GTS:n omistajat huom!
Autossani on 225-45-17 renkaat 7.5" vanteilla ja et sama kuin vanteissa mitä opel itse myy lisävarusteena. (En muista et-lukua, mut kaikki kokonumerot jne. samat kuin 3.2 litrasen alkuperäisvanteissa) Renkaat on melko tarkkaan yhden kesän ajetut ja menin tasapainottaan niitä lievän tärinän vuoksi.
No tasapaino löyty, mutta MOLEMMAT takarenkaat olivat erittäin kuluneet sisäreunoista! Lähes p..na siis. Auton on opelin omalla alustasarjalla varustettu ja siis täysin tehtaan jäljiltä. Syy on kahden eri rengasammattilaisen mukaan virheellinen renkaan asento, eli siis renkaiden yläreunat ovat lähempänä toisiaan kun alareunat. Oliko se nyt camber-kulma pielessä?
Voi helvata millaista työtä ne engelsmannit tekee siellä tehtaalla. Huomena tehdään tarkempi nelipiste mittaus ja sitten kait täytyy alkaa hieroon rengaskauppoja...
Eli kaikki gts:n omistajat tarkistuttakaa takarenkaiden asento ammattilaisella, säästätte todennäköisesti sievoisen summan rahaa ja hermoja...
No tasapaino löyty, mutta MOLEMMAT takarenkaat olivat erittäin kuluneet sisäreunoista! Lähes p..na siis. Auton on opelin omalla alustasarjalla varustettu ja siis täysin tehtaan jäljiltä. Syy on kahden eri rengasammattilaisen mukaan virheellinen renkaan asento, eli siis renkaiden yläreunat ovat lähempänä toisiaan kun alareunat. Oliko se nyt camber-kulma pielessä?
Voi helvata millaista työtä ne engelsmannit tekee siellä tehtaalla. Huomena tehdään tarkempi nelipiste mittaus ja sitten kait täytyy alkaa hieroon rengaskauppoja...
Eli kaikki gts:n omistajat tarkistuttakaa takarenkaiden asento ammattilaisella, säästätte todennäköisesti sievoisen summan rahaa ja hermoja...
Mulla on takapyörien asento aika lailla lintallaan ja alla pyörii 19" 235/35 Dunlopit.
Kulmat on säädetty takuuseen Kotkan Autotuonnissa alku kesästä, kun ratti oli hippasen vinossa. Autoon tehtiin 4-pistesuuntaus lasereilla.
Mulla ei ole kulunut kumit yhtään enempää sisäreunoista kuin ulkoreunoistakaan, ihmettelen kyllä koska renkaat on takaapäin katsottuna ylhäältä suht paljon sisempänä.
Kyseleppä takuuseen sitä säätöä, jos vielä onnistuis.
Kulmat on säädetty takuuseen Kotkan Autotuonnissa alku kesästä, kun ratti oli hippasen vinossa. Autoon tehtiin 4-pistesuuntaus lasereilla.
Mulla ei ole kulunut kumit yhtään enempää sisäreunoista kuin ulkoreunoistakaan, ihmettelen kyllä koska renkaat on takaapäin katsottuna ylhäältä suht paljon sisempänä.
Kyseleppä takuuseen sitä säätöä, jos vielä onnistuis.
Mazda 6 2.5 Sport 2008 Black
Voi h..tin h..ti! Nelipistesuuntaus vahvisti jo todetun. Takapyörissä oli sekä väärä camber että väärä caster! Siis liikaa "kallellaan" (12mm ja 8mm) ja molemmissa haritus! Sen lisäksi etupyörissä oli pientä poikkeamaa sekä caster että camber kulmissa. Pelkääjän puoleinen takapyörä jäi vielä liikaa "kallelleen" (-3 astetta), loppui säätövara.
Paikallinen opel liike suhtautui asiaan todeten, että jos autolla on ajettu max 3000km, silloin opel maksaa lystin!!! Kuka p..le sitä nyt tajuaa uudessa autossa mittauttaa pyöränkulmia alle kolmen tuhannen kilsan kohdalla.
Auto on 12,5 kk vanha ja mielestäni takuu on 2 vuotta.
Yhteenveto: 2 vaihtokuntoista rengasta ja 100e kevyempi lompakko nelipistesuuntauksesta. Niin ja toinen takapyörä ei vieläkään ole tehtaan asettamien rajojen mukaisesti säädettynä, kun sitä ei voi tehdä.
Sanokaahan viisaat mitä pitäisi tehdä, kun näyttää siltä, että saa maksaa itse koko lystin vaikka on takuun alainen auto ja syyllinen on tehtaan viimeistelyosasto.
Paikallinen opel liike suhtautui asiaan todeten, että jos autolla on ajettu max 3000km, silloin opel maksaa lystin!!! Kuka p..le sitä nyt tajuaa uudessa autossa mittauttaa pyöränkulmia alle kolmen tuhannen kilsan kohdalla.
Auto on 12,5 kk vanha ja mielestäni takuu on 2 vuotta.
Yhteenveto: 2 vaihtokuntoista rengasta ja 100e kevyempi lompakko nelipistesuuntauksesta. Niin ja toinen takapyörä ei vieläkään ole tehtaan asettamien rajojen mukaisesti säädettynä, kun sitä ei voi tehdä.
Sanokaahan viisaat mitä pitäisi tehdä, kun näyttää siltä, että saa maksaa itse koko lystin vaikka on takuun alainen auto ja syyllinen on tehtaan viimeistelyosasto.
-
Black Diamond
- 'Diplomat'

No herrajumala,ei kait korvaajasta VOI olla epäselvyyttä.Liike maksaa takuuauton!Vai käykö tässäkin samalla tavalla kuin jakopäässä.Ei,en halua uskoa tota.
EDIT:Vaihtoautoliikkeet korvaa melkein 10v vanhoista autoista ostohetken jälkeen ilmenneitä vikoja takuuseen.Jos Opel ei korvaa tehtaan mokia tuliteristä autoista,se on jo nolouden huippu.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Platinum on 2004-07-31 00:36 ]</font>
EDIT:Vaihtoautoliikkeet korvaa melkein 10v vanhoista autoista ostohetken jälkeen ilmenneitä vikoja takuuseen.Jos Opel ei korvaa tehtaan mokia tuliteristä autoista,se on jo nolouden huippu.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Platinum on 2004-07-31 00:36 ]</font>
onkohan noi pyörien säätäjien "ohjearvot" ihan varmasti C vectran GTS-mallin arvot? voi ehkä olla että "ohjearvot" normaalille C veculle ja GTS:lle ovat erilaiset. GTS:hän on periaatteessa madallettu normi veccu. ja kun autoa madaltaa, niin camberit harottavat juurikin tuohon suuntaan mihin sulla noi harottavat...eikä läheskään kaikissa autoissa niitä pyöriä voi madalluksen jälkeen enää säätää ohjearvoihinsa (sama homma mm. b1 omegan kanssa...ja olen kuullut muidenkin merkkien ja mallien kohdalla saman ongelman.)
...pieni rengaspaineen nosto voi auttaa, koska tällöin rasitus kohdistuu enemmän renkaan keskiosaan kuin reunoille.
edit: ja jottei jäisi epäselväksi, niin tämä oli puhdasta spekulaatiota.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Veeksi on 2004-07-31 04:43 ]</font>
...pieni rengaspaineen nosto voi auttaa, koska tällöin rasitus kohdistuu enemmän renkaan keskiosaan kuin reunoille.
edit: ja jottei jäisi epäselväksi, niin tämä oli puhdasta spekulaatiota.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Veeksi on 2004-07-31 04:43 ]</font>
Noista ohjearvoista en osaa sanoa, kun olivat aika päteviä nuo rengaspajan miehet, mutta nimenomaan b ompuissa on ollut säätöongelmia "huhun" perusteella ympäri maata. Minun tapaus on käsittelyssä ja odotan gm:n vastausta. Pannaan "iso pyörä pyöriin" jos asia ei etene järkevään suuntaan.
Mikä muuten on mielestänne oikea rengaspaine 225/45-17 renkaalle? Olen käyttänyt 2,5 kilon painetta, vaikka ohjekirja sanoo, että 2,2 riittää...
Mikä muuten on mielestänne oikea rengaspaine 225/45-17 renkaalle? Olen käyttänyt 2,5 kilon painetta, vaikka ohjekirja sanoo, että 2,2 riittää...
Täällä kans yks GTS missä kulmat oli päin vit*ua tehtaan jäljiltä ja ratti pikkusen vinossa. Auto oli ostettaessa noin vuoden vanha ja 11tkm ajettu. Kyllä pyöränkulmien säätö ihan takuuseen meni ja rattikin tuli suoraan. Edellinen omistaja ei sitä ollut edes huomannut.
Vaihdettiin korkeussäädettävä alusta ja käytin uudelleen pyöränkulmien säädössä, sen tosin joutui maksamaan itse, mutta kohdalleen ne kulmat taaskin tuli vaikka auto madaltuikin aika reilusti. Nosturille ei päässyt ilman lankkuja
On muuten aika tarkat ne tehtaan antamat ohjeet miten kulmat kuuluu mitata. Niinkuin monissa muissakin uudemissa autoissa on.
Auto pitää ensin vaaittaa lisäpainoilla "vaateriin" ja sit oikeat säätöarvot määräytyy sen mukaan, kuinka paljon on pyöränkeskiön ja lokasuojanreunan välinen matka.
Vaihdettiin korkeussäädettävä alusta ja käytin uudelleen pyöränkulmien säädössä, sen tosin joutui maksamaan itse, mutta kohdalleen ne kulmat taaskin tuli vaikka auto madaltuikin aika reilusti. Nosturille ei päässyt ilman lankkuja
On muuten aika tarkat ne tehtaan antamat ohjeet miten kulmat kuuluu mitata. Niinkuin monissa muissakin uudemissa autoissa on.
Auto pitää ensin vaaittaa lisäpainoilla "vaateriin" ja sit oikeat säätöarvot määräytyy sen mukaan, kuinka paljon on pyöränkeskiön ja lokasuojanreunan välinen matka.
Ihme on jos joku on saanut takuusen vuodenkin vanhan auton kulmien säädön. Monet maahantuojat nimittäin suhtautuu tosi nihkeesti kulmien säätöihin takuun suhteen. Niitten on helppo sanoo että autolla on pamautettu kanttariin tai muuta vastaavaa, joten takuu ei tule kysymykseenkään. Tämä on niiden näkemys, ei välttämättä minun....
-
Black Diamond
- 'Diplomat'

Ylläolevan kuvan rengas näyttää kyllä muutenkin loppuun ajetulta. Mulla on noin 4 mm uraa jäljellä ja alkaa jo tuntua huonolta sateella, varsinkin kun vettä on tullut ihan kiitettävästi. Itse muuten vein vuoden verran ajettuna (26000 km) Astran kulmien säätöön ja kyllä ne säädettiin takuuseen. Kysyttiin vaan luovutuksessa että oliko ajettu johonkin päin. Vastasin että ei ole.
<font size=-1>[ This Message was edited by: tommyt on 2004-08-02 18:49 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: tommyt on 2004-08-02 18:49 ]</font>
Voi. Minulla edellisessä autossa oli vaihdettu -40mm jouset ja ostaessani auton renkaat olivat suht uudet ja OK. Ajelin noin 3000km ja huomasin että etuset olivat kuluneet juuri sisäreunastaan ihan slikseiksi. Huomasin jonkin muun tutkimisen / korjaamisen aikana. Erona ainoastaan se, että minulla olisi muuten olleet renkaat noita paremmassa kunnossa. Vituttukin aika huolella, kun eivät ihan ilmaisia ole.On 2004-08-02 09:41, Platinum wrote:
Voiko kuvan kaltainen rengas päästä "huomaamatta" tuohon kuntoon.![]()
Ei tuota sisäreunaa tule syynättyä, eikä sitä helposti huomaa jos ei oikein katso. Siinä autossa oli etupään auraus ihan viturallaan, korjattiin ja seuraavat renkaat kuluivat normaalisti.
Nyt olen ajellut uudella autolla (B-Vectra) reilu 1500km ja mitannut & tsekannut renkaat läpikotaisin tänä aikana kaksi kertaa. Aion tsekkaila vastakin sillä myös tässä autossa on alustaa muutettu. Toistaiseksi poikkeavaa kulumaa en ole havainnut.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Tenox on 2004-08-02 22:28 ]</font>