Omega Y22DTH, kierrosonkelmaa
-
J.Toivanen
- 'Diplomat'

Omega Y22DTH, kierrosonkelmaa
Eli kone toimii hyvin normaali ajossa, mutta auta armias jos tennaria antaa reilusti tai tyhjäkäynnillä joutuu olemaan vähän aikaa.
Vikavalo syttyy ja ei kierrä kun 3700r/min. Vikakoodia pukkas et kampuran asentotunnistin ja sen vaihtelin. Ei vaikutusta.
Herää kymysys, olisiko ahtopaineanturissa vai tuossa hemmetin sähköisessä EGR:ä vika?
Muutenhan tällä ajelisi mutta kun ei leimaa saa ko. vaivan takia.
Vikavalo syttyy ja ei kierrä kun 3700r/min. Vikakoodia pukkas et kampuran asentotunnistin ja sen vaihtelin. Ei vaikutusta.
Herää kymysys, olisiko ahtopaineanturissa vai tuossa hemmetin sähköisessä EGR:ä vika?
Muutenhan tällä ajelisi mutta kun ei leimaa saa ko. vaivan takia.
Saab 9-5 2.0T Linear Pro 2006
Re: Omega Y22DTH, kierrosonkelmaa
No paljonko tuo on ajettu ja onko pumppuremontti tehty aiemmin?
Jos vuosimalli 2001 niin eikö tuossa ihan perinteinen alipaneEGR,toki kannatta putsata ja tutkia onko kalvo ehjä.
Jos vuosimalli 2001 niin eikö tuossa ihan perinteinen alipaneEGR,toki kannatta putsata ja tutkia onko kalvo ehjä.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Astra G 1.6 8V
-
J.Toivanen
- 'Diplomat'

Pumppuremppa on tehty ed. omistajan toimesta. Mittarissa on 438tkm.
Pitää ottaa tänään työn alle tuo egr.
Pitää ottaa tänään työn alle tuo egr.
-
J.Toivanen
- 'Diplomat'

Puhistelin egr venttiilin ja kattelin alipaineletkut. ok.
Tässä iltamassa tuli OPCOM käymän pihassa, no P0400 vikaa huuteli kun kierroksia alkoi tarjoamaan.
Eikun alipaineletkuja ja kumiluntteja tutkimaan, vinkkiä saimma brittifoorumilta.
Vika (mahdollisesti) löytyi, turbon kellon alapuolella liki rangaskoteloa on 2 pilliä mistä lähtee keulan suuntaan alipaineputket/letkut. Toinen on ysikymppi kulmainen ja toinen suora. Tämä suora kumiluntti oli halki joka imi ilmaa ja sekoitti ahtimen/egr:n toiminnan.
Uusi palanen ja avot harasoo, vikakoodit loistaa poissa olollaan.
Tässä iltamassa tuli OPCOM käymän pihassa, no P0400 vikaa huuteli kun kierroksia alkoi tarjoamaan.
Eikun alipaineletkuja ja kumiluntteja tutkimaan, vinkkiä saimma brittifoorumilta.
Vika (mahdollisesti) löytyi, turbon kellon alapuolella liki rangaskoteloa on 2 pilliä mistä lähtee keulan suuntaan alipaineputket/letkut. Toinen on ysikymppi kulmainen ja toinen suora. Tämä suora kumiluntti oli halki joka imi ilmaa ja sekoitti ahtimen/egr:n toiminnan.
Uusi palanen ja avot harasoo, vikakoodit loistaa poissa olollaan.
Nostetaas vähän vanhaa. Elikkä samanlaista ongelmaa olis itellä ja vikavaloa on tullu tuijoteltua jo jonkin aikaa. Ongelma ilmeni n. 2kk takaperin jäätyäni samanlaisen rankkasateen armoille kuin muuan Nooa aikanaan, ainoastaan arkkina toimi tällä kertaa 2.0 DTI Omega -99. Auto sammui keskelle lätäkköä (muistutti kyllä enemmän lampea) josta sain sen kuitenkin vielä elvytettyä ja ajettua vikavalon saattelemana kotipihaan, tiedän ei ehkä fiksuin temppu mutta vitutti. Tehot siis hävis tyystin ja ajattelin että ilmamäärämittari olis hajonnu kun ilmansuodatin oli läpimärkä.
Vaihdoin uuden ilmamäärämittarin, vika pysyi.
Vikakoodinlukija näytti P0400 eli egr kakkaa.
Otin egr venttiilin irti, putsasin huolella, testasin toimivuuden ja tarkistin tietysti letkujen kunnon ja liitokset. Näytti olevan kunnossa vaan vika pysyy.
Löysin lisää letkuja ilmanputsarin alapuolelta, kiitos tämän foorumin, ja siellähän oli tosiaan ilmeisesti föönille menevä letku irti (vesimassan irroittama?).
Itsevarmana pökkäsin kiinni ja tarkistin samalla muut letkut ja lähdin koeajolle mutta ei vieläkään muutosta.
Nyt alkaa jo harmittamaan sitä mukaa että joudun luopumaan tästä ihanasta vianetsinnästä ja kysymään lisää neuvoja, mitä seuraavaksi? Alipaine on mielestäni "tehokkaampaa" ilmanputsarin lähettyvillä kuin itse egr venttiilin luona joten voisko siellä kuitenkin olla jokin vuoto vai ilmeneekö hävikkiä vaan tuolla matkalla? Vai olisko jotain muita salaisia paikkoja mistä koluta irtonaisia letkuja? Pitäiskö mun hakea kaverilta vikakoodinlukija ja nollata mahdolliset vanhat viat vai häipyykö ne samalla ovenavauksella kun viatkin poistuu? Jotain muuta?
Oon sit hieman uuno näissä asioissa joten pahoittelen jos autotermit on vähän hukassa
Vaihdoin uuden ilmamäärämittarin, vika pysyi.
Vikakoodinlukija näytti P0400 eli egr kakkaa.
Otin egr venttiilin irti, putsasin huolella, testasin toimivuuden ja tarkistin tietysti letkujen kunnon ja liitokset. Näytti olevan kunnossa vaan vika pysyy.
Löysin lisää letkuja ilmanputsarin alapuolelta, kiitos tämän foorumin, ja siellähän oli tosiaan ilmeisesti föönille menevä letku irti (vesimassan irroittama?).
Nyt alkaa jo harmittamaan sitä mukaa että joudun luopumaan tästä ihanasta vianetsinnästä ja kysymään lisää neuvoja, mitä seuraavaksi? Alipaine on mielestäni "tehokkaampaa" ilmanputsarin lähettyvillä kuin itse egr venttiilin luona joten voisko siellä kuitenkin olla jokin vuoto vai ilmeneekö hävikkiä vaan tuolla matkalla? Vai olisko jotain muita salaisia paikkoja mistä koluta irtonaisia letkuja? Pitäiskö mun hakea kaverilta vikakoodinlukija ja nollata mahdolliset vanhat viat vai häipyykö ne samalla ovenavauksella kun viatkin poistuu? Jotain muuta?
Oon sit hieman uuno näissä asioissa joten pahoittelen jos autotermit on vähän hukassa
EGRästä voi olla kalvo puhki imaise tai puhalla sinne niin selviää.Vuoto voi olla myös niissä mustissa ohjauspurkeissakin yhtä lailla.Bilteman alipainemittari on hyvä vianetsinnässä.Letkuja ja purkkeja vain testaamaan mihin se alipaine katoaa.Tuo p0400 on alipainepuutteen vikakoodi ettei mitään vaarallista.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Astra G 1.6 8V
Kiitos vinkeistä! lähenpä heti imemään letkua 
Pieni pörähdys kuuluu kun puhallan egrään? Vaan puhalluksen alkaessa, ei jatkuva ääni. Imiessä ei tapahdu mitään
Tuo ei vaikuta hyvältä, ei "matkahävikkiä" pitäisi olla paljaskäsin tuntuvasti.jantsa00 kirjoitti:Alipaine on mielestäni "tehokkaampaa" ilmanputsarin lähettyvillä kuin itse egr venttiilin luona joten voisko siellä kuitenkin olla jokin vuoto vai ilmeneekö hävikkiä vaan tuolla matkalla?
Siis niin kuin imisit tukitusta pillistä? Se olisi ok. Alipainepillitkin voi testata imemällä/puhaltamalla pätkä kerrallaan.jantsa00 kirjoitti:Pieni pörähdys kuuluu kun puhallan egrään? Vaan puhalluksen alkaessa, ei jatkuva ääni. Imiessä ei tapahdu mitään
Ei löytyny biltemasta/motonetistä mitään millä mitata alipaine. Mutta eilen aamulla kuin salama kirkkaalta taivaalta vikavalo sammui ja tehot palas takasin
sitä riemua kesti koko päivän ja tänä aamuna ongelmat oli taas ennallaan. Taidan tosiaan tehdä tuon letkujen yksittäisen tarkistuksen vielä perusteellisesti ja jos ei niistä löydy vuotoa niin sit ilmeisesti joku niistä mustista ohjausmötiköistä sekoilee. Vai pitäisköhän vaan tulpata koko höskä kun muutenkin tuntuu että siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä?
Kympin laite,itse kysyin myyjältä kun ei heti löytynyt
Mutta tämä taitaa mennä jo yleisen elämähallinan puolell-offtopic.

C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Astra G 1.6 8V
No mä olin laiska ja katoin vaan bilteman nettisivulta ja kysyin kaverilta joka on mätänetissä töissä
Mites tuo egr disablointi, oliko se vastuksen kytkeminen pakollista vai lähinnä hifistelyä? ja ilmeisesti ilmamäärämittarin johtoihin kytketään mutta ne on kaikki mustia niin olisko yhtään neuvoa?
Ja vielä lopuks kysyisin että tämmöisestäkö vastuksesta puhutaan?;
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=6699
Pahoittelut jos on typeriä kysymyksiä mutta en oo tosiaan kauheesti autojen kanssa puuhaillu ja epävarmuuksissani yritän kalastaa niin hyvät tiedot millä 5 vuotiaskin pärjää
Mites tuo egr disablointi, oliko se vastuksen kytkeminen pakollista vai lähinnä hifistelyä? ja ilmeisesti ilmamäärämittarin johtoihin kytketään mutta ne on kaikki mustia niin olisko yhtään neuvoa?
Ja vielä lopuks kysyisin että tämmöisestäkö vastuksesta puhutaan?;
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=6699
Pahoittelut jos on typeriä kysymyksiä mutta en oo tosiaan kauheesti autojen kanssa puuhaillu ja epävarmuuksissani yritän kalastaa niin hyvät tiedot millä 5 vuotiaskin pärjää
Juu,,ei kyllä tuo egr homma kannattaa kunnolla tehdä ja kysellä,ei siitä ilman vastusta kunnollista tule.Täällä on kuvakin mihin johtoon se tarkastiottaen tulee,se sun täytyis löytää.
Tuo vastus on ohmeiltaan oikea,mutta wattimäärältään valtavan iso,oisko keskimäärin 1w-2w vastuksia laitettu..nuo on vähän sellaisia mieltymyskysymyksiä..itse ottaisin tuon http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=7646
Tuo vastus on ohmeiltaan oikea,mutta wattimäärältään valtavan iso,oisko keskimäärin 1w-2w vastuksia laitettu..nuo on vähän sellaisia mieltymyskysymyksiä..itse ottaisin tuon http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=7646
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Astra G 1.6 8V
Noniiiiin, piti ottaa vähän hermolomaa omenasta ku alko lievästi sanottuna käymään hermoon koko auto, nyt taas uudella innolla pommittamaan avuliaita foorumilaisia. Kävin tosiaan biltemassa paikan päällä ja sieltähän se alipainemittari löyty. Mittailin letkuja niin yks letku (kuva liitteenä) anto asiallista lukemaa 0.8 baria tasaista imua. Muuten sit tulee jotain ihan paskalukuja ja välillä mittari väpättää 0.2 - 0.5 barin välissä. Eli ilmeisesti noi ohjausventtiilimötikät vikana? tai ainakin tuo ensimmäinen. Mites mä testaan onko joku viallinen? Imeminen tai puhaltaminen ei paljoa mulle kertonu 
Ehkä olis vaan parempi viedä kottero korjaamolle niin ei tarvi pilata päiviään tällä arpomisella ku alkaa vaan vituttamaan

Kuva siis moottorin etuosasta.
Ehkä olis vaan parempi viedä kottero korjaamolle niin ei tarvi pilata päiviään tällä arpomisella ku alkaa vaan vituttamaan

Kuva siis moottorin etuosasta.
Tasainen nouseva viisari-->Ei vuotoa
Väpättävä viisari->vuoto,huono alipaine
Vuotopaikka sun pitää vain itse järkeillä,mutta kun oot löytänyt paikan jossa neula väpättää,siitä liikkeelle ja järkeilemään.
Ei ihan hassumpi ajatus viedä korjaamollekkin,ei ne vuodot löydy helpolla.
Väpättävä viisari->vuoto,huono alipaine
Vuotopaikka sun pitää vain itse järkeillä,mutta kun oot löytänyt paikan jossa neula väpättää,siitä liikkeelle ja järkeilemään.
Ei ihan hassumpi ajatus viedä korjaamollekkin,ei ne vuodot löydy helpolla.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Astra G 1.6 8V