Astran renkaiden kulumisongelma ja jouset!!!

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
jannevee
'Agila'

Viesti Kirjoittaja jannevee »

Viestistä on tulossa melkoisen pitkä mutta toivon että jotkut jaksaisivat sen lukea ja ehkä antaa vastauksia pahasti mieltä askarruttaviin kysymyksiin :smile:

Elikkä ongelmana on se, että Astrani käyttäytyy tiellä nykyisin melko holtittomasti. Syy johtuu luultavimmin kulmista joita ei ole säädetty millään lailla madaltamisen jälkeen, joka muuten tehtiin jo pari vuotta sitten. Jo kesärenkaista huomasi että ne olivat kuluneet täysin epätasaisesti ja nyt pahoin pelkään että melkein uudet talvirenkaatkin ovat jo menneet pilalle. Elikkä siis kysymyksiin..

Kuinka nopeasti renkaat voivat kulua huonojen kulmien seurauksena.. Olen nyt noilla talvirenkailla ajanut noin 2000km ja minusta tuntuu että ajettavuus on huonontunut jo melkoisen paljon? onko tämä luulosairautta vai kuluvatko renkaat mahdollisesti näin nopeasti? Miten on mahdollista että olen vasta tämän vuoden aikana pistänyt merkille tätä kulumista vaikka madalluksesta on jo pidempi aika?

Tietääkseni autossa on nuo monroen sensatrackit(tai mitkä ovatkaan) joihin on nyt siis laitettu madallusjouset. Sen jälkeen iskunvaimennus on ollut olematonta vaikka alusta sinänsä onkin ihan kiva. Kuluvatko nuo iskunvaimentimet, jos toimivat väärällä alueella(niinkuin luulen) että kun mietin vaihtoa takaisin normi jousiin niin mennäänkö ojasta allikkoon? Ovatko iskarit jo valmiita roskiin tuon "väärinkäytön" jälkeen?

Mikä olisi teidän mielestänne järkevin vaihtoehto tähän hätään, kun rahaa ei olisi liiemmin tuhlattavaksi? Kannattaisiko ostaa uudet normi jouset vanhoihin iskareihin ja mahdollisesti säädättää kulmat vai pitää nykyistä yhdistelmää ja vain säädättää kulmat? Auton madaltamisella ei ole sinällään mitään väliä. Alunperinkin ne vaihdettiin rikki menneiden normijousien tilalle vain siksi että olivat halvemmat. Ehkei olisi kannattanut :smile: Ja muutenkin tällä hetkellä tuntuu sille, että ei se tärinätön ajo ainakaan haittaa tekisi:)

Ja jos päädyn ratkaisuun, että säädätän vain kulmat nykyisellä kokoonpanolla, niin jatkuuko auton heittelehtiminen koska renkaat ovat(ehkä) jo kuluneet vai pelastaako tuo kulmien säätö vielä tilanteen?

Onko muuten noissa kulmien säädöissä sitten paljon eroa? Olen hieman pihalla kun jossain pakoissa puhutaan nelipyöräsuuntauksesta ja toisaalla vain camberista ja casterista tai jostain etupyörä suuntauksesta. Mikä minun tapauksessani on sitten tuo oikea vai ovatko nuo kaikki samoja?

Ja onko tosiaan niin että madalletun auton kulmien säätäminen on jotenkin erityisen vaikeeta, sillä tiedustellessani opel liikkeen korjaajalta asiasta, hän sanoi ettei oikeastaan osaa auttaa asiassa, koska ei tiedä miten madalletun auton kulmat pitäisi säätää? Tuntuu aika oudolta, kun nyt asiaa hieman tutkineena minusta tuntuu siltä että kulmien säätö olisi erityisen tärkeää juuri madalletuissa autoissa.
Ja muuten, maksaako kulmien säätäminen tosiaan 80-130 euroa? tuntuu hirvittävältä hinnalta.

Astra on vuosimallia -95 ja 1.8i sport, johon on siis lyöty muistaakseni 35mm madallusjouset.
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Eiköhän ole niin että tietyt iskarit tehty niin että sopivat madallussarjojen kanssa, en sitte tiedä Monroen kohalla. Koskien pyöräkulmien säätöä niin vie vaan kunnon pajaan joka tekee hyvän työn, kalliimpaa se on kun he korjaavat muitten mokia jälkeenpäin. Mut tosiaan selvitä vaikka iskarien maahatuojan kanssa miten on ja jos epävarmaa niin ainakin itse laittasin vakiojouset tilalle ja veisin niin säädettäväks.
Jankkatee
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Jankkatee »

En usko, että olet talvirenkaitasi kokonaan tuhonnut, huonontanut kylläkin. Itse laittaisin nykyisiin jousiisi sopivat uudet iskarit joka kulmaan ja sitten kulmien säätöön (4pyöräsuuntaus). Säätöarvoiksi tulisi saada samat arvot kuin norm. korkuisellakin kulkupelillä riippumatta madalluksen määrästä, tai ainakin niin lähelle samaa kuin mahd. Itsellä (Kadett E GSI -40mm) maksoi suuntaus 65€ Vianorilla sis. raidetankojen ulompien nivelien vaihdon ilman osia. Aikaa meni noin tunti, vähän yli. Ja todistuksena oikeista arvoista tuli printattu A4, josta selviää normiarvot (toleranssit) ja autoon säädetyt arvot, jotta voit todeta säädön onnistuneeksi. Ja sen muutes huomaa ajossakin!!
Kadett GSI 8V ~184 hummaa~
timo19
'Agila'

Viesti Kirjoittaja timo19 »

Muistaakseni nuo kyseiset Monroe sensatracit jos ne nyt sellaset on niin ei toimi madallus sarjojen kanssa !!! Joten vaimentimet vaihtoon /// ja jos renkaat on kulunu reunoilta niin nopeesti gummikauppaan kääntämään niitä vanteella niin että pyörimis suunta säilyy mutta rengas vaihtaa puolta
Vastaa Viestiin