vectralle apua

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
jake
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja jake »

A Vectra -93 mallia 2.0i koneella on alakanut nykiä kylmänä. tyhjäkäynti on normaali, mutta liikkeelle lähdettäessä tulee teräviä nykäyksiä ja koneen vikavalo vilkuu. Hetken kun on lämmennyt ajossa tai lohkolämmittimellä niin ei nyi.

Ja toinen asia koskee vaihteensiirtoa. Ykkönen ei aina mene helposti päälle vaan takeltelee ja pistää vastaan. joskus auttaa kun käyttää kolmosen kautta.??
J-P
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja J-P »

minä olen tuon vaihde asian kyllä luullut olevan ihan vakio juttu koska kaikissa opeleissa mitkä minulla on ollut omana/ajettavana sama "vika" luullakseni
on tarkoituskin että ykkönen ei mene päälle jos auto liikkuu. muistaaksen joku joskus kun olin itse kortinsaannu ja ajoin ensinmäistä opelia niin kysyin sitä joltain ja näin kerrottiin
en kyllä varma ole mutta itse en pidä sitä vikana

että silleen
Markus_J
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus_J »

On 2002-03-28 11:38, jake wrote:
Ja toinen asia koskee vaihteensiirtoa. Ykkönen ei aina mene helposti päälle vaan takeltelee ja pistää vastaan. joskus auttaa kun käyttää kolmosen kautta.??
Sama taitaa koskea omaa astraani myös. Elin kun nopeus on liian korkealla, se ei anna vaihtaa pienemälle ihan sama miltä vaihteelta vaihtaa liian pienelle. Sillä estetään kai rikkomasta laatikostoa ja muita osia.
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ »

Kokeilkaapa painaa kytkin uudestaan pohjaan niin pitäis mennä. Itse olen saanut tämmöisen käsityksen että kun painaa kytkimen toisen kerran jos ei oo ykkösvaihde menny sisään niin sitten pitäis mennä, ja onhan tuo toiminutkin. Ei nyt tietenkään älyttömistä vauhdeista kannata mennä laittaan
-Janne

ex Corsa E OPC PP 2018
jake
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja jake »

Itse asiassa vaihde menee päällä hyvin kun auto hieman liikku, mutta paikaltaan lähtiessä se ei aina mene.
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

On 2002-03-28 11:38, jake wrote:
liikkeelle lähdettäessä tulee teräviä nykäyksiä ja koneen vikavalo vilkuu. Hetken kun on lämmennyt ajossa tai lohkolämmittimellä niin ei nyi.
Ensiksi kannattaisi tsekata vikakoodit.
Mikäli sieltä löytyy apuja, niin tutkitaan ne...

Terävä nykiminen viittaisi sytytykseen ja vikamerkkivalon vilkkuminen taas ei.

Terävää nykimistä voi aiheittaa moni tunnistin
Kampiakselin asentotunnistin
Ilmamäärämittari
Moottorin l-tila

Epätodennäköisiä
lambda
ilmamäärän l-tila
kaasuläppäpotikka(tai kytkin)

Liitokset kannattaa tarkastaa, sillä vain kylmällä esiintyvä vika voisi olla liitoksissa.

Opelin vaihteet takertelevat, no ei tarvitse palauttaa tehtaalle valmistusvirheen vuoksi :wink:).

j.h
pitkanee
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja pitkanee »

Vaihteensiirron takerteluun on yksi aika yleinen syy. Laatikosta lähtevän siirtäjätangon päässä on sellainen pieni ristikkonivel jonka toinen tappi on alapuolelta sokalla kiinni. Se on luultavasti kulunut kokonaan tai lähes poikki. (ristikon "runko" uppoaa siihen kuluneeseen uraan ja siitä takertelu) Näin on korjattu jo kaksi "viallista" laatikkoa, ja auttaa muuten kepin väljyyteen myös.
Vastaa Viestiin