Vectra B ohjauksen välys

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
Kosla
'Senator'
'Senator'

Vectra B ohjauksen välys

Viesti Kirjoittaja Kosla »

Just joo.

Vectran ohjauksessa on havaittavissa pieni välys ja samoten edestä kuuluu pieniin teräviin kuoppiin ajaessa pientä kolinaa.

Tunkkasin molemmat puolet erikseen ilmaan ja heiluttelin renkaita. Vänkärin puolen eturenkaasta kun heilutti, siinä tuntui välys sivusuunnassa, mutta ei pystysuunnassa. Kuskin puolella ei ollut välystä nimeksikään.

Ohjauksessa tuntuu toisinaan hitaasti ajaessa pieni "lonksaus". Auto on vasta katsastettu, eikä tullut mainintaa lappuun, vaikka inssi sano pienen välyksen siellä olevan. Ulommat raidetangonpäät näyttävät ehjiltä, mutta voisko vika olla sisemmässä raidetangon päässä juurikin tuolla vänkärin puolella. Vai kannattaako pelätä hammastankovikaa? Hammastanko ei vuoda, ohjaustehostin hieman kostea alapuolelta. Koiranluut ovat uudet, joten ne eivät ainakaan kolise.

Searchia olen tässä käytelly, mutta mielestäni ihan vastaavaa juttua ei löytynyt.

Olis mielenkiintoista kuulla mielipiteitä asiasta ja jos jollain on ihan omakohtaista kokemusta vast. viasta, niin kiitos vastauksesta jo etukäteen.
Aatsi
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Aatsi »

Muistasin joskus lukeneeni, että "rattiputken" (mikä lie oikea nimi) välys on jonkun sortin tyyppivika b vecuissa. En tiedä voiko se näkyä väljänä toisessa etufillarissa (tuskin) joku viisaampi kertokoon. Kannattaa käydä kaikki puslat ja nivelet tarkasti läpi luulisi jostain sieltä tuon syyn löytyvän.
Väljä alapallohan aiheuttaa tuollaista.

Ittellä joskus harvoin tollanen pieni kolahdus kuuluu kanssa, mutta missään ei ole väljää ja olen sen laskenut tuon kuuluvan jousista, koska orkkis alustalla mitään kolinoita ei kuulunut.

Mielenkiintoista että auto on mennyt katsastuksesta läpi jos jossain on selvästi väljää.
Leon FR 20vt
Kosla
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Kosla »

Joo.

Tutkin tuota ohjauksen välystä, ja väljyyttä tuntuu ohjausakselin nivelen (auton sisätiloissa) ja hammastangon välisessä akselissa joka menee pohjan läpi ohjausvaihteelle. Pientä kolinaa kuuluu teräviin kuoppiin ajaessa. Paikallaan nopeasti käännellessä kuuluu lonksuminen ohjausvaihteen suunnalta. Vänkärin puolen renkaassa tuntuva välys johtui raidetangonpäästä.

Onko tuollainen välys itse ohjausvaihteessa vai tuossa pohjan läpi menevässä akselissa? Ja voiko tuo pikku kolina johtua tuosta välyksestä?

Nousee kylmä hiki otsalle kun ajattelee, että tulee ohjausvaihteen uusiminen eteen. Vastailkaahan jos on tietoa/kokemuksia.
AussiVectra
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja AussiVectra »

No siinahan se vika on, raidetangon sisapaassa ja vasemmalla puolella mulla pahampi kun oikella puolella. Vecra B2 ajettu 65 tuhatta ja kolisi tarpeeks etta tayty vieda takuukorjaukseen.

Hanski
Vastaa Viestiin