Omega/X20XEV koneista tietävät! Tyhjäkäynti+osan tunnistusta
Omega/X20XEV koneista tietävät! Tyhjäkäynti+osan tunnistusta
Omegan tyhjäkäynti (moottori X20XEV) on nyt jo pitkään tehnyt sitä, että lämpimällä koneella pysähdyttäessä kierrokset putoaa alle 500 tai voi jopa sammua kokonaan. Aluksi näytti vikakoodeja 38 ja 73. Lambdan vaihdoin tuossa talven aikana, ja nyt ei enää sammu kierrosten pudotessa tyhjäkäynnille, mutta kierrokset putoaa ja jää 500:aan + tietenkin vikavalo syttyy ja nyt näyttää vikakoodia 73.
Ilmamassa mittaria olen tutkinut sen verran, että pinneistä 1 ja 3 tulee akkujännite, mutta pinneistä 2 ja 4 tulee vain 0,1-0,2 vaikka pitäis tulla 0,3-0,7. Ei ihme että antaa tuon vikakoodin. Imusarjanletkuissa ei pitäisi olla vuotoja, olen ainaskin yrittänyt tutkia ne huolellisesti. Alipaineletkutkin näyttävät ehjiltä. Voiko ilmamassa mittari hajota "vähitellen" että näyttää tuota liian pientä lukemaa, eli on paskana. Vai onko vika jossain muualla. Kaikki ehdotukset otetaan vastaan, niin käyn tutkailemassa. Olisi todella mukava päästä eroon tuosta viasta.
Mikä on tämä osa : moottoria edestäpäin katsottaessa, vasemalla puolella takana tulipellin luona. Musta möykky, n. 5x7 cm. lukee Delco Remy 199 B 0204P1 kyljessä. Minulla se roikkuu alipaineletkujen (?) varassa, ja siihen tulee kiinni sähköliitin, missä on kaksi johtoa. Voisiko tämä osa vaikuttaa tyhjäkäynti sekoiluihin, vai mikä se on? Ja jos joku vielä ystävällisesti kertoisi mihin se kuuluisi tulla kiinni, ettei turhaan roiku siellä kolisemassa. Paikkaa en löytänyt sille, liian ahdasta minun käsilleni.
Ilmamassa mittaria olen tutkinut sen verran, että pinneistä 1 ja 3 tulee akkujännite, mutta pinneistä 2 ja 4 tulee vain 0,1-0,2 vaikka pitäis tulla 0,3-0,7. Ei ihme että antaa tuon vikakoodin. Imusarjanletkuissa ei pitäisi olla vuotoja, olen ainaskin yrittänyt tutkia ne huolellisesti. Alipaineletkutkin näyttävät ehjiltä. Voiko ilmamassa mittari hajota "vähitellen" että näyttää tuota liian pientä lukemaa, eli on paskana. Vai onko vika jossain muualla. Kaikki ehdotukset otetaan vastaan, niin käyn tutkailemassa. Olisi todella mukava päästä eroon tuosta viasta.
Mikä on tämä osa : moottoria edestäpäin katsottaessa, vasemalla puolella takana tulipellin luona. Musta möykky, n. 5x7 cm. lukee Delco Remy 199 B 0204P1 kyljessä. Minulla se roikkuu alipaineletkujen (?) varassa, ja siihen tulee kiinni sähköliitin, missä on kaksi johtoa. Voisiko tämä osa vaikuttaa tyhjäkäynti sekoiluihin, vai mikä se on? Ja jos joku vielä ystävällisesti kertoisi mihin se kuuluisi tulla kiinni, ettei turhaan roiku siellä kolisemassa. Paikkaa en löytänyt sille, liian ahdasta minun käsilleni.

Talvella mulla seilas toi tyhjäkäynti ja joskus sammutti auton.Seilaa yleensä 5-10 sec. ja sitten asettuu itsestään.Tyyppivika.Moottorinohjausvalo ei kuitenkaan ole vilkkunut.
Otin sen mustan ison ilmatötterön (ilmanputsarilta->imusarjalle)siitä päältä syrjään,jonka alla on se imusarja & kaasuläppäzydeemi vai mikä se on nyt nimeltaan.Yhdellä isolla klemmarilla kiinni.Apukuskin lokasuojan puolelta työskennellessä ja katsoessa sinne pyöreään aukkoon,on reijän oikealla puolella kaasuläpän yläpuolella kanavat sinne tyhjäkäynimoottorille,johon suihkuttelin jarrucleaneriä,annoin muhia hetken,kompuralla paineilmaa perään ja lopuksi(varottava,ettei mömmöt roisku silmille) suihkutin kevyesti wd-40 voiteluaineeksi.On nyt toiminnut monta kuukautta ilman oireita. Toimenpiteen jälkeen saa autoa sahata lähemmäks 10 sekunttia käyntiin.Uusi moottori maksaa n. 100 € motonetissä,eli ei kannata hirveesti tapella asian kanssa.
Tää on vaan tällainen pikakorjausvinkki,toimenpide kestää alta 10 minuuttia,mutta toimii...
^Toivottavasti tosta jotain ymmärtää...
Edit: oikeastaan toi tyhjäkäyntiongelma on ollut ainut vika tähänmennessä + 1 palanut polttimo.
Otin sen mustan ison ilmatötterön (ilmanputsarilta->imusarjalle)siitä päältä syrjään,jonka alla on se imusarja & kaasuläppäzydeemi vai mikä se on nyt nimeltaan.Yhdellä isolla klemmarilla kiinni.Apukuskin lokasuojan puolelta työskennellessä ja katsoessa sinne pyöreään aukkoon,on reijän oikealla puolella kaasuläpän yläpuolella kanavat sinne tyhjäkäynimoottorille,johon suihkuttelin jarrucleaneriä,annoin muhia hetken,kompuralla paineilmaa perään ja lopuksi(varottava,ettei mömmöt roisku silmille) suihkutin kevyesti wd-40 voiteluaineeksi.On nyt toiminnut monta kuukautta ilman oireita. Toimenpiteen jälkeen saa autoa sahata lähemmäks 10 sekunttia käyntiin.Uusi moottori maksaa n. 100 € motonetissä,eli ei kannata hirveesti tapella asian kanssa.
Tää on vaan tällainen pikakorjausvinkki,toimenpide kestää alta 10 minuuttia,mutta toimii...
^Toivottavasti tosta jotain ymmärtää...
Edit: oikeastaan toi tyhjäkäyntiongelma on ollut ainut vika tähänmennessä + 1 palanut polttimo.
Omega A & B...Peugeot 407 Coupe', 206, Peugeot Boxer , C2 VTS, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309, Bombardier Quest 500...Knaus Eifelland...etc...jne...
Tuolla olisi kuva siitä osasta, en sitten tiedä saako siitä kunnolla selvää. Mutta osa missä sormenikin on, ja tulee kaksi letkua ja sähköjohto. Mihin osan kuuluisi tulla kiinni. Nyt vaan vapaana roikkuu tuolla koneen takana.
http://www.kolumbus.fi/jesse.rautiainen/osa.JPG (todella iso kuva)
En ihan heti usko, että vika on tyhjäkäyntisäätimessä. Itse olen kanssa tutkinut sitä, ja liikkuu ihan hyvin omasta mielestäni. Vaihtoon sen kyllä voisi laittaa...
http://www.kolumbus.fi/jesse.rautiainen/osa.JPG (todella iso kuva)
En ihan heti usko, että vika on tyhjäkäyntisäätimessä. Itse olen kanssa tutkinut sitä, ja liikkuu ihan hyvin omasta mielestäni. Vaihtoon sen kyllä voisi laittaa...

-
MANTARIINI
- 'Admiral'

-
MANTARIINI
- 'Admiral'

Oheisessa linkissä keskellä tyhjäkäyntisäädin:
http://www.tuneparts.co.uk/ecotec.htm

Mulla teki joskus Astra-F:ssä samaa vikaa. Kun tyhjäkäynti jäi korkeaksi, niin nostin konepellin pystyyn. Kopautin vasaralla säädintä ja moottori sammui samantien => jumissa. Pesu ja spray vaseliini auttoi.
PS. Multa jäi ylimääräinen säädin, joka irtoais 40€:llä
http://www.tuneparts.co.uk/ecotec.htm

Mulla teki joskus Astra-F:ssä samaa vikaa. Kun tyhjäkäynti jäi korkeaksi, niin nostin konepellin pystyyn. Kopautin vasaralla säädintä ja moottori sammui samantien => jumissa. Pesu ja spray vaseliini auttoi.
PS. Multa jäi ylimääräinen säädin, joka irtoais 40€:llä
Noihin tyhjäkäyntiongelmiin auttaa todella usein kaasuläppäkotelon putsaaminen. Venttiilikopasta lähtee se ohuepi letku siihen kotelon kupeeseen, mikä yleensä ajanmyötä menee tukkoon öljystä ja öljy-kumi -cocktailista. Muista vaan ennen pesua irroittaa kaasuläppäsäädin siistä kotelon kupeesta.
Irroita kaasuläppäkotelo, putsaa se ja poraa 1,5mm terällä se huohotusreikä (siis mihin se ohuepi putki menee) auki. Uusi tiivisteet imusarjan ja kaasuläppäkotelon väliin ja tietty tyhjäkäyntisäätimeen myös. Samalla vaivalla kannattaa myös uusia se paksumpikin huohotinputki.
Tuon käsittelyn luulisi auttavan.
Tietty EGR:n ruuvin voisi ruuvata umpeen...
Irroita kaasuläppäkotelo, putsaa se ja poraa 1,5mm terällä se huohotusreikä (siis mihin se ohuepi putki menee) auki. Uusi tiivisteet imusarjan ja kaasuläppäkotelon väliin ja tietty tyhjäkäyntisäätimeen myös. Samalla vaivalla kannattaa myös uusia se paksumpikin huohotinputki.
Tuon käsittelyn luulisi auttavan.
Tietty EGR:n ruuvin voisi ruuvata umpeen...
Tiivistettä ei ole välissä ollenkaan ja vuotaa ohi ilmamassamittarin ilmaa.
Imu ilmavuotoa voi olla muuallakin joten samalla kannattaa katella kaikki letkut ja letku liitosten kunto alipaine puoleltakin.
Vian voi aiheuttaa myös jos pakosarja on liian löysällä ja tiiviste/liitos vuotaa, mutta ennemin uskoisin tohon imusarjan tiivisteeseen...
Syy mikä tämän vikakoodin aiheuttaa...
Ilmamassamittarin ja lamdan tiedot ei täsmää/pysy toleranssin sisällä.
Mulla oli -95 Astran C18XEL Ecotec:ssä sama vikakoodi, kukaan ei osannu sanoa mikä ko vikakoodin aiheuttaa, muutaman viikon rassailun jälkeen vika löytyi.
Tiiviste oli rikki 1- ja 2-sylinteriltä rikki.
Uusi tiiviste on jotain 4 euroa.
Siinä ehottelivat jo boxin vaihtoa, mut onneks en hommannu uutta.
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... highlight=
Koitas tällä neuvolla ettiä vikaa...
Eli ekaksi ottasin irti imusarjan ja kurkkaisin imusarjan tiivistettä.
Luulen että imusarjan mutterit on liian löysällä siks tiiviste on alapuolelta katkennut ja kääntynyt imukanavaan.
Tiivistettä ei ole välissä ollenkaan ja vuotaa ohi ilmamassamittarin ilmaa.
Imu ilmavuotoa voi olla muuallakin joten samalla kannattaa katella kaikki letkut ja letku liitosten kunto alipaine puoleltakin.
Vian voi aiheuttaa myös jos pakosarja on liian löysällä ja tiiviste/liitos vuotaa, mutta ennemin uskoisin tohon imusarjan tiivisteeseen...
Syy mikä tämän vikakoodin aiheuttaa...
Ilmamassamittarin ja lamdan tiedot ei täsmää/pysy toleranssin sisällä.
Mulla oli -95 Astran C18XEL Ecotec:ssä sama vikakoodi, kukaan ei osannu sanoa mikä ko vikakoodin aiheuttaa, muutaman viikon rassailun jälkeen vika löytyi.
Tiiviste oli rikki 1- ja 2-sylinteriltä rikki.
Uusi tiiviste on jotain 4 euroa.
Siinä ehottelivat jo boxin vaihtoa, mut onneks en hommannu uutta.
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... highlight=
Koitas tällä neuvolla ettiä vikaa...