ABS merkkivalo palaa, mitä tehdä?
Elikkäs tänä aamulla kun auton käynnistin ja lähdin liikkeelle niin huomasin että ABS:n merkkivalo on alkanut palamaan, noh siinä hetken kiroiltuani koitin ABSin toimintaa, noh eihän se mitään toiminu, lukkoon löi jarrut heti. Auton uudelleenkäynnistys ei auttanut mitään. Katsoin searchilla muutamia topicceja tästä aiheesta mutta ei sieltä löytynyt oikein mitään "oikeaa" vinkkiä minulle. Eli mistä kannattaisi vikaa lähteä kartoittamaan? En ole hyvä autojen korjaamisessa joten en tiedä pitäisikö vaan antaa tutun nyrkkipajan hoitaa asia?
Mutta ensin varmaankin luen vikakoodit? Entä sen jälkeen? Mitään oireita ei ole nyt tuohon ABSiin liittyen ollut... jokunen viikko sitten kuului korkeaa kitinää jostain eturenkaan lähettyviltä mutta vika poistui hetken ajon / pakittelun jälkeen... ääntä on kuulunut kerran aiemminkin mutta kuvittelin sen olevan vaan jokin kivi jarrulevyn välissä tms, mitään naarmua ei kuitenkaan levyyn ollut jäänyt. Voisiko tuo kitinä liittyä asiaan jotenkin?
- Ooppelimies
- 'Diplomat'

Luin äsken vikakoodit ja näytti että 12 ja 31... käsittääkseni nämä ovat ihan normaalit kun kone ei ole päällä? 12 oli joku initation of diagnosis ja 31 kampiakselin asentotunnistin. Eli mistä sitten seuraavaksi etsimään vikaa? Otanko akusta virtapiuhat irti ja annan hetken aikaa olla ja toivon että valo sammuisi? ;D
eikös se niin ole (korjatkaa jos väärässä) että jos ABS:n valo vilkkuu, se on toiminnassa. Jos palaa koko ajan se on viallinen. Niin minulle ainakin kerrottiin!
Mut onhan se jos selvinnytkin et vika ABS. Mut kuitenkin. Luultavasti jos viallinen niin aika hankala korjata?! riippuu tietysti autosta, mut ilmeisesti sen verran kehittynyt laite että pitää jo jotain tietääkin ennen kuin alkaa korjata. Mut toivottavasti vika ei ole iso ja itse pystyt korjaamaan! Gooood luck!
Mut onhan se jos selvinnytkin et vika ABS. Mut kuitenkin. Luultavasti jos viallinen niin aika hankala korjata?! riippuu tietysti autosta, mut ilmeisesti sen verran kehittynyt laite että pitää jo jotain tietääkin ennen kuin alkaa korjata. Mut toivottavasti vika ei ole iso ja itse pystyt korjaamaan! Gooood luck!
Opel Vectra 2.0 GLS-i 1989 300 000km, OHC. - ei vähäpäästöinen
Joo moottorin vikakoodit luin, ilmeisesti olen ymmärtänyt jotain väärin tms
Eli mistäs tämä ABS:n vikadiagnostiikka pistoke löytyy? Ja löytyykö sille jotain ohjetta jostain että miten sen vikakoodit luetaan? Autona on calibra 8v -92. Katsotaanko ne vikakoodit sitten siitä abs valosta? Ja valohan tosiaan palaa mulla kokoajan. Eli oisko jotain sivua mistä saisi tuosta ABSin vikadiagnostiikasta jotain irti?
EDIT: Joo käytinpä sitten tuota searchia ja pienen etsimisen jälkeen löysin seuraavanlaisen sivun:
http://www.fastcarskotka.com/tekniikka/ ... koodit.htm
Pitänee tässä kohta käydä uudestaan koittamassa katsoa ne vikakoodit, jos tällä kertaa saisi nuo oikeat vikakoodit ulos
Pistän tänne sitten että mitä tuli, jos joku vaikka sitten osaisi vielä tulkita niitä.
<font size=-1>[ This Message was edited by: tuomas20 on 2005-01-06 14:54 ]</font>
EDIT: Joo käytinpä sitten tuota searchia ja pienen etsimisen jälkeen löysin seuraavanlaisen sivun:
http://www.fastcarskotka.com/tekniikka/ ... koodit.htm
Pitänee tässä kohta käydä uudestaan koittamassa katsoa ne vikakoodit, jos tällä kertaa saisi nuo oikeat vikakoodit ulos
<font size=-1>[ This Message was edited by: tuomas20 on 2005-01-06 14:54 ]</font>
http://www.topbuzz.co.uk/
Noitten sivujen mukaan nasta K diagnostiikkapistokkeesta maihin ja virta päälle. ABS-valo alkaa vilkkua.
Tuolta löytyy myös selitykset koodeille.
Noitten sivujen mukaan nasta K diagnostiikkapistokkeesta maihin ja virta päälle. ABS-valo alkaa vilkkua.
Tuolta löytyy myös selitykset koodeille.
Jos se jarruvalon kytkin on rikki niin eikö se silloin tarkoita, että jarruvalotkaan eivät toimi? Jos asia on näin, niin se on sitten vähän helpompi testata
Ja varmasti korjatakkin! Ainakin vanhassa bemarissa oli todella helpossa paikassa se kytkin.
Ex-Opel Calibra 8v -92, nykyinen Chrysler Neon LE -00, sorry