Aloitettuani tämän ketjun Vectra C:n takavalosta, tapahtui parin päivän päästä jotain mystistä: Käyttäjätunnukseni ja kaikki kirjoittamani viestit katosi. - Ohessa kuitenkin referaatti kysymyksestäni ja päivitykset tilanteeseen.
Tarina alkaa siis joulukuun 8. 2014, jolloin katsastusmies huomautti toimimattomasta takavalosta vuosimallin 2004 Opel Vectra Caravan 2.2dti-ajoneuvossani. Takasumuvalon kytkimen painaminen ei siis vaikuttanut mitenkään, sekä itse takasumuvalo, että mittariston merkkivalo loistivat poissaolollaan.
Ennen kysymyksien lähettämistä olin käynyt läpi kaikki polttimot takavaloista, samoin sulakkeet ja releet kojelaudan päädystä, konepellin alta sekä takatavaratilasta. - Kaikki olivat kunnossa eikä vika poistunut.
Nimimerkki Rookerin vinkin jälkeen purin vielä vetokoukun pistokkeen, mutta se oli virheettömässä kunnossa, eikä purku-kokoonpano -operaatio vaikuttanut toimintaan millään tavalla. - Lopuksi yritimme erään Kallen kanssa lukea vikakoodeja kiinalaisella Op-Com -kloonilla, mutta jostakin syystä emme saaneet tuolla laitteella yhteyttä autoon.
Takasumuvaloasia jäi hautumaan joulunpyhien ylitse, kun korjasin/korjauttelin muita katsastuksessa ilmitulleita vikoja ja puutteita. - Pistinpä samaan aikaan ebay:n kautta tilaukseen itsellenikin tuollaisen kiinakloonin Op-Comista. Se tulikin postissa tammikuun puolivälissä, jolloin pääsin asentamaan ohjelmiston läppärilleni ja tappelemaan yhteysongelman kanssa oikein kaikessa rauhassa ja hartaudella. - Lopuksi yhteysongelma ratkesi siten, että ennen piuhan kytkemistä autoon, piti Settings-valikossa käydä tekemässä "Test Interface". Seuraavaksi piuha täytyi kytkeä OBD II-porttiin ohjelmistoa välissä sulkematta. Tuon jälkeen yhteys alkoi auton ja läppärin välillä toimimaan.
Op-Com avasikin mukavasti uutta tietoa takasumuvalon toimimattomuuteen: REC:n alta pääsin testaamaan output-testillä itse takasumuvalon toimivan. Seuraavaksi menin BCM:n alle katsomaan minkälaista tietoa itse sumuvalonapin painaminen tuottaa. Ironista kyllä, heti kytkeydyttyäni BCM:iin alkoi takasumuvalo toimimaan napista. - Seuraavaan aamuun saakka, jolloin takasumuvalon toimimattomuus palasi.
Nyt viikonloppuna käytin tunnin-pari seuratakseni, mitä tuolla BCM-REC -akselilla oikein tapahtuu: Takasumuvalo toimi REC:n output-testillä, BCM tunnisti valokatkaisimen asennon, mutta ei itse sumuvalonapin painamista. - Irrotin siis valokatkaisijan, puhdistelin kytkentänastoja ja painelin sumuvalonappia satakunta kertaa mahdollisten hapettumien poistamiseksi.
Nämä toimenpiteet eivät tuntuneet auttavan toimintaan, mutta kesken kaiken valokatkaisimen heiluttelun ja muun näpertelyn mittariston valot sammuivat, puhallin hiljeni ja radio hiljeni. - Olin jo varma, että nyt paskoin sulakkeet tai hajotin jotain kalliimpaa... - Sitten, noin minuutin kuluttua, virrat palasivat ja muiden laitteiden ohessa myös takasumuvalo alkoi toimimaan.
Nyt takasumuvalo on toiminut kaksi päivää, joten epäilisin vian olleen poikittaisessa bitissä Body Control Modulessa. - Palaan asiaan, mikäli tilanne muuttuu.
Vectra C takasumuvalo ei toimi
Re: Vectra C takasumuvalo ei toimi
Tasumuvalon ongelma palasi heti parin päivän jälkeen, mutta poistui aina välillä sumuvalon nappia renkuttamalla. Lopullisesti vika korjaantui valokatkaisijan vaihdolla.