Tämä ei ehkä kuulu tämän otsikon alle, mutta autossa on vielä sellainen ongelma että varsinkin kylmänä(kesälläkin) liikkeelle lähdettäessä auto nykii aivan järjettömästi ja aivan kuin reagoisi kaasuun aivan miten sattuu.. Vaikka kaasua painaa tasaisesti niin aluksi ei tapahdu mitään ja sitten yhtäkkiä auto ampaisee. Sama toistuu pienemmässä mittakaavassa kun kaasun päästää pois. Aluksi tuntuu että auto menee aivan yhtä lujaa ilman kaasuakin mutta sitten yhtäkkiä nykäisee aivan kuin olisi painanut jarrua.. Olisin kiitollinen jos joku osaisi auttaa
ohjaus puoltaa ja seilaa
Eli mistä voisi johtua että ajaessa joutuu rattia pitämään koko ajan vinossa, koska auto pyrkii oikealle? Lisäksi tuntuu ajoittain siltä, että ohjaus seilaa eli vaikka rattia pitää samassa asennossa niin auto heiluu puolelta toiselle? Rengaspaineet on ok, ja etupäähän vaihdettiin juuri alatukivarren takahelat tai jotain sinnepäin. Voisiko tämä kaikki johtua aurauskulmista tms.. Outoa sekin että tuntuu ihan kuin tämä ongelma olisi tullut suhteellisen äkkiä ilman että olisin mihinkään kanttariin tms ajanut.. Ai niin auto on -95 vuoden astra sportti 1.8 koneella, ajettukin alle 200tkm.
Tämä ei ehkä kuulu tämän otsikon alle, mutta autossa on vielä sellainen ongelma että varsinkin kylmänä(kesälläkin) liikkeelle lähdettäessä auto nykii aivan järjettömästi ja aivan kuin reagoisi kaasuun aivan miten sattuu.. Vaikka kaasua painaa tasaisesti niin aluksi ei tapahdu mitään ja sitten yhtäkkiä auto ampaisee. Sama toistuu pienemmässä mittakaavassa kun kaasun päästää pois. Aluksi tuntuu että auto menee aivan yhtä lujaa ilman kaasuakin mutta sitten yhtäkkiä nykäisee aivan kuin olisi painanut jarrua.. Olisin kiitollinen jos joku osaisi auttaa
-
AussiVectra
- 'Senator'

Mulla on hieman kokemusta samasta asiasta. Mitä todennäköisimmin etupään kulmat heittää jonkinverran... Varsinkin tuo puolelta toiselle seilaus viitais pahaan auraukseen/haritukseen (tulihan joustintuen yläpää oikeinpäin paikalleen?). Seuraavista topiceista löytyy aikalailla infoa puoltamisesta:
http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... 4&forum=10
http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... 1&forum=10

Opel Astra F 1.6Si -94
<font size=-1>[ This Message was edited by: Wesku79 on 2004-09-25 13:23 ]</font>
http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... 4&forum=10
http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... 1&forum=10
<font size=-1>[ This Message was edited by: Wesku79 on 2004-09-25 13:23 ]</font>
Millaset kumit/vanteet sulla on?
Miten auraukset on säädetty,itse vai korjaamolla ja millasilla laitteilla?
Isolla vanteella on pientä vannetta enemmän itseohjautuvuutta,siinä voi olla yks selitys käyttäytymiseen.
Ja mitä suurempi vanne niin sitä enemmän näkyy ajossa.
Yks ongelma on kumi puslat ison vanteen kas,iso vanne tarvii jäykemmän puslan (uretaani puslat) jotta auraus kulmat pysyy kohillaan ja että renkaat ei kuluis kokoajan sisäreunoista.
Jos sulla on esim. 17" vanne ja kumi puslat niin ongelman voi aiheuttaa huono pusla,sekä aavistuksen pielessä oleva auraus kulma on varmasti hankala ajettava uraisella tiellä.
Hakee uria,heittelee urista kiihdyttäessä.
Kumipuslalla ongelma korjaantuu hetkeksi,mut sama ongelma on aika pian edessä,siks kannattaa harkita uretaani puslia,vaikka ajomukavuus kärsii vähän.
Voihan siellä olla muuallakin välyksiä/pehmenneet kumet jokka sen aiheiuttaa.
Mulla on 18" vanteella lähes samoja murheita vaikka on uretaani puslat,auraus ei pysy kohillaan (harvase viikko saa säätää uusiksi),urissa vetelee ja hakee.
15" talvirenkaalla näitä murheita ei ole.
Noihin nykimisiin voi löytyä ongelma rikkinäisistä/viallisista alipaine letkuista tai imuilma putkista,kurkkaappa niitä.
<font size=-1>[ This Message was edited by: JS34 on 2004-09-25 21:59 ]</font>
Miten auraukset on säädetty,itse vai korjaamolla ja millasilla laitteilla?
Isolla vanteella on pientä vannetta enemmän itseohjautuvuutta,siinä voi olla yks selitys käyttäytymiseen.
Ja mitä suurempi vanne niin sitä enemmän näkyy ajossa.
Yks ongelma on kumi puslat ison vanteen kas,iso vanne tarvii jäykemmän puslan (uretaani puslat) jotta auraus kulmat pysyy kohillaan ja että renkaat ei kuluis kokoajan sisäreunoista.
Jos sulla on esim. 17" vanne ja kumi puslat niin ongelman voi aiheuttaa huono pusla,sekä aavistuksen pielessä oleva auraus kulma on varmasti hankala ajettava uraisella tiellä.
Hakee uria,heittelee urista kiihdyttäessä.
Kumipuslalla ongelma korjaantuu hetkeksi,mut sama ongelma on aika pian edessä,siks kannattaa harkita uretaani puslia,vaikka ajomukavuus kärsii vähän.
Voihan siellä olla muuallakin välyksiä/pehmenneet kumet jokka sen aiheiuttaa.
Mulla on 18" vanteella lähes samoja murheita vaikka on uretaani puslat,auraus ei pysy kohillaan (harvase viikko saa säätää uusiksi),urissa vetelee ja hakee.
15" talvirenkaalla näitä murheita ei ole.
Noihin nykimisiin voi löytyä ongelma rikkinäisistä/viallisista alipaine letkuista tai imuilma putkista,kurkkaappa niitä.
<font size=-1>[ This Message was edited by: JS34 on 2004-09-25 21:59 ]</font>
hieman vastauksia kysymyksiin.
Elikkä auto ei ole kyllä ollut missään kolarissa tai muutenkaan mitenkään hutiloiden käytetty, joten mistään sellaisesta tuskin on kyse. Mitä tulee joustintuen yläpään oikeinpäin laittamiseen niin minun täytyy tunnustaa etten itse ole näitä korjauksia tehnyt, vaan kaverit
Ovat kyllä ihan asiantuntevia, mutta tietenkin kaikki on aina mahdollista. Vanteet on 15" ja ovat olleet minulla auton ostosta asti joten niissä ei pitäisi olla mitään muutosta. En tainnut mainita tuossa edellisessä viestissäni sitä että auto madallettiin hieman viime kesänä, koska vanhat jouset olivat rikki ja madallusjouset halvemmat kuin tavalliset. Tällöin ei kylläkään säädetty kulmia tai muita, mutta tämä seilailukaan ei ole kyllä häirinnyt ennen tätä päivää, joten vaikka uskonkin että kulmat ovat varmasti pielessä niin oudoksuttaa hieman silti se, miksi tämä ongelma ilmenee vasta nyt. Olen myös miettinyt voiko tällainen ongelma yleensäkään aiheutua iskusta vanteeseen, muutaman kerran olen ajanut merkitsemättömään(!) kuoppaan ja kieltämättä on kuulunut iskusta aika pelottava ääni? Lisäksi kun olen näitä asioita hieman tässä tutkiskellut niin olen myös kuullut sellaisen asian että senso-track(?) iskareissa, jotka ilmeisesti minunkin autossani ovat, on erittäin tarkka alue, jolla vaimennin toimii. Nyt kun olen laittanut niihin madallusjouset, jotka kyllä varmistettiin sopiviksi ostettaessa, niin pienetkin töyssyt ovat tuntuneet aika pahoilta. Joten kuinka todennäköistä on että iskarit toimivat alueensa ulkopuolella ja onko tästä mahdollisesti jotain muuta haittaa kuin epämukava ajo?
Elikkä auto ei ole kyllä ollut missään kolarissa tai muutenkaan mitenkään hutiloiden käytetty, joten mistään sellaisesta tuskin on kyse. Mitä tulee joustintuen yläpään oikeinpäin laittamiseen niin minun täytyy tunnustaa etten itse ole näitä korjauksia tehnyt, vaan kaverit
Yks mikä jäi mainitsematta...
Vilkaseppa alatukivarren takapusla,se on yks heikko kohta ajan myötä Astrassa,jos pusla on rikki niin tukivarressa on ylimäärästä liikettä joka vaikuttaa aurauskulmiin.
Tulivarren pultin "hylsy" irtoo vulkanoidusta kumista.
Eikä se nyt mikään kumma jos puslat olis jo aukansa eläneet.
Se varmasti muuttuu jo uusilla kumi puslilla paljon kun sulla on 15" vanteet.
Vilkaseppa alatukivarren takapusla,se on yks heikko kohta ajan myötä Astrassa,jos pusla on rikki niin tukivarressa on ylimäärästä liikettä joka vaikuttaa aurauskulmiin.
Tulivarren pultin "hylsy" irtoo vulkanoidusta kumista.
Eikä se nyt mikään kumma jos puslat olis jo aukansa eläneet.
Se varmasti muuttuu jo uusilla kumi puslilla paljon kun sulla on 15" vanteet.