Sitte sellasia kyymyksiä että kuinka paksua johto pitäs olla ku toinen akku menossa takaloosteriin?
Kuinka isot sulakkeet tarvi?
Mistä otan ton herätteen ja mihin sen kytken laturilla?
http://opel.desteem.org/displayimage.php?album=43&pos=0
2 akun kykentä
2 akun kykentä
Projektina on kolaroitu Vectra A GT vm94 (C20XE)

Itse tein tämän kuvan mukaisesti mutta talvella täytyy askarrella diodi tuon releen tilalle, koska nyt vain lisäsin releen ohjaukseen kytkimen, jolloin se ei ota hälyyttimen akulta käynnistysvirtaa.
Kaapeliksi riittää mielestäni 33mm2 mutta eihän se haittaa vaikka olisi paksumpikin. Jos käytät kontissa olevaa akkua starttaukseen, niin osta kerralla kunnon sulakepesät (ANL), joihin mahtuu lattasulake. 200-300 Amp niin kestää kääntää virta-avaimestakin.
Jos laitat releen väliin, niin herätteen otat laturille menevästä herätteestä.
Kontissa olevaan akkuun kannattaa varmaan laittaa tappokytkin miinusnapaan.

Kaapeliksi riittää mielestäni 33mm2 mutta eihän se haittaa vaikka olisi paksumpikin. Jos käytät kontissa olevaa akkua starttaukseen, niin osta kerralla kunnon sulakepesät (ANL), joihin mahtuu lattasulake. 200-300 Amp niin kestää kääntää virta-avaimestakin.
Jos laitat releen väliin, niin herätteen otat laturille menevästä herätteestä.
Kontissa olevaan akkuun kannattaa varmaan laittaa tappokytkin miinusnapaan.

Ottaisko se ilman tota kytkintä sitte käynnistysvirran hälyakulta?Jope kirjoitti:Itse tein tämän kuvan mukaisesti mutta talvella täytyy askarrella diodi tuon releen tilalle, koska nyt vain lisäsin releen ohjaukseen kytkimen, jolloin se ei ota hälyyttimen akulta käynnistysvirtaa.
Mites ne diodit kytketään sitte?
Minkäs värinen piuha toi laturin heräte yleensä on?Tietenki sen sais selville mittarilla.Jope kirjoitti: Jos laitat releen väliin, niin herätteen otat laturille menevästä herätteestä.
Minkäslainen toi tappokytkin on?Jope kirjoitti: Kontissa olevaan akkuun kannattaa varmaan laittaa tappokytkin miinusnapaan.
Riittäköhön normi 20-30A sulake toho ku en käytä sitä muuhun ku hifeihin?
Projektina on kolaroitu Vectra A GT vm94 (C20XE)

Kyllä (ja se "kytkin" on releen maajohdossa).Itse tein tämän kuvan mukaisesti mutta talvella täytyy askarrella diodi tuon releen tilalle, koska nyt vain lisäsin releen ohjaukseen kytkimen, jolloin se ei ota hälyyttimen akulta käynnistysvirtaa.
A: Ottaisko se ilman tota kytkintä sitte käynnistysvirran hälyakulta?
Diodi ei päästä virtaa läpi kuin yhteen suuntaan eli se tulee keulalta konttiin menevään johtoon.Mites ne diodit kytketään sitte?
En tiedä, riippuu kulkineesta. Kytkentäkaaviosta lunttaat.Jos laitat releen väliin, niin herätteen otat laturille menevästä herätteestä.
A: Minkäs värinen piuha toi laturin heräte yleensä on?Tietenki sen sais selville mittarilla.
Normaali on-off kytkin motonetista tai biltemasta. Jos laitat sen +napaan, niin riittävä virransieto suotavaaKontissa olevaan akkuun kannattaa varmaan laittaa tappokytkin miinusnapaan.
A: Minkäslainen toi tappokytkin on?
Mutua: luulen, että ei kestä... 60-80 voisi piisata ja tietenkin molempiin päihin.Riittäköhön normi 20-30A sulake toho ku en käytä sitä muuhun ku hifeihin?