Akun lataus
-
Metusalemi
- 'Admiral'

Akun lataus
Saattaapa mennä tyhmien kysymysten osastolle tämä mutta kysyn kuitenkin.
Eli tuli hommattua lähinnä mopedia varten sellainen älylaturi.
Nyt meinasin sitten ihan testimielessä latailla Vectran akun sillä. Mutta tarvitseeko akkua irrottaa autosta kun lataa? Ohjekirjassakaan tästä ei mainita mitään.
Jos tarvitsee jätän kyllä testailut sikseen kun ei oikein huvita soitinta nollata jne tämän takia.
Toisena asiana mikä on lähinnä kyllä mopo-hommia:
Onko haittaa jos säilyttää moottoripyörän akkua ihan sisällä vaatehuoneessa? Pääseekö mitään höyryjä tms? Meinasin sitä myös ihan sisällä latailla kyseisellä vehkeellä talven aikana.
Kun ei oikein fiksua paikkaa akulle muuten ole itsellä...
Eli tuli hommattua lähinnä mopedia varten sellainen älylaturi.
Nyt meinasin sitten ihan testimielessä latailla Vectran akun sillä. Mutta tarvitseeko akkua irrottaa autosta kun lataa? Ohjekirjassakaan tästä ei mainita mitään.
Jos tarvitsee jätän kyllä testailut sikseen kun ei oikein huvita soitinta nollata jne tämän takia.
Toisena asiana mikä on lähinnä kyllä mopo-hommia:
Onko haittaa jos säilyttää moottoripyörän akkua ihan sisällä vaatehuoneessa? Pääseekö mitään höyryjä tms? Meinasin sitä myös ihan sisällä latailla kyseisellä vehkeellä talven aikana.
Kun ei oikein fiksua paikkaa akulle muuten ole itsellä...
Opel Astra 2014 1.4t sedan & Skoda Octavia RS 2015
Re: Akun lataus
Ei tarvi irrottaa.
Voit säilyttää sisällä. Yksi tai kaksi latauskertaa talvisäilytyksen aikana on riittävästi.
Voit säilyttää sisällä. Yksi tai kaksi latauskertaa talvisäilytyksen aikana on riittävästi.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
-
Metusalemi
- 'Admiral'

Sehän sitten selvä homma, ei kun laturia testailemaan. Ja mopon akku pysyy siellä hyllyllä.Wesku79 kirjoitti:Ei tarvi irrottaa.
Kiitän
-
Metusalemi
- 'Admiral'

Noniin, pitääpä hieman palata tähän "Akun lataus for dummies"-aiheeseen
Eli en saa jostain syystä Vectran akkua latautumaan. Latasin testiksi pyörän akun ja nou roplem eli laturissa ei ainakaan pitäisi olla häikkää. Vaan sen käyttäjästä
Epäilen, että olisiko ongelmana maa, laturin ohjeen mukaan miinus pitää kytkeä auton runkoon mutta piuha ei ylety mihinkään kohtaan mitä ei olisi maalattu (voiko tämä edes olla syy ongelmiin?). Hetken pähkäilyn jälkeen laturi vilkuttaa iloisesti punaista kolmiota eli homma ei pelitä.
Miksi laturin miinusta ei voisi kytkeä akun miinusnapaan?
Kyllä tässä näitä kysellessä tuntee itsensä ehkä hiukan hölömöksi
Eli en saa jostain syystä Vectran akkua latautumaan. Latasin testiksi pyörän akun ja nou roplem eli laturissa ei ainakaan pitäisi olla häikkää. Vaan sen käyttäjästä
Epäilen, että olisiko ongelmana maa, laturin ohjeen mukaan miinus pitää kytkeä auton runkoon mutta piuha ei ylety mihinkään kohtaan mitä ei olisi maalattu (voiko tämä edes olla syy ongelmiin?). Hetken pähkäilyn jälkeen laturi vilkuttaa iloisesti punaista kolmiota eli homma ei pelitä.
Miksi laturin miinusta ei voisi kytkeä akun miinusnapaan?
Kyllä tässä näitä kysellessä tuntee itsensä ehkä hiukan hölömöksi
Minkä merkkinen tuo laturi on?
Mä olen oman CTEK-laturin ja KAIKKI muut akkulaturit aina kytkenyt suoraan akun napoihin. Akun maajohdon olen yleensä ottanut irti latauksen ajaksi, mutta en aina.
Ja mun uusin auto, missä olen noin toiminut, on -98 Vectra B.
Mä olen oman CTEK-laturin ja KAIKKI muut akkulaturit aina kytkenyt suoraan akun napoihin. Akun maajohdon olen yleensä ottanut irti latauksen ajaksi, mutta en aina.
Ja mun uusin auto, missä olen noin toiminut, on -98 Vectra B.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Minäkin olen laturin kytkenyt suoraan akun napoihin irroittamatta piuhoja. Mutta oma laturi, jonka merkkiä en muista, ei suostu lataamaan "liian" tyhjää akkua. Sitä en tiedä onko hyvä vai huono juttu 
- Lurttinen
- OCF Member 2018

- Jäsennumero: 1227
Älylaturit haistelee akun jännitettä. Jos jännite on liian alhainen, se ei lähde lataamaan.
Tai saattaa tehdä jotain "elvytystä"
Mulla toi Boschin älylaturi on pari kertaa napajännitteistä katsonut 12V auton akun olevan 6V mopon akku ja että se on täynnä jo valmiiksi. Ei lähde lataamaan, koska täynnä..
Näihin ongelmiin on auttanut, kun pistänyt hetkeksi (alle minuutin) toisen 12V akun kiinni tähän tyhjentyneeseen ja se sitten nostaa napajännitteen tarpeeksi korkealle, että älylaturi sen hyväksyy. (plussa plussaan ja miinus miinukseen)
Mulla toi Boschin älylaturi on pari kertaa napajännitteistä katsonut 12V auton akun olevan 6V mopon akku ja että se on täynnä jo valmiiksi. Ei lähde lataamaan, koska täynnä..
Näihin ongelmiin on auttanut, kun pistänyt hetkeksi (alle minuutin) toisen 12V akun kiinni tähän tyhjentyneeseen ja se sitten nostaa napajännitteen tarpeeksi korkealle, että älylaturi sen hyväksyy. (plussa plussaan ja miinus miinukseen)
Teksti 1| Teksti 2 | Teksti 3 | Teksti 4
-
Metusalemi
- 'Admiral'

Laturi on sellainen kun mtx Automotive. Joku Defan tekemä paketin mukaan.
Akkuhan on siis ihan kyllä autossa käytössä ja ihan toimiva mutta parina aamuna on startatessa kuulostanut ehkä hieman väsyneeltä vaikka lämpötila on vielä ollut hyvin plussan puolella, näkee sitten kuinka pelittää kun on -20c°...
On kyllä mahdollista että akku alkaa jo olemaan tiensä päässä kun itsellä ei ole edes mitään hajua kuinka vanha se on.
Tästä syystä meinasin, että latailisin sen nyt täyteen ja seurailen vieläkö kuulostaa startti väsyneeltä aamuisin.
Akkuhan on siis ihan kyllä autossa käytössä ja ihan toimiva mutta parina aamuna on startatessa kuulostanut ehkä hieman väsyneeltä vaikka lämpötila on vielä ollut hyvin plussan puolella, näkee sitten kuinka pelittää kun on -20c°...
On kyllä mahdollista että akku alkaa jo olemaan tiensä päässä kun itsellä ei ole edes mitään hajua kuinka vanha se on.
Tästä syystä meinasin, että latailisin sen nyt täyteen ja seurailen vieläkö kuulostaa startti väsyneeltä aamuisin.
Laita ihan suoraan akunnapoihin. Ei sillä ole latauksen kanssa merkitystä.
Syy miksi suositellaan laittaan maaleuka runkoon, on räjähdysvaara latauksen jälkeen. Varskin huonoa akkua ladatessa syntyy vetykaasua. Ja kun akkulaturin leukoja otetaan irti, syntyy monesti kipinää. Vety ja kipinä on huono yhdistelmä.
Mutta tuolta välttyy siten että lataa hyvin tuulettuvassa tilassa ja irroittaa laturin verkkojohdon ENNEN leukojen irroitusta akusta.
Syy miksi suositellaan laittaan maaleuka runkoon, on räjähdysvaara latauksen jälkeen. Varskin huonoa akkua ladatessa syntyy vetykaasua. Ja kun akkulaturin leukoja otetaan irti, syntyy monesti kipinää. Vety ja kipinä on huono yhdistelmä.
Mutta tuolta välttyy siten että lataa hyvin tuulettuvassa tilassa ja irroittaa laturin verkkojohdon ENNEN leukojen irroitusta akusta.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Mulla on kauan sitten ostettu CTEK, jossa on toiminto millä saa tyhjentyneen akun ladattua. Oisko ollut joku lumihiutaleen kuva tjsp.
Tässä toiminnossa ei (kai) ole mitään älytoimintoa, joten ei saisi jättää tähän pitemmäksi aikaa.
Onpahan minulla vielä "vanha kunnon" perinteinenkin laturi, millä voi aina alkuunsa ladata, jos ei muuten tokene. Ja kokemustakin on eräästä tyhjentyneestä akusta, mikä oli vielä autossani käytössä. Tyhjentyi autotallihommien yhteydessä kun radio oli päällä. Ei sitä saanut luotettavasti ladattua henkiin CTEKllä, vaan piti ladata vuorokausi ensin vanhalla perinteisellä laturilla. Vasta siten älylaturi jatkamaan hommia. Toimintaa sai, mutta meni se sitten puolen vuoden sisään talvella uusiksi koko akku.
ps. minä teen aina niin, että leuat kiinni akkuun ja vasta sitten laturin töpseli seinään. Irroitettaessa toisinpäin.
Tässä toiminnossa ei (kai) ole mitään älytoimintoa, joten ei saisi jättää tähän pitemmäksi aikaa.
Onpahan minulla vielä "vanha kunnon" perinteinenkin laturi, millä voi aina alkuunsa ladata, jos ei muuten tokene. Ja kokemustakin on eräästä tyhjentyneestä akusta, mikä oli vielä autossani käytössä. Tyhjentyi autotallihommien yhteydessä kun radio oli päällä. Ei sitä saanut luotettavasti ladattua henkiin CTEKllä, vaan piti ladata vuorokausi ensin vanhalla perinteisellä laturilla. Vasta siten älylaturi jatkamaan hommia. Toimintaa sai, mutta meni se sitten puolen vuoden sisään talvella uusiksi koko akku.
ps. minä teen aina niin, että leuat kiinni akkuun ja vasta sitten laturin töpseli seinään. Irroitettaessa toisinpäin.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Minulla jäi kerran parkkivalot moneksi päiväksi päälle ja se tyhjensi akun aivan tyhjäksi. Ctek Polar ei alkanut sitä lataamaan. Ei tunnistanut että olisi ollut akkuun kytkettynä, liian heikko jännite. Käynnistin auton mini jumpstarterilla ja annoin auton tyhjäkäydä 10 minuuttia. Auto talliin ja laturi kaapelit kiinni ja alkoi lataamaan normaalisti.
Itsellä on jokunen vuosi sitten Lidlistä 14€:lla ostettu älylaturi. Siinä on kolme eri moodia: auton akku, mopoakku ja sitten tuo lumihiutaleen kuva, eli lienee joku elvytystoiminto tms.Lurttinen kirjoitti:Älylaturit haistelee akun jännitettä. Jos jännite on liian alhainen, se ei lähde lataamaan.
Mulla toi Boschin älylaturi on pari kertaa napajännitteistä katsonut 12V auton akun olevan 6V mopon akku ja että se on täynnä jo valmiiksi. Ei lähde lataamaan, koska täynnä..![]()
Kunhan valitsee vaan sen auton akun latauksen, niin lataa vaikka napajännite olisikin tippunut tuonne 6V tuntumaan.
Hyvin tuo on pelittänyt aina kun sitä on tarttenut.
Mutta itse asiaan: itse en ole koskaan akun piuhoja irroitellut älylaturilla ladatessa. Suoraan napoihin vaan kaapelit kiinni.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Omassa älylaturissa, olikohan CTEK, hiutale kuvaa talvella lataamista. Pukkaa vähän enemmän amppeereita silloin ulos.
Minun CTEKssä ei ole ohjekirjan mukaan virran suhteen mitään eroa noissa. Tuolla "lumihiutale-asetuksella" käyttää hiukan suurempaa jännitearvoa ja se on tosiaan tarkoitettu kylmälle akulle. Muuta eroa kai noissa ei sitten olekaan. Varmaan tämä "älytoiminto" haittaa huonon akun latautumisen aloittamista. Siten ei parane hävittää perinteistä laturia. Sillä voi aloittaa ja sitten jatkaa CTEKllä.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
-
Metusalemi
- 'Admiral'

Noniin, kyllähän se lataus onnistuu vallan mainiosti ihan vaan akku paikallaan laittaen laturin miinuksen rohkeasti akun miinukseen suoraan.
Eli siinä se ongelma juurikin oli.
Kiitokset vastanneille.
Eli siinä se ongelma juurikin oli.
Kiitokset vastanneille.