missä ilmamäärämittari?
Ilmamäärämittari on yleensä oikeanpuoleisen (takaa katsoen) etulokasuojan päällä ilmanputsarin päällä. Se on siis se mötti, johon imusarjalta lähtevä iso haitariletku tulee.
Ilmamäärämittaria rukkaamalla tosin et taida saada kummoista lisätehoa aikaiseksi.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Tuomas on 2002-10-30 14:00 ]</font>
Ilmamäärämittaria rukkaamalla tosin et taida saada kummoista lisätehoa aikaiseksi.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Tuomas on 2002-10-30 14:00 ]</font>
Mä olen eri mieltä. Kyllä sieltä saa tuntuvaa lisävääntöä alakierroksille. Eikä bensaa kulu havaittavasti enemmän, saattaa jopa laskea, kun voi käyttää pienempiä kierroksia.
Helppo tuota jousta on käännellä jos ei tykkää ite, säädettäväksi se on alunperinkin suunniteltu. Päästömittausta en ole tehnyt muutoksen jälkeen, mutta voi olla vähän kasvaneet rikkaamman seoksen takia.
Helppo tuota jousta on käännellä jos ei tykkää ite, säädettäväksi se on alunperinkin suunniteltu. Päästömittausta en ole tehnyt muutoksen jälkeen, mutta voi olla vähän kasvaneet rikkaamman seoksen takia.
Minua huolestuttaa...On 2002-10-30 13:55, kartsa wrote:
Eli mistä löytyy Vectra A 8v:n kyseinen systeemi, ja jos sais mahd. tarkan selityksen kiitos! Kun oli vaan tossa aikasemmin juttua että sitä rassaamalla sais lisää tehoja, vai...???
Siis ilmamäärämittarilla voidaan säätää paseosta, jolla saadaan käyttöominaisuuksia parannettua.
Mikäli et missä on ilmamäärämittari, niin epäilyttää onko sinusta ilmamäärämittarin säätäjäksikään? Tai säätäähän voi, mutta olisko kumminkin aihetta perehtyä asian hiven kirjallisuuden valossa.
Sillä säätö vaatii pikkaisen tietoa ja vähän välineitä. Luetettava säätö tehdään tehopenkissä ja pakokaasuanalysaattorilla
j.h
no sitähän tässä just kyselin, että mistä löytyy ja miten homma tapahtuu, kun joku joskus aikasemmin mainitsi sen pikkusen lisäävän tehoja niin tottahan se kiinostais. Jos joku vois kertoa että miten se "rassaaminen" tapahtuu, kun nyt jo tiedän mistä se löytyy.
Jotain pitää aina yrittää ku ei tolla 115hv:lla paljon juhlita.
Huipputehoon tuolla ilmamäärämittarin säädöllä ei mielestäni voi vaikuttaa, sillä ilmamäärä mittarissahan on vain levy jota virtaava ilma liikuttaa joten täyskormalla(levy kääntyneenä ääriasentoon) mittarilta lähtevä singnaali on jokatapauksessa sama. Jos jousta säätää löysemmälle niin saavutetaan rikkaampi seos pienemmille kierroksille jota kautta alakierrosvääntö sattaa hieman parantua.
Eikös mittarin vastus kasva suuremmaksi kun läppää avataan??
jos näin on niin siloinhan olisi mahdollista "huijata" ohjainlaitetta luulemaan että ilmaa virtaa enemmän kuin todellisuudessa menee lisäämällä mittarilta lähtevään johtoon vastus. Tätä kautta voisi rikastaa myös täyskuorman seosta ja saada jopa muutaman hevosen lisää pellin alle.
Eikös mittarin vastus kasva suuremmaksi kun läppää avataan??
jos näin on niin siloinhan olisi mahdollista "huijata" ohjainlaitetta luulemaan että ilmaa virtaa enemmän kuin todellisuudessa menee lisäämällä mittarilta lähtevään johtoon vastus. Tätä kautta voisi rikastaa myös täyskuorman seosta ja saada jopa muutaman hevosen lisää pellin alle.
Läppä on joka tapauksessa auki täyskaasulla.Moottori saa enempi ilmaa esim vaihtamalla nokka-akseli, porttaamalla kanavia ym.Vapaavirtausuodatin voi auttaa pari hevosta..
Eli vakio nokalla ja vakio kannella ei kyllä saa kovin isoja tehon muutoksia.
<font size=-1>[ This Message was edited by: meto on 2002-11-02 23:21 ]</font>
Eli vakio nokalla ja vakio kannella ei kyllä saa kovin isoja tehon muutoksia.
<font size=-1>[ This Message was edited by: meto on 2002-11-02 23:21 ]</font>
On 2002-10-30 13:55, kartsa wrote:
Eli mistä löytyy Vectra A 8v:n kyseinen systeemi, ja jos sais mahd. tarkan selityksen kiitos! Kun oli vaan tossa aikasemmin juttua että sitä rassaamalla sais lisää tehoja, vai...???
Sen vähäisen kokemuksen pohjalta mitä tiedän,jos oikeasti haluu hevosia lisää, niin hyvät mittalaitteet on ehdoton edellytys, lähinnä siis tehopenkki. Silloin pystyy varmasti sanomaan mitä jonkun tietyn osan korvaaminen/muuttaminen tekee todellisuudessa. Korvakuulolta olen ainakin itse onnistunu enemmän ku kerran saamaan tehot jonneki muualle ku ylöspäin :/
Toisekseen se, onko koneessa 115heppaa vai 116 pollee niin ei ole kovin ratkaisevaa vai onko sittenkin? =)
Jos kuitenkin ilmamäärämittaria haluaa rassata, niin kovin montaa "raksausta" sitä ei tarvitse siirtää. +Kannattaa aina laittaa jonneki ylös mitä muutoksia on tehny,jos syystä tai toisesta haluaa perusasetukset takaisin. Nii joo,itelläni riitti kolme napsuu kannen, nokan,b.paineensäätimen jälkeen. Vai oisko kellään muita kokemuksia säädöistä??
t:Ville
"Älä tuhlaa rahojasi, vaan
rällää ja ryyppää ne"
"Älä tuhlaa rahojasi, vaan
rällää ja ryyppää ne"
-
JoreTuning
- 'Admiral'

Muokkasin omaa ilmamäärämittaria löysäämällä jousta kolmen loven verran. Kaksi kuukautta käyttöä ja huomatut muutokset ovat juuri tuossa Jyrkin mainitsemassa alaväännössä. Huomattavaa bensankulutuksen nousua en ole huomannut enkä usko, että hevosvoimia on tullut yhtään lisää. Ajomukavuutta jos haluaa parantaa niin voin suositella lämpimästi ilmamäärämittarin jousen löysentämistä, mutta vain hieman.
Vinkkinä sanoisin, että kannattaa siihen mustaan muovirattaaseen tehdä jokin merkki, että tietää vivun alkuperäisen asennon, jos muutettu asento ei miellytäkään.
Lisätehoja jos kaipaa, niin uskallan sanoa, että ne löytyvät aivan muualta kuin ilmamäärämittarista.
Vinkkinä sanoisin, että kannattaa siihen mustaan muovirattaaseen tehdä jokin merkki, että tietää vivun alkuperäisen asennon, jos muutettu asento ei miellytäkään.
Lisätehoja jos kaipaa, niin uskallan sanoa, että ne löytyvät aivan muualta kuin ilmamäärämittarista.
.
No ei kaikki varmaan tiedä...
[/quote]
Minun ongelmani on 1,8 1-pisteruiskun (Multec?) huono kylmäkäynnistyvyys, auto on Kadett 1,8 i Kat -91. Mihin suuntaan ilmamäärämittarin jousta pitisi säätää ja kuinka paljon?
Lämpimänä lähtee heti käyntiin, kylmänä saa startata 5-6 starttimoottorin "kierrrosta". Sitten käy kyllä hyvin tyhjäkäynti tuhannessa kierroksessa. Se laskee aika pian normaaliin 700-800 kierrokseen. Ei nyi kylmänä yhtään, käy siis hienosti muuten, paitsi että ei lähde heti käyntiin.
No ei kaikki varmaan tiedä...
[/quote]
Minun ongelmani on 1,8 1-pisteruiskun (Multec?) huono kylmäkäynnistyvyys, auto on Kadett 1,8 i Kat -91. Mihin suuntaan ilmamäärämittarin jousta pitisi säätää ja kuinka paljon?
Lämpimänä lähtee heti käyntiin, kylmänä saa startata 5-6 starttimoottorin "kierrrosta". Sitten käy kyllä hyvin tyhjäkäynti tuhannessa kierroksessa. Se laskee aika pian normaaliin 700-800 kierrokseen. Ei nyi kylmänä yhtään, käy siis hienosti muuten, paitsi että ei lähde heti käyntiin.
"Ooppelilla pääsee pitkälle!"
Eipä ole c18nz koneessa ilmamäärämittaria vaan map anturi.Minun ongelmani on 1,8 1-pisteruiskun (Multec?) huono kylmäkäynnistyvyys, auto on Kadett 1,8 i Kat -91. Mihin suuntaan ilmamäärämittarin jousta pitisi säätää ja kuinka paljon?
*TAKAPIHAN STAGE 2,2*
"Jokainen tekee virheitä, mutta minä tiedän niistä eniten"
"Eilen oli sillai, tänään on tällai, huominen on tulevaisuutta"
"Jokainen tekee virheitä, mutta minä tiedän niistä eniten"
"Eilen oli sillai, tänään on tällai, huominen on tulevaisuutta"