Herätevirta...
Yritin tossa etsiskellä infoa siitä että mistä kandee ottaa vahvistimelle herätevirta, ja kun löytyneitä artikkeleita lueskelin niin päälimmäisenä jäi mieleen sellainen olo että mulla on nyt kyllä ihan muu käsitys siitä mitä "herätevirta" tarkoittaa kuin muilla. Näkyvät puhuvan herätevirrasta silloin kun itse puhuisin muistijännitteestä, jonka nimityksen taas olen keksinyt ihan siitä että noissa radion piuhoissa lukee englanniksi jotta "memory" siinä johdossa johon pitää tulla jatkuva virta jos haluaa että esmes radioon talletetut asemat siellä myös pysyvät.
Se taas mitä meikä "herätevirralla" on ymmärtänyt olisi jotain sellaista että esmes just se vahvari "käynnistyy" vasta sitten kun se saa jännitteen siihen herätevirtajohtoon. Siis että vahvistin nimenomaan EI olisi päällä koko aikaa. Jolloinka minusta sen herätevirran ottaminen siitä muistijännitteestä olisi nimenomaan just päin ryskistä.
Kun en ole näitä hommia koskaan harrastanut niin olen valmis olettamaan että olen itse väärässä ja/tai jotenkin sekaisin, mutta mielelläni opin aina uutta joten jos joku asiaa tuntee niin kertokaa ihmeessä!
Se taas mitä meikä "herätevirralla" on ymmärtänyt olisi jotain sellaista että esmes just se vahvari "käynnistyy" vasta sitten kun se saa jännitteen siihen herätevirtajohtoon. Siis että vahvistin nimenomaan EI olisi päällä koko aikaa. Jolloinka minusta sen herätevirran ottaminen siitä muistijännitteestä olisi nimenomaan just päin ryskistä.
Kun en ole näitä hommia koskaan harrastanut niin olen valmis olettamaan että olen itse väärässä ja/tai jotenkin sekaisin, mutta mielelläni opin aina uutta joten jos joku asiaa tuntee niin kertokaa ihmeessä!
- hercules
- 'Diplomat'

- Jäsennumero: 1298
- Viesti:
Eli lyhykäisyydessään:
Mankalle tulee heräte virtalukolta (tällöin ei mankka lähde päälle ilman virtaa)
Tai herätejohto suoraan +12v niin saat mankan päälle ilman virtojakin.
Vahvistimessa:
Mankalta lähtee yleensä remote johto tjsp joka kytketään vahvistimen heräteliittimeen
Tai suoraan johto akulta takakonttiin, ja väliin on/off kytkin.
Korjailkaa jos on virheitä
Mankalle tulee heräte virtalukolta (tällöin ei mankka lähde päälle ilman virtaa)
Tai herätejohto suoraan +12v niin saat mankan päälle ilman virtojakin.
Vahvistimessa:
Mankalta lähtee yleensä remote johto tjsp joka kytketään vahvistimen heräteliittimeen
Tai suoraan johto akulta takakonttiin, ja väliin on/off kytkin.
Korjailkaa jos on virheitä
Vectra C GTS Turbo
Ikuisuuden projektina Vectra -94 (ex-c20ne) nyk. c20xe White Song
Juurikin niinkuin hercules kirjoitti.
Lukekaa ihmiset niitä mankkojenne käyttöohjeita.
Niistä yleensä löytyy kytkentäohjeet niin vahvistimille,kuin vaikkapa tupla cd-vaihtaja asennuksiin.
Edit:tiä sen verran että varmaankaan opelin orggisraatioiden manuaaleista ei välttämättä kytkentäohjeita löydy...
<font size=-1>[ This Message was edited by: TJT on 2004-09-29 00:46 ]</font>
Lukekaa ihmiset niitä mankkojenne käyttöohjeita.
Niistä yleensä löytyy kytkentäohjeet niin vahvistimille,kuin vaikkapa tupla cd-vaihtaja asennuksiin.
Edit:tiä sen verran että varmaankaan opelin orggisraatioiden manuaaleista ei välttämättä kytkentäohjeita löydy...
<font size=-1>[ This Message was edited by: TJT on 2004-09-29 00:46 ]</font>
Valitettavasti manuskat on hukassa, tosin muistelen että niissäkään ei kyllä ihan mitään kovin hienoja kytkentäohjeita löytynyt...
Menee hiuksien halkomiseksi, mutta en itse kyllä sanoisi sitä virtalukon kautta mankalle menevää virtaa herätevirraksi. Siinähän on kyse (kai) siitä että mankalle ei kertakaikkiaan tule virtaa _ollenkaan_ ellei virta-avainta ole käännetty. Vahvistimellehan taas tyypillisesti tulee jatkuva suora virta akulta, mutta se vahvistin ei käytä sitä ellei se saa ensin sitä herätevirtaa.
Menee hiuksien halkomiseksi, mutta en itse kyllä sanoisi sitä virtalukon kautta mankalle menevää virtaa herätevirraksi. Siinähän on kyse (kai) siitä että mankalle ei kertakaikkiaan tule virtaa _ollenkaan_ ellei virta-avainta ole käännetty. Vahvistimellehan taas tyypillisesti tulee jatkuva suora virta akulta, mutta se vahvistin ei käytä sitä ellei se saa ensin sitä herätevirtaa.
- Lurttinen
- OCF Member 2018

- Jäsennumero: 1227
Jos soitin on kytketty oikein. Siihen tulee kaksi virtajohtoa.On 2004-09-29 02:53, teppo42 wrote:
Tulee sille soittimelle akulta suoraan virtaa (tunnetaan kansankielelä muistijännite tai muistijohtona) ja toinen 12 volttia virtalukon kautta tavallaan herätteenä, koska soitin ei toimi, jos tähän johtoon ei tule jänitettä. Joissain johtosarjoissa on mahdollisuus pistää tuo virtalukolta tuleva johto samaan nippuun akulta tulevan kanssa ja näin soitin toimii, vaikka auto olisi sammutettu.
Tuo jatkuva jännite tarvitaan yleensä soittimen muistin ylläpitämiseen. Eli kanavat ja muut asetukset...
Joissain soittimissa on joku paristo ujutettuna suojaamaan muistia, jos vaikka akku pääsee tyhjentymään.
Soittimen johtosarjasta lähtee herätteitä esimerkiksi "antenna" tai "remote", jne.. nimillä.
Näillä johdoilla on mahdollisuus ohjata ylimääräistä vahvistinta. Eli vahvistin menee päälle silloinkun soitinkin laitetaan päälle. Sammuu tietenkin silloin, kun soitinkin samutetaan.
Jos otat vahvistimelle herätteen suoraan akusta -> vahvistin on myös päällä silloin, kun auto ja soitin on sammutettuna. Kuluttaa muuten yllättävän paljon virtaa silloinkin ja saattaa aiheuttaa kivoja ylläreitä akulle tyhjentymisen muodossa. Laita siis katkaisija tällaiseen johtoon, että voit sammuttaa vahvarin tarvittaessa.
Vahvistimelle otetaan käyttövirta luonnollisesti suoran akusta. Tarpeeksi paksua johtoa ja sulake lähelle akkua.. ja vot...

<font size=-1>[ This Message was edited by: lurttinen on 2004-09-30 23:07 ]</font>
- hercules
- 'Diplomat'

- Jäsennumero: 1298
- Viesti:
Juurikin näin. Ja jos johtosarjassa ei ole mahdollisuutta kytkeä "herätejohtoa" suoraan +12v ja sen haluaa, niin pihdit käteen johto poikki ja kiinni sellaiseen johtoon missä pysyy kokoajan virta. Joku tykkää että soitin sammuu ja käynnistyy kun virrat kääntää päälle. Itse en tykkää joka kerta kaivaa avaimia esiin jos haluaa pelkkää musiikkia kuunnella. Ja vahvistimillekkin on minulla oma kytkin, tosin voisi sen ottaa pois ja laittaa sen mankan "remotesta" koska siirsin kaikki kaiuttimet juuri vahvitimen perään.
Vectra C GTS Turbo
Tulee joo, ja sepä onkin juuri se muistijännite josta tuolla aiemmin on puhetta ollut. Käsittääkseni sitä ei käytetä eikä edes voi käyttää mankan käyttöjännitteenä, vaan käyttöjännite tulee erikseen.On 2004-09-30 03:43, hercules wrote:
Mitenkä luulit sitten että mankka pitää kellonajan, kanavat ja säädöt kun käännät virrat pois. Kyllä sille mankalle tulee kokoaajan virta ja se sitä käyttääkin.
Edelleen totean että en ole mikään alan harrastaja joten en kuvittele sen kummempia kuin mitä kirjoittelen. Ja jos olen väärässä niin korjauksia toivon.
Ja jos joku ei ole sitä aikaisemmin huomannut niin olen aikamoinen hiustenhalkoja joo...