Alottelija tarvitsee vinkkejä!
Eli tosiaan tuossa kuukausi sitten A Vectran ostin (1.6S), ja nyt tekee mieli tehokkaampaa konetta, kun ei tuo huimat 80 heppaa oikein sytytä. Toista autoa en halua vaihtaa, joten tuohon pitäisi jotain saada. Rahaa ois ~400e tähän hommaan, ja samaan hintaan pitäisi saada myös työ, kun itsellä ei taidot riitä.
Mikä olisi tuohon hintaan järkevintä? Turbo? Nokan vaihto, vai? Ja minkälaista tehon lisäystä noilla about saa, turbolla esim.?
Mistä noita "viriosia" kannattis katella, nettisivu?
<font size=-1>[ This Message was edited by: Olympus on 2004-08-26 14:29 ]</font>
Mikä olisi tuohon hintaan järkevintä? Turbo? Nokan vaihto, vai? Ja minkälaista tehon lisäystä noilla about saa, turbolla esim.?
Mistä noita "viriosia" kannattis katella, nettisivu?
<font size=-1>[ This Message was edited by: Olympus on 2004-08-26 14:29 ]</font>
- Lurttinen
- OCF Member 2018

- Jäsennumero: 1227
~400€ hintaan ei paljon muuta katella, kuin vapaavirtaussuodatinta ja pakoputkea
Tuskin niihinkään riittää, jos liikkeessä pitää asennuttaa
Turboista ja nokista on turha haaveillakkaan tolla rahalla.
Pistä tohon hintaan vielä nolla lisää ja ruvetaan kattelemaan viritystä.
Eli, virittäminen ei ole halpaa
Tuskin niihinkään riittää, jos liikkeessä pitää asennuttaa
Turboista ja nokista on turha haaveillakkaan tolla rahalla.
Pistä tohon hintaan vielä nolla lisää ja ruvetaan kattelemaan viritystä.
Eli, virittäminen ei ole halpaa
Teksti 1| Teksti 2 | Teksti 3 | Teksti 4
-
havericky
- 'Diplomat'

- Viesti:
Vinkki: Helpoin/halvin ratkaisu.
Pistä autosi myyntiin ja osta toinen Vectra vaikka 2.0i 8V/16v niin tulee tehoja heti lisää vähintään se 30hv.
Tolla 400e:llä ei saa edes kantta teetettyä puhumattakaan turbo-hommista. Uusi turboahdin maksaa jo äkkiä 700-800e joten rahasi riittäisivät korkeintaan välijäähdyttimeen. Voithan toki soittaa vaikka ProTurbolle ja kysästä mitä maksaisi avaimet käteen periaatteella autosi turbotus. Veikkaan että se on nelinumeroinen luku ja ensimmäinen numero ei ole ykkönen.
400e riittäisivät ehkä just ja just viri nokka-akselin asennuttamiseen mutta se onkin sitten siinä.
Osta korjausopas ja tutustu kirjallisuuteen. Lue juttuja foorumilta ja rupea perehtymään auton tekniikkaan ja laittoon niin ei tarvitse maksaa tuninki pajoille satoja euroja "turhaan".
Jos kuitenkin haluat tuunata niin ostat vapaavirtaussuodattimen ja putkiston kaupasta ja pistät kiinni ja eikun baanalle.
<font size=-1>[ This Message was edited by: havericky on 2004-08-26 14:55 ]</font>
Pistä autosi myyntiin ja osta toinen Vectra vaikka 2.0i 8V/16v niin tulee tehoja heti lisää vähintään se 30hv.
Tolla 400e:llä ei saa edes kantta teetettyä puhumattakaan turbo-hommista. Uusi turboahdin maksaa jo äkkiä 700-800e joten rahasi riittäisivät korkeintaan välijäähdyttimeen. Voithan toki soittaa vaikka ProTurbolle ja kysästä mitä maksaisi avaimet käteen periaatteella autosi turbotus. Veikkaan että se on nelinumeroinen luku ja ensimmäinen numero ei ole ykkönen.
400e riittäisivät ehkä just ja just viri nokka-akselin asennuttamiseen mutta se onkin sitten siinä.
Osta korjausopas ja tutustu kirjallisuuteen. Lue juttuja foorumilta ja rupea perehtymään auton tekniikkaan ja laittoon niin ei tarvitse maksaa tuninki pajoille satoja euroja "turhaan".
Jos kuitenkin haluat tuunata niin ostat vapaavirtaussuodattimen ja putkiston kaupasta ja pistät kiinni ja eikun baanalle.
<font size=-1>[ This Message was edited by: havericky on 2004-08-26 14:55 ]</font>
- Undertaker
- 'Diplomat'

Alle tontulla(mulla makso 650€) saapi jo noita 2 litrasia myllyjä. Eli 2.0i 16V josta löytyy 156hp. Tietysti sillon pitää laittaa jarrutki ja jotain muuta mutta selviää rapealla tonnilla. Vaihto siihen sitten onki toinen juttu. Ei se kyl mikään ylivoimanen homma ole tehdä itsekkään ku käyttää aikaa ja kattoo mitä irrottaa ja mistä.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Undertaker on 2004-08-26 15:23 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Undertaker on 2004-08-26 15:23 ]</font>
Paljonko tuommoinen vapaavirtaus suodatin muuten tuo tehonlisäystä? Onko vaikea asentaa itse? Kone olisi c20ne johon pitäisi jotain jossain vaiheessa viritellä..
Pitääkö pakoputkisto uusia pakosarjasta lähtien? Ku mitä nyt kattelin ni pakosarja maksaa erikseen joku 300 euroo calibraani niin pitääkö siihen sitten ostaa pakoputkisto erikseen? Mikä ero niillä nyt sitten on?
<font size=-1>[ This Message was edited by: tuomas20 on 2004-08-26 15:26 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: tuomas20 on 2004-08-26 15:26 ]</font>
On 2004-08-26 15:25, tuomas20 wrote:
Paljonko tuommoinen vapaavirtaus suodatin muuten tuo tehonlisäystä? Onko vaikea asentaa itse? Kone olisi c20ne johon pitäisi jotain jossain vaiheessa viritellä..Pitääkö pakoputkisto uusia pakosarjasta lähtien? Ku mitä nyt kattelin ni pakosarja maksaa erikseen joku 300 euroo calibraani niin pitääkö siihen sitten ostaa pakoputkisto erikseen? Mikä ero niillä nyt sitten on?
-se vapaavirtaus-suodatin yksistään on ihan turha niitä hevosia haettaessa..imuäänet muuttuu hituC
-ja sen tehoputken kanssa samahomma...äänet rupee möyryy...ja se putkisto liitetään alkuperäiseen pakosarjaan..siis ei tarvii ostaa uutta jos et välttämättä halua..
yhdessä nuo molemmat laitettuna saatta tulla vahingossa vähäse lisää voimaa/vääntöö..~5hv
Jos on S-mallin Vectra ni eikös se ole kaasarilla ja ilman kattia? Sillonhan vois asentaa varmaan esim. 18E,18SE tai 20NE moottorin sinne ja niitä on jokapuolella, eikä maksa hirveitä. Tollanen tekniikan vaihtohan kyllä varmaan karkaa myös siitä 400e budjetista mutta olis kohtuu lähellä jos tekee itse ja varmaan helpoin ja varmin tapa "virittää".
Mihin ihmeeseen niitä "vapaavirtaussuodattimia" tarvitaan?
Jos vakio moottoriin mitoitettu alkuperäinen
ilmansuodatin on ok niin miten em mainittu
vapari voi lisätä moottorin tehoa,tietenkin
imuäänet lisääntyy ja niin ed.
Saattapi olla niin,että tuo vapari jopa
pudottaa moottorin tehoja johtuen siitä,
että imee koneeseen konehuoneesta liian
lämmintä ilmaa,varsinkin kesäkeleillä.
Mitä mieltä olette?
Jep jep.
Jos vakio moottoriin mitoitettu alkuperäinen
ilmansuodatin on ok niin miten em mainittu
vapari voi lisätä moottorin tehoa,tietenkin
imuäänet lisääntyy ja niin ed.
Saattapi olla niin,että tuo vapari jopa
pudottaa moottorin tehoja johtuen siitä,
että imee koneeseen konehuoneesta liian
lämmintä ilmaa,varsinkin kesäkeleillä.
Mitä mieltä olette?
Jep jep.
Siis jos puhutaan kartiosuodattimesta (onko se nyt sama asia kuin vapaavirtaussuodatin), niin sehän imee ilmaa joka puolelta. Tällöin se imee siis lämmintä ilmaa konehuoneesta. Kun taas normi suodatin kotelolla imee ilmaa (yleensä) puskurin takaa. Ja se on siis kylmää ulkoilmaa. Siitä tulee se ero. Eli jos laittaa tuollaisen vapaavirtaushässäkän, niin pitäisi myös varmistaa ettei se saa moottorin suunnalta lämmintä ilmaa. Ja lämmin imuilmahan heikentää koneen vääntöä..
Näin ainakin minä olen asian ymmärtänyt.
Rouheaa, jämerää, talonpoikais- ja viikinkityyppistä huonekalua ynnä muuta puusepäntuotetta:
www.puustikki.fi
www.puustikki.fi
oikein.aivan turhaa hössötystä ne hienot suodattimet,jos ääniä haluaa niin voihan ikkunasta huutaa tai kääntää stereoita isommalleOn 2004-08-26 18:05, jarksi wrote:
Siis jos puhutaan kartiosuodattimesta (onko se nyt sama asia kuin vapaavirtaussuodatin), niin sehän imee ilmaa joka puolelta. Tällöin se imee siis lämmintä ilmaa konehuoneesta. Kun taas normi suodatin kotelolla imee ilmaa (yleensä) puskurin takaa. Ja se on siis kylmää ulkoilmaa. Siitä tulee se ero. Eli jos laittaa tuollaisen vapaavirtaushässäkän, niin pitäisi myös varmistaa ettei se saa moottorin suunnalta lämmintä ilmaa. Ja lämmin imuilmahan heikentää koneen vääntöä..
Ei varsinkaan,kun yleensä asennettu persiilleen,elikkä imemään lämmintä ilmaa konehuoneesta.On 2004-08-26 18:22, OCF-0032 wrote:
tehon lisäystä ei pers tuntumalta huomaa kovinkaan moni![]()
Kartiosuodattimen juju on siinä,että päästään eroon ahdistavasta alkuperäisestä suodatinkotelosta.Itse materiaalin hengittävyydessä ei ole juurikaan eroa.
Ainakin tuossa meikäläisen 16SV(i) kadetissa Irmscherin kotelon ilmanotto putki on todella ohkanen,about 5cm.
Niin,ja kyllä sen eron perstuntumallakin huomasi.