eri kokoisten etu-ja takarenkaiden merkitys
No niin..ajattelin laittaa tästä nyt sitten ihan oman topicin (tehoa "turbo-calibraan" kun on aika kaukana tästä aiheesta)
Eli kysymys siis kuuluu miksi hyvin monissa autoissa joissa takarenkaat ovat leveämmät kuin eturenkaat on eroa myös renkaan profiilissa?
Esimerkki: edessä 215/50 takana 235/45
Onko tämä VAIN ulkonäkökysymys vai onko sille myös teknisiä perusteita?
tuolla "turbo-calibra" topicissa on jo mainittu että nelivedoissa voimansiirron takia on tärkeää että etu- ja takarenkaiden vierintäkehäpituus on sama..samoin siellä on keskusteltu siitä että ABS,TC,ESP ym järjestelmät toimiakseen tarvitsisivat samaa vierintänopeutta sekä edessä että takana (=samaa kehäpituutta siis)
Mutta itse en vieläkään ole aivan vakuuttunut siitä että noista asioista löytyisi vastaus tuohon kysymykseen..paitsi nelivedon osalta (ehkä)
Ottakaapa kantaa muutkin..eli miksi autoissa joissa on leveämmät takarenkaat kuin eturenkaat on useimmiten myös profiilissa eroa?
(kannattaa ensin tsekata tuolta "turbo-calibra"-topicista mitä siellä on ehditty keskustelemaan)
Eli kysymys siis kuuluu miksi hyvin monissa autoissa joissa takarenkaat ovat leveämmät kuin eturenkaat on eroa myös renkaan profiilissa?
tuolla "turbo-calibra" topicissa on jo mainittu että nelivedoissa voimansiirron takia on tärkeää että etu- ja takarenkaiden vierintäkehäpituus on sama..samoin siellä on keskusteltu siitä että ABS,TC,ESP ym järjestelmät toimiakseen tarvitsisivat samaa vierintänopeutta sekä edessä että takana (=samaa kehäpituutta siis)
Mutta itse en vieläkään ole aivan vakuuttunut siitä että noista asioista löytyisi vastaus tuohon kysymykseen..paitsi nelivedon osalta (ehkä)
Ottakaapa kantaa muutkin..eli miksi autoissa joissa on leveämmät takarenkaat kuin eturenkaat on useimmiten myös profiilissa eroa?
(kannattaa ensin tsekata tuolta "turbo-calibra"-topicista mitä siellä on ehditty keskustelemaan)
...itse en tähän löydä järjellistä perustetta muuta kuin,että tosiaan renkaan halkaisijaa halutaan pitää saman mittaisena.On 2003-09-13 08:16, mä wrote:
No niin..ajattelin laittaa tästä nyt sitten ihan oman topicin (tehoa "turbo-calibraan" kun on aika kaukana tästä aiheesta)
4wd autoissa asia lienee kyllä selvä...
esim.takavetoisessa ei välttämättä tarvisi olla saman kokoista rengasta...(huom.kiihdytysautot edessä kottikärrynrengas takana hillitön Baarumi
esimerkissäsi annoit rengaskokoja (oletusvanne 16")
215-50-16" halkaisija:621mm
235-45-16" halkaisija:618mm
215-45-16" halkaisija:600mm
eli tämän mukaan 215-50 ja 235-45 menis ihan kivasti keskenään,mutta jos olis esim:215-45 ja 235-45 rengastus...siinä paketissa eturengas näyttäisi aika pieneltä takarenkaaseen nähden ja EHKÄ juuri sen takia sitä ei suositella/kannata laittaa.
En mä tiiä mikä on se "aamenjuttu" tässäkään,mutta kyllä MINUN mielestä olisi aika oudon näköistä jos etu ja takarenkaan ero olisi silmällä huomattavaa...
Niin..mä oon tosta täsmälleen samaa mieltä..mutta sikäli "eri" mieltä että ainakin mun omassa autossa se ero todella pistää silmään..ja ihan silmämääräisellä arviolla pääsisi paremman näköiseen lopputulokseen..vaikkakin laskin näyttää toista. En tajua...On 2003-09-13 08:47, Jartza wrote:
En mä tiiä mikä on se "aamenjuttu" tässäkään,mutta kyllä MINUN mielestä olisi aika oudon näköistä jos etu ja takarenkaan ero olisi silmällä huomattavaa...
No..en tiedä..mutta mitä enemmän asiaa mietin niin sitä vähemmän uskon että ESP(-kään) vaatisi toimiakseen samaa kehää kaikissa renkaissa! Jos näin on niin sitten autoissa käytettävä tietotekniikka on todella alkeellista muilla aloilla käytettävän tietotekniikan tasoon verrattuna!
Sitä en sitten tiedä onko alustan säädöt sitten niin tarkkoja yleisesti ottaen että sen takia autovalmistajat näyttäisivät pyrkivän rengassuosituksissaan samaan kehään sekä edessä että takana. En oikein usko sitäkään..
Ääh..en tiedä..samahan se nyt silleen on mutta toisaalta häiritsee kun en tiedä vastausta..
Mitäs muuten sitten kun menee rengas ja alle laitetaan nykyautoissa yleinen pieni vararengas? Lakkaako ESP tai ABS tai TC toimimasta tai toimiiko väärin? Enpä usko..vaikka pienellä renkaalla kehässä on todella merkittävä ero..ja vain yhdessä pyörässä!
Mutta hölmön näköistä se kyllä on..
<font size=-1>[ This Message was edited by: mä on 2003-09-13 09:57 ]</font>
jos renkaan halkaisia/ympärysmitta on eri edessä tai takana saattaa sutimisenesto yms. turhuudet aktivoitua. koska pienempi rengas pyörähtää samalla matkalla useamman kerran kun iso rengas. tyhmä tietokone tulkitsee sen sitten sutimiseksi ja käy sitten pätkimään tehoja yms.joutavaa.
sutimiseneston aivoille siis pitäisi pystyä kertomaan autossa oleva rengastus tai siis ainakin renkaan ympärysmitta jotta se osaisi sopeutua muutettuun rengastukseen.
kiihdytys autoissa on leveät renkaat vetävissäpyörissä jotta saadaan siirrettyä kaikki voima tiehen ja mahdollisimman kapea rengas "vetämättömässä" akselissa jotta saadaan mahdollisimman pieni vierintävastus.
sutimiseneston aivoille siis pitäisi pystyä kertomaan autossa oleva rengastus tai siis ainakin renkaan ympärysmitta jotta se osaisi sopeutua muutettuun rengastukseen.
kiihdytys autoissa on leveät renkaat vetävissäpyörissä jotta saadaan siirrettyä kaikki voima tiehen ja mahdollisimman kapea rengas "vetämättömässä" akselissa jotta saadaan mahdollisimman pieni vierintävastus.
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.
Entäpä sitten kun se rengasrikko napsahtaa kohdalle ja joutuu laittamaan sen pienenpienen vararenkaan..alkaako luistonesto pätkimään tehoja?? En usko..On 2003-09-13 10:20, mä wrote:On 2003-09-13 10:11, ipa wrote:
jos renkaan halkaisia/ympärysmitta on eri edessä tai takana saattaa sutimisenesto yms. turhuudet aktivoitua. koska pienempi rengas pyörähtää samalla matkalla useamman kerran kun iso rengas. tyhmä tietokone tulkitsee sen sitten sutimiseksi ja käy sitten pätkimään tehoja yms.joutavaa.
Ja toisaalta taas vaikea uskoa että auton tietotekniikka olisi niin alkeellista että esim TC:n toiminta vaatisi alla olevan rengastuksen "päivittämistä" sitä ohjaavalle tietokoneelle..
<font size=-1>[ This Message was edited by: mä on 2003-09-13 10:23 ]</font>
Moi. En nyt malta olla kysymättä newbie kun olen, että miten tuo tractioncontrol oikein tarkkaan ottaen Opelissa toimii?
Siis sehän on aina päällä kunnes sen kytkee pois. Saa vääntää rautalangasta
Kiinnostais vaan tietää mikä sitä ohjaa jne... joku tuttu sitä kuitenkin vielä kysyy, noloa sanoa etten tiedä
Autoni on Vectra b 2.0-16v sport -99
Kiinnostais vaan tietää mikä sitä ohjaa jne... joku tuttu sitä kuitenkin vielä kysyy, noloa sanoa etten tiedä
Älä välitä..en mäkään tiedä..muuta kuin sen että aina kun Opelissa painoi kaasua niin kojelaudassa alkoi vilkkua keltainen valo ja veto alkoi pätkimään..eikä ollu edes sitä nappia että sen olis saanu pois..On 2003-09-13 10:25, Trinity wrote:
Moi. En nyt malta olla kysymättä newbie kun olen, että miten tuo tractioncontrol oikein tarkkaan ottaen Opelissa toimii?
On 2003-09-13 10:22, mä wrote:
Entäpä sitten kun se rengasrikko napsahtaa kohdalle ja joutuu laittamaan sen pienenpienen vararenkaan..alkaako luistonesto pätkimään tehoja?? En usko..
Jos tapahtuu rengasrikko pieni vararengas on vain siirtymää varten seuraavaa rengasliikettä silmälläpitäen...ei todellakaan renkaan kehittäjällä ole ollut tarkoitus,että se nyt jää sinne "ikuisesti"...eli vaan ihan päivän tai kahden ajaksi...ja vain 80km/h
Luistoneston tarkoitus on rajoittaa auton tehoja,ettei renkaat sudi...eli silloin jos luistonesto alkaa toimimaan silloin on pidon raja murrettu...
Ei luistonesto ole koko ajan aktiivisena vaikka se koko ajan päällä onkin...
Ja pienellä varapyörällä kukaan turhaan revitteleekään autoa?...
<font size=-1>[ This Message was edited by: mä on 2003-09-13 10:23 ]</font>
Joo näinhän se on..mutta jos tuo yhden kirjoittajan postaama teoria pitäisi paikkansa niin jos alla on yhdessä kulmassa tuo huomattavasti pienempi varapyörä ja ajetaan vaikkapa 60km/h tai sitä max 80km/h niin eikö silloin pitäisi esim ESP:n tulkita asia niin että tuo yksi pyörä on menettänyt pitonsa ja näinollen ESP puuttuisi peliin?!
Näinhän ei siis käy..mutta jos tuo teoria pitäisi paikkaansa niin noinhan PITÄISI käydä?!
Kyllä mä alan kallistua sille kannalle että asiassa on sittenkin kysymys siitä ulkonäöstä..ja se että mun autossa kaikesta huolimatta tuo ulkonäköpointti ei toteudu kovin hyvin johtuu siitä että alla on juuri se rengasmerkki/malli kuin siellä on(=muutenkin surkea rengas). Uskon että kun tässä joskus vaihdan talvikumit alle (samaa kokoa kuin kesäkumitkin) niin "näköharha" siitä että eturengas on paksu kuin lenkkimakkara luultavasti poistuu.
<font size=-1>[ This Message was edited by: mä on 2003-09-13 12:57 ]</font>
Näinhän ei siis käy..mutta jos tuo teoria pitäisi paikkaansa niin noinhan PITÄISI käydä?!
Kyllä mä alan kallistua sille kannalle että asiassa on sittenkin kysymys siitä ulkonäöstä..ja se että mun autossa kaikesta huolimatta tuo ulkonäköpointti ei toteudu kovin hyvin johtuu siitä että alla on juuri se rengasmerkki/malli kuin siellä on(=muutenkin surkea rengas). Uskon että kun tässä joskus vaihdan talvikumit alle (samaa kokoa kuin kesäkumitkin) niin "näköharha" siitä että eturengas on paksu kuin lenkkimakkara luultavasti poistuu.
<font size=-1>[ This Message was edited by: mä on 2003-09-13 12:57 ]</font>
...jos oikeen ymmärrän sinulla on eriprofiiliset renkaat edessä ja takana?On 2003-09-13 12:55, mä wrote:
ja se että mun autossa kaikesta huolimatta tuo ulkonäköpointti ei toteudu kovin hyvin johtuu siitä että alla on juuri se rengasmerkki/malli kuin siellä on(=muutenkin surkea rengas). <font size=-1>[ This Message was edited by: mä on 2003-09-13 12:57 ]</font>
Mercedes SLK 230 Kompressorin vakiorenkaat on 205-55-16"
Kuka hemmetti sinne on joskus edes ostanut eriprofiilirenkaat?...
Eipä muuten ookaan vaan vakiot on eteen 205/55 16 ja taakse 225/50 16
Näin seisoo ainakin auton alkuperäisissä papereissa sekä myös vuoden 2000 esitteessä..kuten myös tämän keväisessä esitteessä
Vaihtoehtoisina kokoina annetaan sitten tuo 205/55 16(molempiin) ja 225/45 17 eteen ja 245/40 17 taakse..mutta yhtä kaikki suosituskoko/ se koko jolla auto tehtaalta toimitetaan (jos ei muuta itse halua) on 205/55 16 ja 225/50 16.
(juuri äsken tsekattuna)
<font size=-1>[ This Message was edited by: mä on 2003-09-13 15:42 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: mä on 2003-09-13 15:43 ]</font>
Näin seisoo ainakin auton alkuperäisissä papereissa sekä myös vuoden 2000 esitteessä..kuten myös tämän keväisessä esitteessä
Vaihtoehtoisina kokoina annetaan sitten tuo 205/55 16(molempiin) ja 225/45 17 eteen ja 245/40 17 taakse..mutta yhtä kaikki suosituskoko/ se koko jolla auto tehtaalta toimitetaan (jos ei muuta itse halua) on 205/55 16 ja 225/50 16.
<font size=-1>[ This Message was edited by: mä on 2003-09-13 15:42 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: mä on 2003-09-13 15:43 ]</font>
Karkeasti selitettynä, saa korjata vapaasti:On 2003-09-13 10:25, Trinity wrote:
ABS ja TC on aika lailla yhteen pelaavia systeemeitä. Eli pyörissä on anturit joista abs+tc saa selville pyörintänopeuden. Kun rengas alkaa sutimaan niin tc huomaa että pyörintänopeus on renkaiden välillä eri. Joten systeemi jarruttaa pyörää joka pyörii nopeampaa, sekä vähentää polttoaineen syöttöä. Abseilla jarrutettaessa systeemihän pyrkii taas siihen että joka rengas pyörii yhtä nopeaa, eli auto menee suoraan.
Aivan..ja se mua tässä häiritseekin kun sen OIKEASTI huomaa! Jopa naisihminen joka ei tiedä autoista tai renkaista mitään!!On 2003-09-13 16:10, Jartza wrote:
ok!
...eli sinulla eturengas 632mm korkea...taka 631mm korkea
ja sen millin kun vielä puolittaa,niin puoli milliä on sinulla enemmän(korkeudessa) rengasta etupäässä...
sitä on kyllä jo aika vaikea silmällä haavaita...![]()
Sen näköharhan täytyy johtua siitä rengasmerkistä/mallista= Dunlop SP on huono.. (ihan kun sitä ei muka olis jo tiedetty ennenkin..
Hmmm...nyt kun asia mitä ilmeisimmin on suunnilleen noin kun sanot niin miksi sitten esim ESP ei ala toimimaan kuvaamallasi tavalla jos rengasrikon takia alla on eri kokoinen rengas kuin muissa kulmissa..vai alkaako se toimia??On 2003-09-13 16:10, JS wrote:
Karkeasti selitettynä, saa korjata vapaasti:
ABS ja TC on aika lailla yhteen pelaavia systeemeitä. Eli pyörissä on anturit joista abs+tc saa selville pyörintänopeuden. Kun rengas alkaa sutimaan niin tc huomaa että pyörintänopeus on renkaiden välillä eri. Joten systeemi jarruttaa pyörää joka pyörii nopeampaa, sekä vähentää polttoaineen syöttöä. Abseilla jarrutettaessa systeemihän pyrkii taas siihen että joka rengas pyörii yhtä nopeaa, eli auto menee suoraan.
Tietysti joissakin (useimmissa) autoissa ESP:n saa kytkettyä napista pois päältä, mutta kaikissa ei..vai onko sitten niin että autoissa joissa ESP ei ole napin takana ei myöskään voi käyttää pienempää vararengasta??