Astra G DI/DTI: moniurahihnan kiristimen vaihto+hehkut?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
pine
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja pine »

Taitaa olla kiristin väsynyt, kun about tuhannen kierroksen kohdalla hihna päristää ja tärisee hetken, ikään kuin se kiristimen iskarin tapainen ei pysyisi mukana (kertoi Metroauton korjaaja). Autoon vaihdettu hihna ja vesipumppu viime talvena, mutta silloinkorjaaja sanoi, että kiristin näyttää ok:lta ja rahapulassa(olis maksanut vielä yhden 100e lisää..) ei kestänyt uusia sitäkin samalla.

Saako tuon itsevaihdettua? Ja työn hankaluus-/vaikeusaste on?
Mitään ääntä muuten tuo kiristin ei pidä, joten laakeri siinä on ilmeisesti ok (vielä), mutta ei se nyt niin kivaa ole jos hihna hyppää pois paikaltaan..

EDIT: lisäsin tuonne otsikkoon vielä hehkut..kiinnostaa itseäkin, vaikkei vielä ole ollut ongelmia.

<font size=-1>[ This Message was edited by: pine on 2003-10-15 10:09 ]</font>
veku
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja veku »

Juu mulla ei ole hihnastakiristäjästä kokemuksia ..
Mietin itse tässä että milloinkahan vesipumput on vaihtokunnossa näissä dtdti koneissa ?
Omassa on nyt 152tkm takana ja vesipumppu on tietääkseni alkup. samoin hinha ja kiristäjä toki varma en voi olla asiasta kun olen itse ajanut autolla viimeiset 55tkm..

Sitten..kysyin joku aika sitten täällä tuosta vikavalon syttymisestä käynnistyksen jälkeen,no eilen luetutin vikakoodit ja tuloksena oli yksi hehku pimeä(eli sen vuoksi vikavalo palaa jonkin aikaa kun moottori käynnistetään kylmänä).Huoltomies sanoi ettei kannata vaihtaa kun se "mykkä" hehku,muistelen kuitenkin kuulleni juttua että kaikki olisi viisainta vaihtaa samalla.

<font size=-1>[ This Message was edited by: veku on 2003-10-12 10:32 ]</font>
fenix
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja fenix »

mulla meni kans dti 1.7 yksi hehku ja vaihdettiin se niin nyt on taas yksi hehku pimeänä että melkein kannattaa vaihtaa kaikki... On vaan tuohon koneeseen pirun kallis se tulppa kun ei saa tarvikkeena makso muistaakseni 55 €... sammuuko sulla se vikavalo kun kone lämpiää?? ja ainakin tuossa isuzun koneessa vaihtoväli 150 tkm hihnalla huoltokirjan mukaan..
veku
'Senator'
'Senator'

Kyllä mulla sammuu se vikavalo melkein samantien ,palaa max n.5-15 sek.

Tuohon 2.0 dti koneeseen maksaa hehku gm:llä 25ekee ja motonetissä taisi olla 20erkkaa
pine
'Senator'
'Senator'

En tiedä miten yleensä kestää, mutta mulla tosiaan meni tuossa 110tkm kohdalla vesipumppu. Alkoi pitää kylmänä käynnistettäessä 'kuka-tappaa-sikaa' -vinkunaa. Samalla kun oli auki niin laitettiin hihna, muttei tuota kiristäjää.
Nyt on alkanut taas vikistä aamuisin, jos vaihtais ensin tuon kiristäjän, koska se oireilee muutenkin. Sitten voikin viedä takuuvaihtoon vesipumpun, jos vikinä ei katoa..

Jaa hehkut..itsellä ei ole vielä tuollaista esiintynyt, onneksi. Ilmeisesti tulossa on.. Veikkaisin et noi kannattais vaihtaa kaikki kerralla, jos ei budjetti hajoa. Onpahan sitten kunnossa (jos aikoo autoa pitää).
fenix
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja fenix »

mulla palaa vikavalo niin pitkään kylmänä lähdettäessä kunnes sammuttaa auton ja ottaa avaimen pois noin 5 sek ja sit taas käyntiin nii sammuu vikavalo... ja syynä hehku! ärsyttävää...
veku
'Senator'
'Senator'

Laitoinpa sellaisen "ominaisuuden" merkille nyt kun tuo hehku on sökonä....
Eli kun kone on kylmä niin veto ei ole aivan tasaista (eipäs juupas meininki),opel huoltomies sanoikin että se on ihan normaalia jos hehku on pimeänä, normaalilämpöinen kone toimii täysin normaalisti.
Onkos kukaan vaihtanut hehkuja itse onko mimmoinen homma ?
Manaaze
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Manaaze »

Itellä Vectra-B X20DTL koneella, jossa hehkun vaihto on samanlainen operaatio, kuin bensakoneessa tulpan vaihto. 3min. Työkaluna pitkä 10mm hylsy.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Manaaze on 2003-10-16 15:36 ]</font>
jjruutiainen
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

Kyllä hehkujen vaihto käy helposti jos ei kierre tule mukana, kannatta mittauttaa hehkut koneeseen päin ennen kuin irroittelee niitä, tuli itelläni kierteet yhdestä ihan kiva korjata.
pine
'Senator'
'Senator'

Vaihdatimpa kiireessä (ja hajoamisen pelossa) tuon moniurahihnan kiristímen vihdoinkin.. Kylläpä hiljeni auto!! Se on pitänyt aika ropinaa vähän kaikilla kierrosalueilla, tuntuu ihan eri autolta.. Niin, ei rikkinäisiä osia kannata vaihtaa :razz: .

Kyllä sen itsekin saa sitten ihan kätevästi vaihdettua; pohjamuovit koneen alta pois ja auton alta etupuolelta pääsi 'hyvin' käsiksi. Kahdella torxilla kiinni. Vähän korjaaja tarvi vääntövartta ku sitä irroitti ja asensi (siinä sen 'iskarin' pulttia laittaessa), mut näytti olevan ihan pala kakkua, jos ei sitä niskaan/silmiini tippuvaa kurasohjoa lasketa :wink:.

PS.Treella JV-huollossa(?) Varaosamaailman päädyssä sai asiallista palvelua, jopa neuvoja sai ja hintakin oli kohdallaan.
dtiveccu
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja dtiveccu »

mitäs se kiristin sulla maksoi? ostitko ihan alkuperäisen? opelilla muistaakseni jotain 120€... vaihtotöineen 170€.. ja sit vielä siitä hehkusta, eli ite vaihdoin kanssa yhden tossa kuukaus sitte ja alkuun meni aikaa niiden "hattujen" irrotukseen ku ei meinannu tajuta että niitä klipsuja pitää painaa.. vai oliko se nyt niin :smile: pirun ahdasta niitä ainaki on vaihtaa, itellä kävi hyvä säkä ku oli just se tulppa pimee mihin omat rähmäkäpäläsormet edes jotenki mahtui, ja hyvin pelaa taas. Paitsi tietenki se vitunmoinen vinkuminen jokaisessa kylmäkäynnistyksessä prkl...
Zafira OPC -04
Vivaro 2.5CDTi -09
pine
'Senator'
'Senator'

Ostin alkuperäisen 90e, mutta en opelilta, ja asennus oli 30e. Opelilla pyysivät asennuksesta 60e, kun oli osa itsellä.
Vastaa Viestiin