Tyhjäkäynti seilaa välillä 1300-2200 rpm.
Irrotin kaasuläpän asentotunnistimesta liittimen niin tyhjäkäynti tasaista mutta kierrokset huutavat 3000rpm:ää . Voisiko olla vika ko. osassa vai onko jokin muu mahdollista. Välillä saattaa toimia ihan normaalisti joitakin hetkiä mutta sitten alkaa taas soutaa. On muuten ikävä ajella ruuhkassa kun auto kaasuttaa itse eteenpäin.
Auto on 1.8 16v XEL koneella ja vm.95
Astran tyhjäkäynti seilaa ?!?!?
Itse yritin irroittaa -99 Vectrassa ERG venttiiliä joka on kiinni parilla torx-ruuvilla. Olivat niin tiukassa että en saanut irti vaikka akkuporakoneella "hakkasin" ja käsin revin.
Kone oli hivenen lämmin, en tiedä sitten vaikuttaako asiaan. Kyllä kai niissä kierteet on kuitenkin oikeaan suuntaan. Muttereissa oli jotain keltaista maalia, voisikohan se olla jotain lukkomutteri ainetta?
Kone oli hivenen lämmin, en tiedä sitten vaikuttaako asiaan. Kyllä kai niissä kierteet on kuitenkin oikeaan suuntaan. Muttereissa oli jotain keltaista maalia, voisikohan se olla jotain lukkomutteri ainetta?
Akkuporakoneella egr:n 45torxeja auki?
Koeta ny hyvä mies ihan kunnon räikkävääntimellä.Vai tarkotatko sittenkin joutokäyntisäädinta eli IAC-venttiiliä?Siinä on tehtaan jäljiltä keltaiset merkkiväritäplät.Muistaakseni siellä ei oo mitään lukkoliimaa.Jos ei muuten lähe niin ota läppärunko irti ja ruuvipenkkiin kiinnitä.
Koeta ny hyvä mies ihan kunnon räikkävääntimellä.Vai tarkotatko sittenkin joutokäyntisäädinta eli IAC-venttiiliä?Siinä on tehtaan jäljiltä keltaiset merkkiväritäplät.Muistaakseni siellä ei oo mitään lukkoliimaa.Jos ei muuten lähe niin ota läppärunko irti ja ruuvipenkkiin kiinnitä.
Jos toi sun kone on C18XEL niin siinä ei ole edellämainittua EGR:ää tai mulla ei ainakaan ole kun mulla on -95 alkuvuoden Astra.On 2004-11-05 14:46, AS wrote:
Tyhjäkäynti seilaa välillä 1300-2200 rpm.
Irrotin kaasuläpän asentotunnistimesta liittimen niin tyhjäkäynti tasaista mutta kierrokset huutavat 3000rpm:ää . Voisiko olla vika ko. osassa vai onko jokin muu mahdollista. Välillä saattaa toimia ihan normaalisti joitakin hetkiä mutta sitten alkaa taas soutaa. On muuten ikävä ajella ruuhkassa kun auto kaasuttaa itse eteenpäin.
Auto on 1.8 16v XEL koneella ja vm.95
En oo varma mut mulla oli muistikuva että EGR on -96 alkaen se laitettu tohon koneeseen,viisammat jatkaa tästä...
Tyhjäkäyntimoottorin pihdistus autaa tohon vaivaan ja samalla kun purat sen niin kootessa kiristä pikkasen sitä karan jousta,mulla oli se kuoleunu ja tyhjäkäyntiventiili/kara aukes omia aikojaan.
Tossa linkissä ei ole kuvia tosta itse venttiilin purkamisesta,ainoostaan ton solenoidin purkamisesta,mutta tossa hieman kuvitusta milanen se tyhjäkäyntimoottori on...
http://www.jjhifi.com/www.teamkorhonen. ... _main.html
Tyhjäkäyntimoottorin tyhjäkäyntiä säätävän karan saa purettua pois siten että...
-Solenoidin liittimen vastakkaisesta päästä vääntelet sen metallisen prässätyn korkin pois talttapää ruuvimeisselillä,näkyy siinä viimeisessä kuvassa.
(siinä prässätyssä korkissa on Siemens teksti ja jotain siemenssin omia numeroita)
-Alta paljastuu messinkinen iso 2 euron kolikon kokonen ruuvi/kansi missä on iso talttapää kanta,pyöritä se ensin pohjaan ja laske samalla kiekat että tiedät kuin kireellä se alkujaan on ollut.
-Sitten pyörität auki kannen.
-Kansi pois,kanen alla on jousi joka pitää karan kiinni yhdessä kohti ettei se heilu auton käydessä.
-Kannen poiston jälkeen näkyy myös karan pää,vedät karan pois esim. nokkapihdillä.
-Saattaa olla tiukassa koska kara kerää paskaa käytössä itteensä.
-Osien putsaus ja itte laitoin spray vaseliinia että ei kara takertele.
-Kokoat ja kiristät pikkasen sitä jousta,sitä ei tartte vääntää kireemmälle tuskin varttikierrosta jos sitäkään.
Solenoidi kannattee putsata samalla vaivalla,mää laiton CRC:tä siihen koloon mihin toi karan toinen pää menee sisään.
Kun kaataa pois CRC:n niin sieltä tulee yleensä ruosteen väristä likaa,sama parikertaa lisää ja sitten spray vaseliinia tai vastaavaa ainetta mikä pitää kosteuden pois.
En purkanu tota solenoidia noin perusteellisesti kun noissa kuvissa,silti on hyvin pelannu.
Niin ja tuolta solenoidin päästä sää voit tarkistaa että jousi painaa karan solenoidiin päin ja kara pitää venttilin kiinni lepo asennossa.
Luulis näillä ohjeilla onnistuvan...
<font size=-1>[ This Message was edited by: JS34 on 2004-11-06 11:34 ]</font>
Jes vika korjaantui lisäilmaventtiilin vaihdolla. Vanhasta paketista oli solenoidin jousi ruostunut ja murtunut ihan palasiksi, yritin korvata jousen toisella mutta se oli liian jäykkä joten kävin motonetista hakemassa uuden lisäilmaventtiilin 100€ tuli köyhdyttyä mutta auto pelittää taas loistavasti. Kiitos avusta kaikille!