Tervehdys,
Insignian moottori sanoi itsensä irti ja Turkulaisesta korjaamosta sain korjausarvion joka oli luokkaa 7000 - 8000 euroa ja kuulosti kyllä vähän paljolta.
Autolla on ajettu nyt 329 000 km. Tiedän että Saksasta saa ns tehdaskunnostettuja moottoreita ja jopa takuulla mutta onko kellään kokemusta noista ? Onko hinta/laatusuhde kohdillaan ja onko ehkä jotain muuta huomioitavaa ? Tunnetteko ketään Turunläheisyydessä n 150 km säteellä joka voisi a) joko korjata moottorin b joko vaihtaa ns tehdaskunnostetun tilalle ns kohtuu hintaan ? Jotenkin tuntuu "tyhmältä" että kymmenen vuoden vanhaa autoa ei kannattaisi enää korjata varsinkin kun auto on muuten suht koht hyvässä kunnossa ja mukavalla nahkaverhoilulla (=kuin karamelli). Hyvät neuvot ja ehdotukset olisi tarpeen . Kiitos.
Insignia 2,0 cdti 118 kw 4 x 4 vm 2011 moottoririkko
-
- 'Agila'
- Viestit: 2
- Liittynyt: 08 Marras 2021, 14:14
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Insignia 2,0 cdti 118 kw 4 x 4 vm 2011 moottoririkko
Mikä johti vanhan moottorin rikkoutumiseen ja mitä on rikki?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-
- 'Agila'
- Viestit: 2
- Liittynyt: 08 Marras 2021, 14:14
Re: Insignia 2,0 cdti 118 kw 4 x 4 vm 2011 moottoririkko
Hei,
Pahoittelut vastauksen viivästymisestä. Vanha moottori hajosi "ensimmäisen" kerran n vuosi sitten ajossa moottoritiellä kun ilmeisesti öljynjäähdyttäjän kautta öljyt pääsi ulos. Moottori avattiin alakautta ja siitä vaihdettiin runkolaakerit ja kampiakselinlaakerit sekä samassa yhteydessä vaihdettiin öljypumpun tiiviste sekä öljynjäähdytin. Nyt auto meni pajalle alunperin öljyvuodon takia ja tarkoitus oli vaihtaa kampiakselin stefa/tiiviste. Kone otettiin alakautta auki jolloin siitä löytyi metallipurua ja ne alapään laakerit olivat entiset. Konetta ei ole avattu kokonaan jotta olisi voinut todeta miten pahoin tuo metallipuru on muuten sitä vahingoittanut. Kampiakselissa oli myös jotain poikkeamaa mutta sain korjaajalta sen tiedon että moottori pitäisi avata osiin ja jotta näkisi vahingon laajuuden.
Pahoittelut vastauksen viivästymisestä. Vanha moottori hajosi "ensimmäisen" kerran n vuosi sitten ajossa moottoritiellä kun ilmeisesti öljynjäähdyttäjän kautta öljyt pääsi ulos. Moottori avattiin alakautta ja siitä vaihdettiin runkolaakerit ja kampiakselinlaakerit sekä samassa yhteydessä vaihdettiin öljypumpun tiiviste sekä öljynjäähdytin. Nyt auto meni pajalle alunperin öljyvuodon takia ja tarkoitus oli vaihtaa kampiakselin stefa/tiiviste. Kone otettiin alakautta auki jolloin siitä löytyi metallipurua ja ne alapään laakerit olivat entiset. Konetta ei ole avattu kokonaan jotta olisi voinut todeta miten pahoin tuo metallipuru on muuten sitä vahingoittanut. Kampiakselissa oli myös jotain poikkeamaa mutta sain korjaajalta sen tiedon että moottori pitäisi avata osiin ja jotta näkisi vahingon laajuuden.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Insignia 2,0 cdti 118 kw 4 x 4 vm 2011 moottoririkko
No se on täydellisen koneremontin tarpeessa eli koko kone pöydälle ja mittaukseen.
Ilmeisesti edellisessä remontissa mennyt jokin pieneen tai jäänyt metallia koneeseen.
Mutta niin moottorityyppi rekkarilla esim bilteman sivuilta A20DTH näin esimerkkinä ja sitten purkuautosta vastaava vähempi ajettu kokomoottori tilalle
Ilmeisesti edellisessä remontissa mennyt jokin pieneen tai jäänyt metallia koneeseen.
Mutta niin moottorityyppi rekkarilla esim bilteman sivuilta A20DTH näin esimerkkinä ja sitten purkuautosta vastaava vähempi ajettu kokomoottori tilalle
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Insignia 2,0 cdti 118 kw 4 x 4 vm 2011 moottoririkko
Jos moottorista menee ajamalla kaikki alakerran laakerit silpuksi ei se pitkäikäinen ole jos vaan avataan alakautta ja uusitaan laakerit.
Kaikki pitää purkaa/puhdistaa huolellisesti jossa öljy kiertää.
Laakeripinnat pitää mitata sekä vähintään lämmönvaihdin/öljynjäähdytin uusia sekä todennäköisesti öljypumppukin,ahdinkin vaurioituu todella nopeasti jos yhtään on öljynpaine pulaa.
Ns.tavallinen moottori ei korjaamoiden tuntiveloituksella ole oikeastaan koskaan(kustannusten takia) järkevä peruskorjata,halvenpaa ja nopeampaa on vaihtaa vaihtomoottori.
Joka tapauksessa kustannukset teetettynä todennäköisesti ovat korkeat suhteutettuna auton arvoon.
Itse tehtynä tai jonkun hommaan pätevän tekemänä "harrastus pohjalta" saattaa tietysti olla vielä järkevä.
Kaikki pitää purkaa/puhdistaa huolellisesti jossa öljy kiertää.
Laakeripinnat pitää mitata sekä vähintään lämmönvaihdin/öljynjäähdytin uusia sekä todennäköisesti öljypumppukin,ahdinkin vaurioituu todella nopeasti jos yhtään on öljynpaine pulaa.
Ns.tavallinen moottori ei korjaamoiden tuntiveloituksella ole oikeastaan koskaan(kustannusten takia) järkevä peruskorjata,halvenpaa ja nopeampaa on vaihtaa vaihtomoottori.
Joka tapauksessa kustannukset teetettynä todennäköisesti ovat korkeat suhteutettuna auton arvoon.
Itse tehtynä tai jonkun hommaan pätevän tekemänä "harrastus pohjalta" saattaa tietysti olla vielä järkevä.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V