Astra H Z16XE1 vinkuu kylmänä, moniurahihna?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
J-S-V
'Kadett'
'Kadett'

Astra H Z16XE1 vinkuu kylmänä, moniurahihna?

Viesti Kirjoittaja J-S-V »

Astra H 2007 Z16XE1 eli 1.6 Twinport koneella vinkuu hieman kylmänä. Tulee moniurahihnan alueelta mutta en ole varma onko kiristin vai hihna - kumpi todennäköisempi? Kannattaako vaihtaa molemmat? Voiko työn tehdä itse (entisiä hommia tälle koneelle itse tehtynä kaasarikotelon puhdistus, alipainepumpun/venttiilin vaihto yms. pientä)? Käsittääkseni puretaan ilmanputsarin kotelo pois tieltä jotta pääsee käsiksi? Tarvittavien osien suhteen olen myös pellolla - kannattaako tässä tapauksessa OEM vai Motonet osat?

Jakohihna vaihdettu 145k, kellossa 212k nyt - vaihtoväli 150k.
Jake_
'Admiral'
'Admiral'

Re: Astra H Z16XE1 vinkuu kylmänä, moniurahihna?

Viesti Kirjoittaja Jake_ »

J-S-V kirjoitti:Astra H 2007 Z16XE1 eli 1.6 Twinport koneella vinkuu hieman kylmänä. Tulee moniurahihnan alueelta mutta en ole varma onko kiristin vai hihna - kumpi todennäköisempi? Kannattaako vaihtaa molemmat? Voiko työn tehdä itse (entisiä hommia tälle koneelle itse tehtynä kaasarikotelon puhdistus, alipainepumpun/venttiilin vaihto yms. pientä)? Käsittääkseni puretaan ilmanputsarin kotelo pois tieltä jotta pääsee käsiksi? Tarvittavien osien suhteen olen myös pellolla - kannattaako tässä tapauksessa OEM vai Motonet osat?

Jakohihna vaihdettu 145k, kellossa 212k nyt - vaihtoväli 150k.
Aika simppeli homma tuo moniurahihnan vaihto. Ainakin G Astrassa suodatinkotelon lisäksi hyvä irroittaa rengas ja suojamuovia pois edestä, niin saa mukavasti pyöriteltyä hihnan alapuolen paikalleen. Liekkö samanlainen homma tuossa Astra H:ssa. Mutta ainakin itse lähtisin liikkeelle tuolla hihnan vaihdolla, samalla kun vanha hihna on irti, niin kannattaa tarkistaa kiristimenrullan välys tai rahiseeko vapaasti pyörittäessä.
Jokunen Ooppeli ja foordeja.
Opel Astra G Editon 100 1.8 16v (ex) Opel Vectra B Sport 2.2 16v (nyk)
Akus
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Akus »

Pistä hihna vaihtoon, minulla ainakin loppui sirkutus kylmänä hihnan vaihdon jälkeen. Maksoi länsiautossa jotain 30 €. Motonetistäkin saa mutta kannattaa katsoa mitä merkkiä tarjoavat. Ilmanputsarikotelo pois ja sitten pääsee jo löysäämään kiristimen. Ei tarvitse ottaa lokaria pois.

Tuossahan tuo kiristin, vesipumpun takana. Kuva on vain alhaaltapäin otettu. Vaihto onnistuu hyvin yläkautta.

Kuva
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Onkos tuossa kulumisenvaroittimena jotain metallikidettä,alkaa kuluttuaan ääntelemään,,
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
J-S-V
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja J-S-V »

Kiitän vastauksista, etenkin akusta :worship: - laitan hihnan vaihtoon tuossa pikapuolin :yes:
Vastaa Viestiin