Varapyöräkotelon tilavuus ja bitumista

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Zeni
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Zeni »

Onko joku värkännyt subbaria tuonne varapyörän paikalle ? Miten paljon se kotelon tilavuus mahtaa olla ja onko siellä jotain "esteitä" eli sellaista renkaan kiinnitys palkkia joka täytyy ottaa pois.

En viitsi purkaa ja kokiella koska se vaatisi vähän hommia (on kotelo ja vahvistin + johdot tiellä).

Kuva

<font size=-1>[ This Message was edited by: Zeni on 2004-07-25 22:12 ]</font>
BeQ
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BeQ »

Muutama vuosi sitten tuli sellainen kuidusta väännettyä. Astra G:ssä on vararengaskotelossa keskellä sellainen tukirauta, jossa vararengas on kiinni... Tilavuutta kotelolla on ainakin 60 litraa.. itse tein siihen toiseen puolikkaaseen suljetun kotelon, jonka tilavuus oli himpun verran alle 30 litraa ja löin siihen DLS:n MW12 subbarin. Kiinnitys hoitui parilla kuusiokololla siihen tukirautaan ja auton kontin takalaitaan. En siis tehnyt yhtäkään reikää läpi pohjan. Ja koko kontin pohjan vedin 3 millisellä bitumilla... Tein vielä alumiiniprofiilista uuden välipohjan, jonka päälle löin verhoillun MDF-levyn..
pine
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja pine »

Ei se ole paha tehdä, ja se kotelo on tosiaan n. 60-70 litraa. Itse juur eilen valoin ekan kerroksen kuitua, mitään en sieltä leikkele irti ja juur tuohon keskirautaan on tarkoitus pultata paketti kiinni. Itse teen myös puolikoteloa eli kotelon tilavuus on n. 30-33l. Jää vielä tilaa vahvarilla ja ehkä työkaluille yms..Ja sille paikkauspullolle.
Flamingo
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Flamingo »

Hauska kuulla, että muillakin on sama ajatus. Juuri eilen leikkasin kannen vanerista, alle tulee tila vahvarille ja tosiaan se toinen puoli tulee suljetuksi koteloksi eräälle tietylle Impactin subille. Vai mitä Zeni?

Itse laskeskelin tilavuutta puolikkaalle noin 31 litraa kun jako ei tule keskelle sen raudan takia miinus elementin tilavuus 2l = 29 litraa, eli hieman liikaa impactille. Zeni, oliko ne sun ilmoittamat kotelotilavuudet laskettuna niin että niissä on otettu huomioon tuon elementin viemä tilavuus kun se tulee koteloon jonkunverran sisälle?

Mites muut on ajatellut hoitaa sen kuuluvuuden sieltä lattian alta? Itse ajattelin rakentaa sinne jonkinlaisen ristikon joka jakaa painetta/ääntä joka puolelle, kun kannen ja maton väliin jää mulla noin 5cm, niin että elementti pystyy kunnolla "hengittämään". Se mattohan on käytännössä äänieristysmateriaalia alapuolelta. Vai käännetäänkö vain tasoa kovemmalle :wink:
"If everything seems under control, you're just not going fast enough" -
Mario Andretti
Zeni
'Diplomat'
'Diplomat'

50litran kotelo pitäisi saada sinne. En tiedä sitten mahtuuko sufferwooferi magneetin puolesta. Yhtään reikää en pohjaan poraa ja tukirautakin saisi jäädä paikoilleen. Onko jotain varteenotettavia vinkkejä ? Tänään pitäisi hommat aloittaa. Sinne pohjalla ja reunoille ajattelin pistää kerroksen pahvia niin on sitten ainakin varaa "vaimentaa" nitinät.
-----Zeni-----
"Aluminum, tastes like fear
Adrenaline, it pulls us near"
Flamingo
'Admiral'
'Admiral'

Siellä kotelon pohjassa on 4-5 isohkoa läpivientikumia, joissa yhdessä on reikä veden valua ulos. Eli kotelo pitää tehdä kuidusta tiiviiksi tai sitten esim. jollain bitumimatolla kunnolla tiivistää se pohja. Itse en tee kuidusta, joten menee aika kikkailuksi tehdä se väliseinä ja saada koko laitoksesta tiivis.

Itse muuten käytän sitä samaa yhtä isoa muovi"mutteria", jolla vararengas on kiinni, koko laitoksen kiinnittämiseen. Korkeuden puolesta siellä on tilaa noin 18cm, eli onko se vararengas nyt 175 vai 185 leveä, sen leveyden verran.
Mario Andretti
pine
'Senator'
'Senator'

Itse vuorasin ensin koko varapyöräkotelon (itseasiassa koko farkun lattian ja pyöräkotelot) 4mm bitumilla. Laitoin 1,5l limupullon paloiksi ja siitä kotelo raudan päälle ja kuidutin siitä yli. Väliseinä on tarkoitus tehdä juur tuon raudan kohdalla. Saa siihen sitten hyvin kiinnitettyä.
Siinä kun on niitä syvennyksiä ja 'portaita' siinä varapyöräkotelon ympärillä (ainakin G:ssä) niin teen niin, ettei lattia nouse ollenkaan. Subin kohdalta on tarkoitus poistaa lattiamatosta eriste ja ehkä hieman myös rei'ittää mattoa, että tulee ääni läpi ok. Teen alkup. peltikannen tilalle ohuemmasta mdf:stä kannen jossa aukko subille ja suojaverkko.

Zeni: laita ennemmin vaikka kuplamuovia kuin pahvia sinne alle. Kyllä sinne isokin magneetti mahtuu ilman että tarvii mitään rikkoa, eihän sen elementin keskellä tarvi olla. Jos teet kotelon koko kaukaloon niin kyllä sinne 50l tulee, ylikin.

<font size=-1>[ This Message was edited by: pine on 2004-07-22 16:05 ]</font>
Zeni
'Diplomat'
'Diplomat'

Tuli tänään vasta mieleen että se varapyörä on periaattessa täysin turha siellä. En kuitenkaan saa matkalla vaihdettua sitä (lukkopultit). Pitää hakea sellainen paikkauspullo.
-----Zeni-----
Flamingo
'Admiral'
'Admiral'

Ja aika harvoin nykypäivänä tulee rengasrikkoja. Ja onhan noita autoja myynnissä, joissa ei tehtaalta tullessakaan ole vararengaspaikkaa, esim. peugeot 206 cc (307 cc?).
Mario Andretti
Flamingo
'Admiral'
'Admiral'

Rakennan muuten samalla tupakansytyttimen pistokkeen peräkontin reunaan. Kun nyt saa kunnon paksulla johdolla sitä sähköä sinne, esim. autojääkaappi hörppää niin paljon virtaa että halvimmat pistokkeetkin on lujilla. Erillinen kytkin tai sitten jos jaksaa värkätä, radion herätteestä releohjaus.
Mario Andretti
Miro.Simounen
OCF Member 2017

Viesti Kirjoittaja Miro.Simounen »

On 2004-07-22 12:50, pine wrote:
Ei se ole paha tehdä, ja se kotelo on tosiaan n. 60-70 litraa. Itse juur eilen valoin ekan kerroksen kuitua, mitään en sieltä leikkele irti ja juur tuohon keskirautaan on tarkoitus pultata paketti kiinni. Itse teen myös puolikoteloa eli kotelon tilavuus on n. 30-33l. Jää vielä tilaa vahvarilla ja ehkä työkaluille yms..Ja sille paikkauspullolle.
itelle tulee siihen varapyörän vanteen sisään subbanen :smile: ei tarvi tuhrata paikka-aineen kanssa. :wink:
Vectra C GTS 2.0T "Stage-3"
pine
'Senator'
'Senator'

Meinasin kans toteuttaa niin et minivarapyörä ja siihen päälle kotelo, mut sitten ei olis mahtunut vahvari samaan tilaan ja haluan kaikki pois näkyvistä.
Toi lisäsytkärijuttu onkin hyvä idea, pitänee myös viritellä. Eikös herätteen vois ottaa myös esim. parkeilta? Itseasiassa tuo mankan vois olla parempi sittenkin..
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Keskusteluun mukaan ilmoittautuu ystävällisesti hän, nam.

Itsekin olen miettinyt vararenkaan pois heivaamista painoa vähentääkseni. Ja sitten kun painavan puisen subikotelon jättäisi pois niin vähenisi lisää. Mikä kiinnostaa on se, että oletteko tehneet pyöräkoteloon reflexiboxia? Jos niin löytyykö keltään projektikuvia?

Tämänhetkinen kotelo on 25 litranen suljettu ja äänen sävy on hiljalleen alkanut tympimään, eli tekisi mieli kokeilla reflexinä, ja ehkäpä sitten samantien sinne renkaan tilalle. Ai niin se subi on SPL dyn. V10S. Joilla tämmöinen on/ollut niin kumpi teillä soinut paremmin sulj. vai reflex?
Zeni
'Diplomat'
'Diplomat'

Mites tuon bitumimaton kanssa ? Kaveri osti autovaraosapuljusta ja maksoi vissiin euron A4 kokoinen pala, oli aika paksua tavaraa väh.5mm. Valitti ettei pysy kiinni, tosin sillä on se luukun yläreunassa. mites muiden kokemukset ? Paha kun on tumma auto.
-----Zeni-----
pine
'Senator'
'Senator'

Itse ostin äänieristefirmasta liimapohjaista 4mm mattoa, joka liimautui tosi hyvin lämpimänä ja kuumailmapuhaltimella sai taittumaan vaikka minkälaisiin koloihin. Ei tosiaan ol ihan edullista kuitenkaan.
Yksi vaihtoehto on ostaa kuivaksi kuivuvaa pohjamassaa, sekoittaa vaikka siihen hieman puhallushiekkaa ja laittaa sitä paksun kerroksen. Haisee auto pari viikkoa aika vehkeelle, mutta toimii hyvin.
Vastaa Viestiin