Normaali turbiinin lukitus?
MV6 automaattiaskilla. Ajetaan tasaisella tiellä n. 90 km/h tasanopeutta, kierrokset n. 2100 RPM. Kun kaasu nostetaan kokonaan ylös, laskee kierrokset tasolle 1500...1600 RPM. Onko normaalia? Luistaako turbiini tasakaasulla ajettaessa (ei saisi luistaa) vai onko vaihteistossa kenties jokin vapaakytkin joka antaa kierrosten pudota kaasunnostossa vaikka vauhti säilyisikin?
-
juzatheman
- 'Senator'

eli meneeköhän lukko päälle, kun kierrokset laskee vai sillon kun nousee, meinaan tuossa mun tapauksessa kun noustaan mäkeä ja kierrokset laskee, (pienemmällä motilla alkais meinaan hyytyä) ja mäen päällä kaasun nostaussa kierrokset nousee, jotenkin ei tunnu loogiselta. jos ajan yli 100km/h sillon ei tee tuota,
K@artsa kuulostaa siltä että laatikkosi vaihtaa pienemmälle vaihteelle silloin kun kevennät kaasua. Oletko tarkastanut lootasi öljyt? Saattaisi hieman luistaa se sinun laatikkosi tai jotain muuta hämminkiä?
Kertoisitko tarkemmin miten ongema esiintyy.
<font size=-1>[ This Message was edited by: juhal on 2004-02-13 11:02 ]</font>
Kertoisitko tarkemmin miten ongema esiintyy.
<font size=-1>[ This Message was edited by: juhal on 2004-02-13 11:02 ]</font>
öljyt tarkistan viikkottain ne on ok, en oikein tiedä selittää tarkemmin,olen kokeillut että laittaa vaihdevalitsian 3:lle ja sit takaisin D.lle sillon toimii niin kuin pitää, eli itsekkin arvelin että lootta ottaisin pienempää silmään mutta näin ei ollut(kävi miellessä että montakohan vaihdetta tässä laatikossa oikein on:), olen myös kokeillut sillain että EN päästä kaasua ylös ollenkaan nousun jälkeen sillon tätä "efektiä" ei ole,vauhti kiihtyy melkosta haipakkaa, pitää varmaan laitta ihan uudet öljy kehiin ja kattoa sitten,nää on mystisiä juttuja,mun logiikalla tuo lukko toimis "väärin päin"vaikea hahmottaa näin, pitäisi kokea livenä
eikö laatikon luistamisen voi "tarkistaa" esim. mäki startin yhteydessä näin että kun on D:llä ja jalka pois kaasulta niin auton pitäisi pysyä paikoillaan = ei luista ja valuu taakse päin= luistaa,(mulla pysyy paikoillaan) olen joskus joltakin viisaalta kuullut tämän asian
tuosta mun "ongelmasta" vielä että kaasua ei tarvi edes nostaa, kun tarkemmin ajattelen, ja kaikki tämä tapahtuu tasa kaasulla
tuosta mun "ongelmasta" vielä että kaasua ei tarvi edes nostaa, kun tarkemmin ajattelen, ja kaikki tämä tapahtuu tasa kaasulla
Laatikossa on 3 tai 4 kytkinpakkaa. Ainakin kolme. Jos jokin pakka on palanut niin sitä pakkaa käyttävät vaihteet luistaa. Eli ei siis kaikki vaihteet. Yleensä palaa pakin ja ykkösen käyttämä pakka tai sitten suurinta vaihdetta käyttävä. Melkeinpä parhaiten sen saa testattua kaasuttamalla reippaasti kaikilla vaihteilla. jos kierrokset hyppää 1000rpm tai enemmän todennäköisesti luistaa. Tai sitten jyrkässä ylämäessä. Jos tuntuu että ajaa kuin upottavassa hiekassa niin luistaa. Siihen valuuko paikallaan taaksepäin niin sanoisin että pitää kyllä paikkansa silloin kun tyhjäkäynti on paikallaan eli käy tehtaan ilmoittamalla kierrosnopeudella ja ei ole älyttömän jyrkkä mäki.
Itse poltin aikonaan turbo lebaronissa hitaan vaiteen pakat kun ahdot oli 1.5 kilon luokkaa ja tuli valoista otettua kisaa.
Ykkösellä ja kakkosella ei sen jälkeen pystynyt kovia kiihdytyksiä ottamaan, mutta kolmosella meno maistui taas.
AR25 ja 35 laatikot on sähköohjattuja ja niistä löytyy toistakymmentä laatikon tilaa seuraavaa tunnistinta.
Suosittelen Forten atomatic transmission threatmentia kun vaihdat öljyt laatikkoon.
Itsellä ainakin vaihtaminen pehmeni lähes huomaamattomaksi ja muutenkin tuntuu toimivan hiukan paremmin.
Itse poltin aikonaan turbo lebaronissa hitaan vaiteen pakat kun ahdot oli 1.5 kilon luokkaa ja tuli valoista otettua kisaa.
Ykkösellä ja kakkosella ei sen jälkeen pystynyt kovia kiihdytyksiä ottamaan, mutta kolmosella meno maistui taas.
AR25 ja 35 laatikot on sähköohjattuja ja niistä löytyy toistakymmentä laatikon tilaa seuraavaa tunnistinta.
Suosittelen Forten atomatic transmission threatmentia kun vaihdat öljyt laatikkoon.
Itsellä ainakin vaihtaminen pehmeni lähes huomaamattomaksi ja muutenkin tuntuu toimivan hiukan paremmin.
Eiköhän tuo ole normaali toiminta...On 2004-02-11 08:39, joke wrote:
MV6 automaattiaskilla. Ajetaan tasaisella tiellä n. 90 km/h tasanopeutta, kierrokset n. 2100 RPM. Kun kaasu nostetaan kokonaan ylös, laskee kierrokset tasolle 1500...1600 RPM. Onko normaalia?
Eli siellä on pitkä vaihde päällä, ilman muuntimen lukitusta.
Jolloin muunnin pyörittää moottoria suuremmalla nopeudella kuin joutokäyntinopeus.
Muuntimen lukkiutumista voi testata ajamalla vakionopeutta D-päällä ylämäkeen (suurin vaihde kytkeytyneenä) ja lähteä siitä kevyesti lisäämään vauhtia. Jossain vaiheessa huomaa, että käyntinopeus kasvaa (lukitus vapautuu), mutta auton nopeus ei.
j.h
Muuntimen lukkiutumista voi testata ajamalla vakionopeutta D-päällä ylämäkeen (suurin vaihde kytkeytyneenä) ja lähteä siitä kevyesti lisäämään vauhtia. Jossain vaiheessa huomaa, että käyntinopeus kasvaa (lukitus vapautuu), mutta auton nopeus ei.
j.h
[/quote]
Jaa.. sitte mulla on syytä epäillä että mulla tuo lukko ei oikein pelitä niin kuin pitää, menee ihan toisin päin
lukko menee päälle mäkeä noustessa ja vapautuu mäen päällä..tuota kierroksien pudotusta ei tee ollenkaan tasaisella, kun kaasun nostaa
j.h
[/quote]
Jaa.. sitte mulla on syytä epäillä että mulla tuo lukko ei oikein pelitä niin kuin pitää, menee ihan toisin päin