turbo Calibraan tehoa?
Tunex ainakin pystyy auttamaan lisätehon haussa. Omassa Calibrassa on siellä tehty kansi, sekä nuo "normaalit" T315-hilppeet isolla coolerilla. Tehon määrästä ei ole tietoa, kun ei ole dynotettu, mutta pitäisi olla ainakin yli 300 hv (pelkillä Tunexin bolt-on-kamoilla ilman kansitöitä pitäisi saada n. 315 hv). Tosin ongelmana tuntuu olevan sitten kun tehoa alkaa olla, voimansiirto, joka omastakin autostani sanoi työsopimuksen irti viikko sitten. 400 hv alkaa olla jo aika ylärajoilla, n. 360 hv tehoista olen kyllä kuullut, 400-heppaisista C20LET-koneista harvemmin.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
kunnollinen turbo sinne konehuoneeseen (HX tai GT) rosteripakosarjalla ja erillisellä hukkaportilla, niin iso cooleri kuin ikinä saa ja ohjelmoitava moottorinohjaus... kyllä lähtee. Pitsikannessa on potentiaalia kunhan pysyy nipussa. Noilla vakioilla traktorimallin pakosarjoilla ei voi odottaa kuin infernaalisia pakopaineita = vähän tehoa ja kestävyysongelmia.
Mutta ei makeata mahan täydeltä, tottakai ämpärin kokoiset turbot ja väljät pakosarjat tuovat turbo-lagia. Potkua joutuu vähän odottelemaan. Vakiona tuo toimii aika nätisti arkiajoja ajatellen.
Mutta ei makeata mahan täydeltä, tottakai ämpärin kokoiset turbot ja väljät pakosarjat tuovat turbo-lagia. Potkua joutuu vähän odottelemaan. Vakiona tuo toimii aika nätisti arkiajoja ajatellen.
ja katu-uskottavuutta pönkitetään tänään näillä: HX40 & Autorotor 3150
Minulla on Calsussa sama rengastus kuin Atalla ja sillä ei ole merkitystä koska eturenkaat 215/40/17 ja takana 245/35/17 näissä on sama vierintäkehä molemmissa eli jakolaatikko ei rikkoonnu sen takia. Tuo on kyllä erikoinen juttu sinänsä että samalla kehäpituudella on nuo renkaat kun muita eripari rengastuksia tuskimpa saa samalla kehän pituudella.
No haittana on kun ei pysty edestä taakse vaihtamaan renkaita ja madalluksella renkaat kuluu takaa sisäreunasta kohtuuttoman paljon jollei ole säädettäviä puslia takana ja miks ei myös eteen kannata laittaa. Puslilla säästää äkkiä niiden hinnan kun renkaat kuluu tasaisemmin.
EDIT: Niin ja vielä alkuperäiseen kysymykseen palatakseni, niin minusta kannattaa laittaa ensin T315-sarja ja siihen totuttuaan katsella lisätehoja enemmän, tietysti jos raha riittää niin miksi ei heti laita kunnolla tehoja.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jartsu on 2003-09-11 18:06 ]</font>
No haittana on kun ei pysty edestä taakse vaihtamaan renkaita ja madalluksella renkaat kuluu takaa sisäreunasta kohtuuttoman paljon jollei ole säädettäviä puslia takana ja miks ei myös eteen kannata laittaa. Puslilla säästää äkkiä niiden hinnan kun renkaat kuluu tasaisemmin.
EDIT: Niin ja vielä alkuperäiseen kysymykseen palatakseni, niin minusta kannattaa laittaa ensin T315-sarja ja siihen totuttuaan katsella lisätehoja enemmän, tietysti jos raha riittää niin miksi ei heti laita kunnolla tehoja.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jartsu on 2003-09-11 18:06 ]</font>
Tää on ilmeisen tyhmä kysymys..mutta kysyn silti kun en oikein osannu järkeillä vastausta itselleni..On 2003-09-11 17:00, madi wrote:
ata onko osuutta asiaan nuo sun renkaat o isommat takana ku edessä ??
Eli: miksi erikokoiset renkaat edessä ja takana edesauttaisi voimansiirron rikkoontumista? Ilmeisesti näin kuitenkin siis saattaa olla..kertokaapa joku miksi?
Ilmeisesti liittyy nelivetoon..vai?!
Ihan mielenkiinnosta kyselen..
<font size=-1>[ This Message was edited by: mä on 2003-09-11 21:38 ]</font>
joo ja varmaan kun rupeat oikein kovasti ottamaan tehoja irti niin kiertokanget sun yms rupeaa jossakin vaiheessa pistämään hanttiin. mutta kysy niiltä jotka on virittänyt sen firges corsan niin eiköhän pojat tiedä millä keinolla saadaan tehoa lisää. ja minä oon myös sitä mieltä että turbo heti vaihtoon jos meinaat lisää tehoa hakea.
...erikokoinen rengastus edessä ja takana ei sinänsä hajota mitään niinkauan kun tuumakoko ja renkaan kehä pysyy samana. (ero sai olla muistaakseni + - 2 pros.)On 2003-09-11 21:37, mä wrote:Tää on ilmeisen tyhmä kysymys..mutta kysyn silti kun en oikein osannu järkeillä vastausta itselleni..On 2003-09-11 17:00, madi wrote:
ata onko osuutta asiaan nuo sun renkaat o isommat takana ku edessä ??
Eli: miksi erikokoiset renkaat edessä ja takana edesauttaisi voimansiirron rikkoontumista? Ilmeisesti näin kuitenkin siis saattaa olla..kertokaapa joku miksi?
Mutta oliskohan tähän ihan maalaisjärjellä löytyvä selitys voimansiirron rikkoutumiseen sillä,että alkuperäinen voimansiirto on mitoitettu 204hv mukaan ja siihen törkätään 100-200hv lisää...
Johtuu siitä, että kun renkaat ovat eri kokoiset on niiden pyörimisnopeudessa eroa. Jos etu- ja taka-akselin välillä on eroa pyörimisnopeudessa kuormittaa se jakolaatikkoa jatkuvasti. Normaalitilanteessahan kun pyörimisnopeudet on samat ei jakolaatikko juurikaan kuormitu muulloin kuin luiston ilmetessä.On 2003-09-11 21:37, mä wrote:
miksi erikokoiset renkaat edessä ja takana edesauttaisi voimansiirron rikkoontumista?
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Elikkäs erikokoisella rengastuksella jos vierintäkehä ei ole sama niin esim. etupyörä pyörähtää kierroksen niin takapyörä vaikka vaan 3/4 kierrosta (liioiteltu kuvaus) ja tästä syystä jakolaatikko hajoaa.
Näin olen asian ymmärtänyt mutta jos siinä on korjattavaa niin korjatkaa.
Tämä on syy miksi nelivetoon tarvii vaihtaa kaikki kumit kerralla eli että se vierintäkehä pysyy samana.
Näin olen asian ymmärtänyt mutta jos siinä on korjattavaa niin korjatkaa.
Tämä on syy miksi nelivetoon tarvii vaihtaa kaikki kumit kerralla eli että se vierintäkehä pysyy samana.
Etkö "Mä" ole Sa.Inti:n miehiä?On 2003-09-11 21:37, mä wrote:
[Tää on ilmeisen tyhmä kysymys..mutta kysyn silti kun en oikein osannu järkeillä vastausta itselleni..
Katsoppa uaz 4x4 cabrioletin ohjekirjasta kohta renkaiden vaihdosta.
4x4 Calibra ei niistä paljoa eroa..
<font size=-1>[ This Message was edited by: Regno on 2003-09-11 22:09 ]</font>