4x4 Vectran madallus

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Enska
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Enska »

Haluaisin tietää että miten paljon pystyy madaltamaan 4x4 Vectra A:ta? Olen kuullut kaiken laista juttua "asiantuntijoilta". Muutama on sanonut että ei voi madaltaa kuin 20mm. Olen ajatellut että hankkisin 40mm madalluksen. Mitä mieltä olette FK:n alustasarjoista???
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

siinä 40mm on maksimi

on myös 30mm jousisarjoja kuten eibach mutta oikeasti sekin useimmissa autoissa pudottaa n 40mm

muita saatavia ovat mm KW ja Weitec, myös alustasarjoina

saatavana on matalampiakin sarjoja mutta koska camber-kulma kasvaa liiaksi katuajoon renkaat kuluvat takana nopeasti (sisäreunoistaan koska opelissa takana negatiivinen camber ja se lisääntyy)
jakolaatikko saattaa ottaa nokkiinsa
urat myös ohjailevat autoa, sitä enemmän mitä matalampi, em syystä

taakse on saatavana kulmia korjaavia puslasarjoja mm Irmchser (Opel liikkeiden kautta) ja säädettäviä puslasarjoja http://www.tunex.fi
niitä kannattaa harkita jo 30-40mm madallusjousten kanssa
Enska
'Kadett'
'Kadett'

Kiitos tiedosta. Kuluisiko takarenkaat nopeasti loppu ilman tuota kulmia korjaavaa sarjaa jos laittaisin -35mm alustasarjan ja 205/45/16 kumit.
tiiikeri
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja tiiikeri »

Moi!Omistan itse nelikko-Vectran, enkä suosittele kyseessä olevan auton madaltamista ilman puslasarjaa.Tähän on muutamia syitä:Ensinnäkin ajo-ominaisuudet talvella ja ääritilanteissa huononevat merkittävästi, sillä pyörän asento muuttuu liikaa sisäreunasta ottavaksi.perä pyrkii "heijaamaan" suorallakin tiellä, eikä tarvii edes olla peilikirkas kun saa ajaa kieli keskellä suuta.Omakohtaista kokemusta asiasta on viime talvesta...!Mut asia korjaantunee säädettävillä puslilla...

Renkaiden kuluneisuus lisääntyy, sillä vakiojousillakin autossa on liikaa negatiivista camberia ja vielä aurausta kaiken päälle.Jos meinaat madaltaa tai vaikka ajat vakiojousillakin, niin suosittelen säädettävää puslasarjaa.Itsekin aion ostaa kyseiset puslat Vekkuuni, sillä takarenkaat kuluvat sisäkantilta liikaa, vaik autossa on vakiojouset.

Jakolaatikko on Opelin nelivedon herkkä kohta, joka ottaa itseensä hyvin herkästi madalluksesta.Syy löytyy etu-ja takarenkaan välisistä asentoeroista, jotka vaikuttavat renkaiden pyörintänopeuksiin.Ko.tapauksessa etu-ja takarenkaan pyörintänopeuserot kasvavat ja tämä rasittaa erityisesti jakolaatikon viskokytkintä ja näinollen koko jakolaatikkoa.Jakolaatikko on muutenkin hyvin tarkka oikeasta hoidosta(öljynvaihto max.10000 km välein,renkaiden kulutuspintaerot max.2mm, oikeat ohj.tehostinöljyt ja eritoten OIKEA jakolaatikkoöljy GM 1940703!jne.)

Itselläni on jakoaskin osto edessä, kiitos Opelin huolto(huoltamattomuus)-ohjeiden ja entisten omistajien auton madalluksen...!

Eikä maksa paljoa...Opelin kautta uus aski liki 8000 euroa ja Hürlimannin (opelin toimittaja)kautta suoraankin vanhassa rahassa vielä n.14000 mk.

Huom!Auton madallus siis tulee kyseeseen, jos ostat nuo puslat ja anyway ne kannattaa ostaa joka tapauksessa, sillä renkaat kuluu todellakin epätasaisesti!

Jos haluut madaltaa hiukkasen autoasi, osta siihen Turbo-Vectran alkuperäiset jouset, ne ovat noin 20 mm.alkuperäisiä matalemmat.

Tässä muutamia syitä miks kannattaa miettiä puslien ostoa ja järkevällä tasolla pysyvää nelikko-vectran madallusta.Ja jos tuntuu kalliilta,niin monetkohan puslat saa säästetyillä rengas-ja jakolaatikkorahoilla;)!?

<font size=-1>[ This Message was edited by: tiiikeri on 2002-09-02 17:53 ]</font>
Enska
'Kadett'
'Kadett'

Kiitti vinkeistä.
Hyvä kuulla omia kokemuksia autosta, koska ei näitä 4x4 vectroja kovin paljon ole joten tietoa autosta löytyy aika vähän.
Ei se säädettävän puslasarjan hinta mikään paha ole (295€) kun vertaa esim. tohon renkaiden tai jakolaatikon hintaan.
Mites muuten toi vectran nelivedon pois päältä kytkentä sulakkeen avulla onnistuu kun kysyin paikallisesta opel liikkeestä ni ne sano et ei he siinä nää mitään estettä et miksei vois ajaa pelkäl etuvedol. Ei sitä nelivetoa tarvii kesällä oikeen missään niin siksi on käyny mielessä et miksei vois käyttää etuvetoo kesällä ja kuitenkin se hiukan murtaa kaupunkiajossa ku kääntää tiukasti.
Olisi myös mukava kuulla myös muita juttuja kyseisestä autosta, olen kuullut aikaisemmin tuon jakolaatikon heikkouden joten olisi kiva tietää myös muita "vikoja".
shishkebab
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja shishkebab »

En kyl henk kohtasesti madaltais enempää ku se rupee nyt olee jo aika matala. Suomen oloissa tarvis maastoauton. :smile:
Auttaako tosiaan toi puslasarjan vaihto renkaitten kulumiseen? Omas vecculis takarenkaat kuluu hieman enemmän sisäreinoista...kukas näitä myy hyvään hintaan?
Toinen heikkolenkki on ainaki omas autos ollu toi magneettiventtiili joka ohjaa nelivedon pois kytkemistä jarruttamisessa. On nimittäin temppuillu aika paljon ja nyt ei toimi ollenkaan. Täytyis viedä laitettavaks toi ennen talvea. Tosiaan ei nyt kesällä nelivetoo niinkää tarvii mut talvella se on kultaakin kalliimpi. :smile:
Opel on POP!
maanlu
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja maanlu »

Joo hieman syö sisäreunoilta jos ei pyöräkulmia säädetä,toisin sanoen pari kolme tuhatta kilometriä ja sisäreunat sileenä,omaa pirssiä olen madaltanut noin 25mm ja nyt kun huomasin kuinka se syö sisälaitoja takarenkaista kävin säädättämässä pyöränkulmat paremmin hollilleen.elikkä takana oli 8minuuttia haritusta ja 2.5astetta negatiivista camberia nyt on 3minuuttia aurausta ja negatiivista camberia oli muistaakseni 1.7astetta.
paha sanoa noista renkaista miten ne alkaa kulumaan kun ne kerkesi mennä aika pahasti piloille ennen kuin huomasin mutta tallissa odottaa uusi satsi 215/40/17 gummeja. joten sittepä sen näkee.
Itse olen ajanut kaikki kesät ilman nelivetoa,säästää polttoaine kuluissa noin 0,8litaa/100km ja auto on vähän virkumpi.
Eihän se aiheuta akseleiden pyörintä nopeus eroa jos autoa madaltaa??tuossa pari kuvaa omasta pirssistä 25mm madallettuna 17" pyörillä,takana on muoviset sisälokaritkin paikallaan.
Kuva
Kuva

<font size=-1>[ This Message was edited by: maanlu on 2002-09-02 23:29 ]</font>

<font size=-1>[ This Message was edited by: maanlu on 2002-09-02 23:55 ]</font>

<font size=-1>[ This Message was edited by: maanlu on 2002-09-14 01:42 ]</font>
tunex
OCF Partner
OCF Partner
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tunex »

Meiltä löytyy puslasarjaa. (kuten Pete ystävällisesti jo edellä mainitsi) Korostaisin vielä sitä, että pelkästään renkaiden kuluminen ei ole syy hankkia säädettäviä puslia. Ajo-ominaisuuksien paraneminen on myös tärkeätä. Eikö alustan rakentelu yleensäkin tähtää nimenomaan ajo-ominaisuuksien parantamiseen?
Hyviä alustasarjoja ei ole syytä pilata huonoilla säädöillä. Formulatallit käyttävät tähän hommaan aikaa ja rahaa valtavasti....

Sinun neliveto-ongelmasi ei välttämättä ole magneettiventtiilin syy. Jos liikut pääkaupunkiseudulla, niin poikkea käymään. (soita ensin, sillä olen toipilaana polvileikkauksesta, ja vähemmän hallilla) Eiköhän se neliveto saada pelaamaan.

KH / Tunex
http://www.tunex.fi
Enska
'Kadett'
'Kadett'

On toi vectra 2000 aika hyvän näkönen tolla -25mm alustalla, mutta mulla on tavallinen 2.0 8v "perheauto" nelivedolla
ja siinä on 14" vanteet ja ihan järkyttävän korkea maavaraltaan. Se on verrattavissa jo maastureihin =)
tiiikeri
'Diplomat'
'Diplomat'

En uskonut minäkääm, ett pyörintänopeuseroja tulee madalluksesta, mut selvitin asiaa Norjasta asti dealerilta joka myy uusia Hürlimannin jakoaskeja.Hän selitti mulle sen asian, miks ja miten niitä eroja tulee ja miten ne vaikuttaa jakolaatikon viskokytkimeen.Asiasta kiinnostuneille on myös nettisivut saksaksi, jossa on paljon nelikkoasiaa http://www.eds-motorsport.de ja sieltä valikko C20Let forum.Siel on palsta joka käsittelee nelivetoa ja palstalla vastaa jakolaatikon valmistaja itse.Myös seuraavat internetsivut on hyviä jos nelikot kiinnostaa:www.cav16.co.uk ja http://www.dorfbrunnen-garage.ch!Toi dorfbrunnenin sivu on jakoaskin valmistajan kotisivu ja cav16-sivu josta saa aika paljon hyvää tietoa nelikosta yleensäkin.

Käytettynä nelikon jakoaskia on mielestäni melko turha ostaa, sillä kaikki 89-94 valmistetut jakoaskit on "viallisia" joista tuo kirottu painetiiviste rikkoutuu ennen pitkää.Paras jakoaski on valmistajan norjalaisen dealerin mukaan,joka on heille tullut, kestäny vähän yli 200000 km ja huonoin n. 90000km.Ja jos vaihtotyö kestää yli päivän valtuutetussa korjaamossakin, niin kannattaa miettiä kuinka monesti aski kannattaa käytettynä vaihdattaa...!Ja sitäpaitsi Turbo-Vectraan ei käy sama aski kuin 2000:seen.Turbon askeja on aika paljon vähemmän.

Renkaiden kuluminen tosiaankin saadaan kuriin, koska niillä saadaan korjattua tuo pyörien asento "pystympään" ja oikeaan asentoon.

Ja nelikon voi tosiaan ottaa pois sulakkeen irrottamalla tai laittamalla katkaisijan nelivedolle.

Ja nelikkoasioissa on Suomessakin asiantuntija(onneksi),nimittäin em.Tunexin Heikkilän Kari.Palvelu on ystävällistä ja asiantuntevaa.Neuvojakin oon saanut aina kysyttäessä.Nettisivut yrityksellä on http://www.tunex.fi, josta myös em.henkilön yhteystiedot selviää...!

<font size=-1>[ This Message was edited by: tiiikeri on 2002-09-03 20:33 ]</font>
Mailman
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Mailman »

Mullahan taitaapi sitten olla erikoinen nelikko vekku,kun jakoaski on kestänyt yli 320000km.. :smile: Ja kaikki kuitit löytyy mitä autoon on ikinä vaihdettu... Eikä löydy jakovaihteistoa... Itse vaihteisto kyllä löytyy kuiteista.. :smile:
No onhan noita sattumia...
tunex
OCF Partner
OCF Partner
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tunex »

Ehkäpä tuo 200000km ylittäneitä ei ole näkynyt jakoaskipajalla, koska ovat edelleen kiinni autoissa. Tiedän useita yli 200tkm ajettuja askeja. Ainahan tuo rikkoutumisen vaara on mielessä, mutta ajatellaan asiaa valoisammalta kantilta: jos aski menee rikki, autosta tulee etuvetoinen, ja tällä logiikalla ajatellen suurin osa suomessa liikkuvista autoista on jo viallisia (=etuvetoisia).
No,olkoon tämä illan viimeinen loppukevennys....

KH / Tunex
tiiikeri
'Diplomat'
'Diplomat'

Mahtaakohan sulla olla turbo vai ihan tavallinen vekku/calibra?
shishkebab
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja shishkebab »

Joo, mun on pitäny tulla käymään monta kertaa...aina vaan ei oo aikaa taikka sitten rahaa... :sad:
Näin ne länsiautossa sanoivat kun kävin virhekoodit luettamassa. Mutta toisaalta en kyl kauheesti luota noihi länsiauton mekaanikkoihin ku tiesin enemmän tost jakolaatikon toiminnast. Sit hetken aikaa ku ne ei meinannu mua uskoo ni hakivat jonku vanhemman mekaanikon joka kerto sit miten asiat on.
Oma vectrani on -89 ja vedetty n.185tkm. Samanlainen 8v pappamalli 14tuumasil, mut ei se kyl mun mielest ny niin kauhee traktori oo. Saishan se olla matalampi, mut se olis tuskaa ajaa ku joutuu kaikki montut ziigaa oikeen kunnol. Ja tähän asti on nelikko toiminu aina moitteettomasti(melkeen aina).

Ps.Siisti vectra sul,,, :smile:
Opel on POP!
Enska
'Kadett'
'Kadett'

Mullaki on vm -89 mut sil on ajettu jo 255tkm mut viel se neliveto toimii.
Kyl mun mielestäni tos mun autos on hiukan liikaa maavaraa ku oon meinannu hommata 16" alut siihen ni sit se näyttäis kyl aika huvittavalta jos ei madaltais yhtään.
No jokainen voi päätellä itse et onks se nyt sit liian korkee. http://www.sunpoint.net/~el_general/lepo/vectra4x4.jpg
Vastaa Viestiin