaa mutta jotkut taas sanovat että sitä kuuluu käyttää mitä valmistaja määrää. Vai eikö 90-luvulla ollut vielä punaista jäähd. nestettä?
Ainoa syy tähän vaihtoon olisi se ettei tarvitse pitää kahta eri jäähdytinnestettä hyllyssä kun muissa "huoltopiirin" autoissa on punaiset nesteet. Ja eikös punaisen elinikä ole myös pidempi?
Ainoa syy tähän vaihtoon olisi se ettei tarvitse pitää kahta eri jäähdytinnestettä hyllyssä kun muissa "huoltopiirin" autoissa on punaiset nesteet. Ja eikös punaisen elinikä ole myös pidempi?
Opel Vectra STW -06 Z22YH Autom.
Laita ihan normaalit vihreät. Ei nois mun käyttökokemusten perusteella eroja hirveesti käyttöiässä ole.
Punainen on herkempää vuotamaan.
Itse laittaisin omaan samanlaiseen nuo vihreät.
Voi käyttää jos haluaa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Ite oon laittanu surutta vihreitten tilalle punaset ku oon vesipumppuja vaihellu enkä ole etes konetta huuhdellut siinä yhteydessä.jarkkis kirjoitti:Laita ihan normaalit vihreät. Ei nois mun käyttökokemusten perusteella eroja hirveesti käyttöiässä ole.
Ei mitään ongelmia tai reklamaatioita jälkeenpäin, ei vaahtoa eikä paakkuunnu ja säiliössäki neste pysyy punasena.
Parin viikon sisään rääpäsen omaan autoon jakopään ja aattelin siihenki laittaa vihreitten tilalle punasta nestettä x18xe1
Kiitän vastauksista, laitan siis punaiset kun sitä löytyy jo hyllystä tarpeeksi. Ja aika monessa paikassa tosiaan lukee että sen säilyvyys on parempi, eri asia sitten huomaako sitä käytännössä.
Opel Vectra STW -06 Z22YH Autom.