Moottorivalo syttyi

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Mod1184
'Agila'

Moottorivalo syttyi

Viesti Kirjoittaja Mod1184 »

Ajoin siis tällä öljyä syövällä ( n. 3 l/ 1000 km) Opel Zafirallani eilen töistä kotiin ja jouduin kiihdyttämään normaalia nopeammin rekan alta pois. Syttyi moottorinkuva keltainen eka kertaa. Mikä tähän nyt tuli? Uskaltaako sillä ajaa. Semmoisen olen huomannut, että kun alan peruuttamaan, niin meinaa sammua. Pienessä vauhdissa ei jaksaisi pysyä käynnissä. Ehkä vähän valotkin himmeni.
tsoppaluu
'Admiral'
'Admiral'

Re: Moottorivalo syttyi

Viesti Kirjoittaja tsoppaluu »

http://opelclubfinland.fi/viewtopic.php?f=4&t=75632 Käyppäs lukemassa edellämainittua linkkiä. Näitä ei ole muuten kirjoitettu huvin vuoksi, foorumin täytteeksi, eikä vinoiluksi sinulle vaan sinua auttamaan.

Yrittäisit nyt edes jotain tietoja siitä autostasi laittaa ennen kuin kyselet. Vähän paha sanoa mitään kun ei tiedä auton ikää kun sehän voi olla mitä vain viimeisen 17 vuoden ajalta. Sen lisäksi asiaan voi vaikuttaa paljon onko se bensalla, dieselillä vai maakaasulla kulkeva auto. Silläkin on paljon vaikutusta asiaan että minkä kokoisella ja mallisella moottorilla se on, niitäkin on tuossa ikähaarukassa ainakin kymmentä eri mallia. Mahdollisesti jopa enemmän.

Vikavalo syttyy niin monista eri syistä että ilman vikakoodeja on aikapitkälle mahdoton sanoa että mihin se liityy. Myöskin se että se puutuu peruuttaessa ja pienillä kierroksilla voi johtua niin monesta eri syystä että vikakoodeilla voisi kohdistaa vian paikannusta edes vähän. Puutumisen syynä on yleensä, kipinän, polttoaineen tai ilman saantiongelmat. Voi se periaatteessa olla voimansiirrossakin, jos joku junnaa vastaan niin lujaa ettei pienillä kierroksilla tahdo pysyä käynnissä. Mainitsemassasi automerkissä on ollut myös moottorinohjauksessa joskus jotain vikaa. Toisaalta, saattaa se olla kuun ja tähtienkin asennosta kiinni. Veikkaisin että ohjaukseen tai iskunvaimmennukseen se ei liity? Joskus on ollut jopa kuskissakin vikaa, liian suuret vaihteet, liian vähän kaasua tai väärää polttoainetta tankissa. Onhan näitä..

Ympäripyöreeseen kysymykseen ympäripyöreä vastaus :)
- Opel Vectra A -90, 1.8 C18NZ

"Ei päivää ettei tonnin vahinkoa!"
Mod1184
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Mod1184 »

Olen toki kirjoittanut autostani aikaisemminkin, eli 2001 zafira 2,2 bensa. Olen hyvä kuski ja ajanut paljon. Huoltanut autoa jne.
bacardi
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja bacardi »

tarkista kaikki alipaine letkut ensin
Obelixii
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

Mod1184 kirjoitti:Olen toki kirjoittanut autostani aikaisemminkin, eli 2001 zafira 2,2 bensa. Olen hyvä kuski ja ajanut paljon. Huoltanut autoa jne.
:)
I-T-R
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja I-T-R »

Jos vikavalo sammui eikä ole enää mitään suurempia oireita niin voi ajaa huoleti. Mutta jos jäi palamaan niin kannattaa vikakoodit lukea. Joku lähiseudun foorumilainen varmaan auttaa mielellään jos ei omaa lukulaitetta ole.
Voit myös kokeilla saako sinun autosta vikavilkkukoodin ulos painamalla jarrun ja kaasun pohjaan ja laitamalla virta-avaimesta virrat päälle.
Täältä löytyy tulkintaohjeet:
http://www.topbuzz1.carenthusiasts.co.u ... _codes.htm
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Vuosimalli 2001 on sähköisellä kaasulla ja saattaa antaa vilkutuksen asemesta kilometrinäytön paikalle ECN vikakoodin. Tulkinta tuon samaisen jo linkitetyn ohjeen mukaan. 4 ensimmäistä numeroa on varsinainen vikakoodi , 2 viimeistä numeroa tarkenne.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Anttu_91
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Anttu_91 »

Tuollasella öljynkulutuksella etulambda palaa. Sitä en tiiä, onko nyt rikki, mutta voi se noin oireilla.
Opel Vectra 2.2 GTS Sport Business -03
EX:Opel Vectra 1.9CDTI Sport 150hp-06
EX:Opel Vectra 2,2DTI Elegance -01
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Mod1184 kirjoitti:Olen toki kirjoittanut autostani aikaisemminkin, eli 2001 zafira 2,2 bensa. Olen hyvä kuski ja ajanut paljon. Huoltanut autoa jne.
Voi olla, ettei entinen omistaja ole pahemmin huoltanut, nythän sillä on ainakin lyhyet öljynvaihtovälit < 2tkm. Niin ja voihan se taka lambdakin jo vikavaloa polttaa.
Vastaa Viestiin