Aina silloin tällöin putkahtelee näitä kyssäreitä koskien Saabin moottorin laittamista Opeliin.
Tässä pari linkkiä mitä kannattaa vilkaista:
http://WWW.SAABCONVERSIONS.COM
https://www.facebook.com/groups/267944969885803/
http://www.saabplanet.com/saab-powered-opel-vectras/
Ja sit pari omaa vinkkiä:
b205 ja b235 niin sanotut T7 (Trionic 7 Ecopower) moottorit ovat paljon heikompia ja moottorin ohjaus huomattavasti hankalempi siirtää, tästä syystä EI tässä postissa 205 ja 235 moottoreita käsitellä!
Käytännössä ainoat moottorit mitä kannattaa ruveta tekemään ovat B204(2.0) ja b234(2.3). niin sanotut T5 (Trionic 5) moottorit. b234 moottoria löytyy ainoastaan 9000:sta ja siinä sitä on kahta eri mallia. Lyhytlohko(94-97) ja Pitkälohko(-93). Tässä postissa puhutaan Lyhytlohkosta!
b204 löytyy 94-98 Ng900 sekä 98-00 og9-3. Perustunnisteena voisi käyttää punaista sytytyskasettia sekä alu ahtoputkia.
Moottoriversiolla ei ole väliä onko kyseessä b2x4L, b2x4E, B2x4R...kunhan on turbo. Tehoversiot käytännössä vain softa muutoksia.
Vapari padat ovat sitten erikseen b204i,b234i sekä b206 joka ilman tasapainoakseleita.
Vaparit aina motronicilla(ei sytytyskasettia) pois lukien 9000:nen jota sai myös vaparina Trionic 5:lla.
Vapareissa ei ole myöskään mäntien alapuolista öljysuihkutusta, muuten kyllä kestävät varmaan sellaisenaankin ahtamista esim kiertokanget samaa tekoa kuin turboissa.
Vapareitten laatikot myös yhtäkestäviä kuin turbojen, lyhyempi välitteisiä tosin.
Kokonaisia autoja saa tekniikan luovuttajiksi 500€-1500€...eli melko kustannustehokasta.
Pääsääntöisesti GM aikakauden Saabien tekniikat istuvat about saman ikäisiin Opeleihin yllättävänkin helposti.
Ng900(94-98) ja og9-3(98-00) malleista menee Moottori laatikoineen samoilla kiinnikkeillä A-Vectraan, F-Astraan sekä Calibraan. Helpoimmalla pääsee kun laittaa Saabin tolpat niin voi käyttää Saabin vetareitakin. Apurunko kaikissa näissä sama. Saabin navat 5-pulttiset. Eli siis saabista saa myös paremmat jarrut Opeliin.
Saabin tekniikassa hyötynä on että VAKIO sisuskaluilla on otettu n.600 hv:n lukemia ulos(b2x4). (EI AVAAMATTOMANA!)
Saabin laatikot kestävät melko hurjia vääntöjä oikein käytettynä (n.800nm) joten kannattaa vahvasti harkita sen laittamista myös.
F28 palvelee myös...tosin enemmän vain vaihteita pykällettävänä. (vapari miesten juttuja

Kannattaa myös käyttää Saabin omaa moottorinohjausta, Trionic 5 (T5). Täysin säädettävä moottorinohjaus vakiona, sisään pääsee läppärillä kun hommaa parit kaapelit, (CAN-usb) ja lataa netistä T5 suite ohjelman. Eli tarvitset moottorin johtosarjan ja ECUN.
Moottorinohjauksen puolesta voi käyttää E85:sta. (T5 ei flexifuel ominaisuutta)
Ei ilmamassa tai määrä mittareita, vain MAP anturi.
Vakiona myös suorasytytys, riittää sinne 600hv.
Vakiona myös sähköinen ahtopaineenohjaus.
Kahden vaihteen ahtopainetta voidaan rajoittaa.
Miinuksena on että Trionic ei ymmärrä kierrosten rajoitinta 7500rpm jälkeen jolloin mikään ei rajoita kierrosten nousua. Turvallisena rajoittimena on yleisesti pidetty max.7200rpm.
Vakio öljypumppu riittää siihen noin.7500rpm...tämän jälkeen rupeaa öljy vaahtoamaan. Näihin on olemassa kahta eri pumppua, tiheä- ja harvahampainen, tiheällä tasaisempi tuotto korkeilla kierroksilla. Löytyy alkupään ng900:sta.
8000rpm ja yli suositellaan sumppua.
Softan tekijöitä useita ympäri suomea. (Saabklubin foorumi auttaa tässä jos ei itsellä ole osaamista säätämisen kanssa)
Ihan jo pelkillä stage softauksilla ja vakioturbolla+3" putki päästään sinne 260-300hv tehoihin.
Perus stage (1-3) softat harrastelijoiden kautta yleensä 100-150€.
Itsellä ei niin vankkaa tietoa uudemmista vecculeista ja astroista ole että viittis tähän rupee rustaa mut noista linkestä kattelemalla pääsee melko pitkälle.
päivitellään tätä vaikka kun on enempi aikaa ja tietoa. Korjatkaa jos huomaatte epäkohtia!