Elikkä ostin v.85 Corsan, johon on vaihdettu Kadetin 1.3 kone. Tähän mennessä olen autoon hyvin tyytyväinen, muutama asia vain ihmetyttää:
1. Kuuluuko alipainesäätimen falskata yhtään?
Kone kyllä käy hyvin jne. mutta ilma kulkee alipainesäätimen läpi, kuuluuko kulkea, vai olla umpinainen?
2. Mitä alip.-säätimessä on sisällä, voiko korjata jos hajoaa, tai paljon maksaa?
3. Kärjetön sytkä Hall anturilla, onko kuinka yleinen ja alkuperäinen?
4. F10 vaihdelaatikko. onko F16 paljonkin parempi/kestävämpi käytännössä?
5. Säästäisikö 5vaihdetta paljonkin bensaa 4vaihteiseen verrattuna, kokemuksia?
6. Onko tosiaan mahdollista että laatikkoon ei tarvitse vaihtaa öljyjä? Kuinka kauan voi laatikko toimia yksillä öljyillä?
Haluaisin kuiten vaihtaa öljyt, onnistuuko imemällä? Vaihteiston poljaa en millään jaksaisi ruveta aukomaan pelkkien öljyjen takia ja tiivistekin jo maksaa...
Kiitos kaikesta avusta.
1.3 OHC M&V
-
Saku_Tiainen
- 'Kapitän'

1/2 Jos tarkoitat virranjakajan alipainesäädintä, niin ei kuulu falskata. Siellä on kalvo sisällä, jossa on vipu kiinni, joka kääntää ajoitusta. En tiedä paljonko mahtaa maksaa.
3. Tietääkseni kyseisessä 1.3 moottorissa yleisimmin käytetty?
4. Laatikko on ihan riittävän kestävä, minulla oli tubossa vastaava laatikko jonkin aikaa kiinni ja se kesti ~120hv ihan jees, tosin kytkin alkoi luistaa helposti joten se toimi ehkä sulakkeena...... F16 laatikko on tietysti kestävämpi ja CR lootassa on tiuhemmat vaihteiston välitykset. Tosin 16 laatikon vaihdosta seuraa vetareiden vaihto ja siitä taa napojen vaihto jne.
En tiedä bensan säästöstä, mutta 16CR lootassa on 5.välitys yhtä pitkä kuin 10:ssä nelosen
6. Olen itse vaihtanut kertaalleen öljyt ja helpoiten se onnistui löysäämällä v.laatikon öljypohja auki ja siirtäjän kopan kautta uudet sisään.
3. Tietääkseni kyseisessä 1.3 moottorissa yleisimmin käytetty?
4. Laatikko on ihan riittävän kestävä, minulla oli tubossa vastaava laatikko jonkin aikaa kiinni ja se kesti ~120hv ihan jees, tosin kytkin alkoi luistaa helposti joten se toimi ehkä sulakkeena...... F16 laatikko on tietysti kestävämpi ja CR lootassa on tiuhemmat vaihteiston välitykset. Tosin 16 laatikon vaihdosta seuraa vetareiden vaihto ja siitä taa napojen vaihto jne.
En tiedä bensan säästöstä, mutta 16CR lootassa on 5.välitys yhtä pitkä kuin 10:ssä nelosen
6. Olen itse vaihtanut kertaalleen öljyt ja helpoiten se onnistui löysäämällä v.laatikon öljypohja auki ja siirtäjän kopan kautta uudet sisään.
Alipainesäätimen hajoaminen on tyyppivika, se hajoaa kaikista koneista. Uusi ei ole mahdottoman kallis.On 2002-11-25 18:31, walopower wrote:
Elikkä ostin v.85 Corsan, johon on vaihdettu Kadetin 1.3 kone. Tähän mennessä olen autoon hyvin tyytyväinen, muutama asia vain ihmetyttää:
1. Kuuluuko alipainesäätimen falskata yhtään?
Kone kyllä käy hyvin jne. mutta ilma kulkee alipainesäätimen läpi, kuuluuko kulkea, vai olla umpinainen?
2. Mitä alip.-säätimessä on sisällä, voiko korjata jos hajoaa, tai paljon maksaa?
Noissa on vakiona moinen.3. Kärjetön sytkä Hall anturilla, onko kuinka yleinen ja alkuperäinen?
Kestävämpi ehkä, mutta tuskin muuten parempi. Vakiotehoilla se F10 on aivan riittävän kestävä. Jos haluat kestävämpää vaihteistoa, niin F13 ja F15 ovat paljon parempia vaihtoehtoja kuin F16, koska ne sopivat sinne paljon helpommin. F16 on "iso" vaihteisto, ja koska Corsaa ei ole koskaan tehty isolla tekniikalla ei esimerkiksi sopivia vetoakseleita ole kovin yleisesti saatavissa. Kytkinakselin poori on myös erilainen isossa ja pienessä vaihteistossa joten kytkinlevykään ei sovi.4. F10 vaihdelaatikko. onko F16 paljonkin parempi/kestävämpi käytännössä?
Voi se vähän säästää, mutta tuskin niin paljoa että säästön takia kannattaa askia vaihtaa. Corsa on kevyt auto ja tuo konekin kohtuullisen taloudellinen joten ei sen pitäisi nelivaihteisenakaan ihmeitä kuluttaa. Enemmän saat pienennettyä sitä kulutusta vaihtamalla sen rikkinäisen alipainesäätimen.5. Säästäisikö 5vaihdetta paljonkin bensaa 4vaihteiseen verrattuna, kokemuksia?
Öljyjen vaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan ja valmistajan mielestä sen pitäisi toimia samoilla öljyillä koko ikänsä. Käytännössä öljyjen vaihtamisesta parin vuoden välein ei olisi ainakaan haittaa, saa sillä varmasti hiukan pidennettyä askin käyttöikää.6. Onko tosiaan mahdollista että laatikkoon ei tarvitse vaihtaa öljyjä? Kuinka kauan voi laatikko toimia yksillä öljyillä?
Haluaisin kuiten vaihtaa öljyt, onnistuuko imemällä? Vaihteiston poljaa en millään jaksaisi ruveta aukomaan pelkkien öljyjen takia ja tiivistekin jo maksaa...
Imemällä en lähtisi niitä öljyjä vaihtamaan, turhaa pihtaamista olla ostamatta sitä tiivistettä, ei ole mikään kallis. Työtä siinä hiukan on kun on ruuveja paljon, mutta parhaiten se onnistuu avaamalla se öljypohja.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B