Vectra madallettu eilen, pitää ilkeää ääntä.
Jup, eilen illalla (tiistaina) kävin laitattamassa alle Lesjöforsin -35mm jouset ja Bogen iskarit. Huomasin että esim. hidastetöyssyyn ihan normaalisti ajettaessa takaa kuului voimakas *KRUNKS* -ääni. Sitten se muutaman koekerran jälkeen vaihtui yhtä voimaakkaseen *KLUNK-KLONK!* -ääneen...ei tosiaankaan kuulosta hyvältä. Jos perää vemputtaa kuskin puolelta sivusuunnassa, useimmitten kuuluu *vikivikiviki*, ei siis ihan aina eikä ollenkaan repsikan puolelta.
Auto kuitenkin käyttäytyy aika normaalisti, mitä nyt perä saattaa olla hieman löysän ja vellovan tuntuinen.Mitä mahtaa olla mennyt vikaan ?
Auto kuitenkin käyttäytyy aika normaalisti, mitä nyt perä saattaa olla hieman löysän ja vellovan tuntuinen.Mitä mahtaa olla mennyt vikaan ?
Hyvällä tuurilla äänet kuuluvat vain siitä, että uudet jouset ja iskarit vain hakevat paikkaansa. Mulla kesti yli viikon enneku ylimääräset natinat ja rutinat loppuivat. Toki jos auto tuntuu löysältä ajaessa, niin kannattaa tarkistaa että laitoit kaikki helat yms. hilppeet oikein paikalleen, ja että iskarit ovat kiinnityskohdistaan riittävän tiukalla.
Rouheaa, jämerää, talonpoikais- ja viikinkityyppistä huonekalua ynnä muuta puusepäntuotetta:
www.puustikki.fi
www.puustikki.fi
Meinaatko että noin voimakkaat äänet voisivat olla tuota "paikalleen hakeutumista" ? Ihan hirvittää kuunnella sitä klonksumista...Itse en noita laittanut vaan jätin auton korjaamolle, asentaja oli kyllä tosi nuori sälli joten -ei millään pahalla- vähän jännittää menikö kaikki sitteenkään ihan niinkuin piti...Itse en ole moista koskaan tehnyt tai nähnyt tehtävän joten aika noob olen aiheessa, joten pitääkin ihan kysyä että mites A Vectrassa nuo iskarit kiinnittyy alapäästä, tai siis kui ne kiristetään ?
Mulla kuulu calibrassa kanssa semmonen kumma "glunks" ääni jousien vaihdon jälkeen ja vika oli siinä että takajouset oli väärinpäin, siis ylös alasin. Ja tästä johtuen jäi liian vähä joustovaraa ja jousi meni kokonaan kasaan ja kuulu se ääni. Vika korjaantu kun käänsin jouset ympäri. Sulla saattaa olla nyt sitten se toinen jousi sattunut väärin päin ja siksi ääntää. Ei kuitenkaan kannata ajella sillä ennen ku tsekkaat tai tarkistutat että mikä maksaa. Ei sulla pitäsi mitään hätää olla kun kerran on korjaamon tekosia ja heillähän on takuu työlleen.
[quote]
On 2004-12-15 20:30, harza wrote:
Mulla kuulu calibrassa kanssa semmonen kumma "glunks" ääni jousien vaihdon jälkeen ja vika oli siin� että takajouset oli väärinp�in, siis yl�s alasin. Ja tästä johtuen jäi liian vähä joustovaraa ja jousi meni kokonaan kasaan ja kuulu se ääni. Vika korjaantu kun käänsin jouset ymp�ri.
[quote]
Just, kuulostaa tutulta. Nopeassa töyssyssä ei kuulu mitään mutta kun perä painuu enemmän kasaan niin sitten klonksahtaa. Mistäs sen takajousen oikean asennon tunnistaa kun näyttää aika samanlaiselta oli se mitenpäin vain ?
On 2004-12-15 20:30, harza wrote:
Mulla kuulu calibrassa kanssa semmonen kumma "glunks" ääni jousien vaihdon jälkeen ja vika oli siin� että takajouset oli väärinp�in, siis yl�s alasin. Ja tästä johtuen jäi liian vähä joustovaraa ja jousi meni kokonaan kasaan ja kuulu se ääni. Vika korjaantu kun käänsin jouset ymp�ri.
[quote]
Just, kuulostaa tutulta. Nopeassa töyssyssä ei kuulu mitään mutta kun perä painuu enemmän kasaan niin sitten klonksahtaa. Mistäs sen takajousen oikean asennon tunnistaa kun näyttää aika samanlaiselta oli se mitenpäin vain ?
Jos nyt yhtään muistan entisen vectran takajousia oikein, niin kyllä ne ihan erilaiset oli ylös/alas päin käännettynä. Eli toinen pää muistaakseni kapenee jyrkemmin kuin toinen. nappaa toinen takajousi pois, ja pyörittele sitä, miltä näyttää. Tuossahan on vielä älyttömän helppo ottaa se takajousi poiskin, kun ei tarvi muutakuin tunkata rengas ilmaan ja korkeintaan käyttää iskarin alapää irti.
niin ne tais mullakin takajouset olla suippo pää alaspäin. en tuosta pyörittelystä oikein tiedä, kun itellä takapää meni kyllä kerrasta oikein, eli ei lonksahdellut tai mitään muutakaan.On 2004-12-16 09:53, Aapo wrote:Edit: Jouset ovat nyt kapeampi pää alaspäin, onko oikein ? Mitäs se puhe on että jousia pitäs pyöritellä siellä paikallaan ollessa niinkauan että lakkaa lonksumasta ?On 2004-12-16 08:56, Aapo wrote:
Miten päin ne jouset pitää siellä olla, kartion suippo pää ylös ? Tarttis tietää aika äkkiä...
Ja setti oli tuo sama lesjöforssin -35mm ja kohtalaisten uusien iskareitten kans, ja oli aivan älyttömän kova. ehkä jopa liian kova.