Vikavaloa B-Omppu -97 2,5
-
Savolainen
- 'Diplomat'

Vikavaloa B-Omppu -97 2,5
Eli tänään se sitten ekan kerran nähtiin se käyttövalo Opelissa. Aamulla huristelin motaria pitkin ja silmiini osui keltainen valo, vikavalohan se siellä pilkistää. Ajelin auton parkkipaikalle ja kuuntelin käyntiä, aikalailla "hummaava". Vikakoodien lukuun auttoi käteväsi vaimon papereista varastettu pinni, koodeiksi tuli:
Auto käynnissä:
12
132
12
Auto sammuksissa:
12
31
132
12
Tuo sammuksissa oleva 31 taitaa olla normaalitulos, kun auto on sammutettuna..?
132(Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve Incorrect signal)
Egr-venttiilikö vittuilee? Millä pääsee helpoiten eroon vaivasta ja saa taas auton käymään? Onko tuota mahdollista purkaa itse ja puhdistella, vai mitä ehdotatte viaksi muutoin?
Edittiä:
Auton käynnistyminen on nyt aika vaivalloista, joutuu auttamaan kaasulla aika paljon.. Sitten röpöttää. Vikakoodia ei anna edelleenkään kuin egr:stä.. Onko muita hyviä ideoita?
Auto käynnissä:
12
132
12
Auto sammuksissa:
12
31
132
12
Tuo sammuksissa oleva 31 taitaa olla normaalitulos, kun auto on sammutettuna..?
132(Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve Incorrect signal)
Egr-venttiilikö vittuilee? Millä pääsee helpoiten eroon vaivasta ja saa taas auton käymään? Onko tuota mahdollista purkaa itse ja puhdistella, vai mitä ehdotatte viaksi muutoin?
Edittiä:
Auton käynnistyminen on nyt aika vaivalloista, joutuu auttamaan kaasulla aika paljon.. Sitten röpöttää. Vikakoodia ei anna edelleenkään kuin egr:stä.. Onko muita hyviä ideoita?
-
Savolainen
- 'Diplomat'

Kyllähän tuota tuli näpelöityä jo, ei vaikutusta. Ettei olisi kampiakselin tunnistin mennyt, mietin itse..? Mutta luulisi, että se antaisi sitten vikakoodin, kun polttaa kuitenkin tuota vikavaloa. Prkl.. Käyntiin lähtö on tuskan takana nyt.jmp1984 kirjoitti:eipä ole moista vilkutellut, mutta yleisneuvona: varmaan jo liikuttelit kyseisen masiinan liitintä/piuhoja?
Omasta MV6:sta on jo pari kertaa putsattu EGR.
Helppo homma ottaa se möltti irti ja katsoa onko joku karstan pala siellä "männän" välissä.
Pitäisi tehdä se sokealaippa, niin pääsis tuosta ongelmasta.
Molemmilla kerroilla vikavalo syttyy ja ajossa vähän nyki, mutta kun kierrokset tipahti tyhjäkäynnille... Aivan hirveää se käynti ja ei saa käyntiin jos ei anna reilusti kaasua.
Helppo homma ottaa se möltti irti ja katsoa onko joku karstan pala siellä "männän" välissä.
Molemmilla kerroilla vikavalo syttyy ja ajossa vähän nyki, mutta kun kierrokset tipahti tyhjäkäynnille... Aivan hirveää se käynti ja ei saa käyntiin jos ei anna reilusti kaasua.
-
Savolainen
- 'Diplomat'

Kuulostaa erittäin tutulta, joutuu lähtemään vielä pihalle ja ruuvaamaan irti. Taitaa olla torxilla kiinni. Pääsisi helpommalla kuin tuon helvetin ykk-anturin vaihdon kanssa. Alkaisi jo vaatimaan monttua sen vaihtaminen, tai todella pientä miestäSharPei kirjoitti:Omasta MV6:sta on jo pari kertaa putsattu EGR.
jatomatig kirjoitti:mikä se EGR on suomennettuna ja mihin kaikkeen se vaikuttaa entä mistä päin se löytyy -98 2.5 ompusta??Luin vaan jutuista et kun siihen tulee vika niin sille ois mahdollista itsekin tehdä jotain??Ei oo vielä vika valoja syttyny!!!!!
EGR=pakokaasujen takaisinkierrätys,eli kierrättää "paskaa"pakosarjasta takaisin imusarjaan ja likaa paikkoja.Pitäisi pienentää päästöjä.
Itse olen tulpannut sen,katso kuva--->
http://www.kanetti.fi/~rside/Kuvat/Egr+laippa.jpg
GTS 3.2
-
Savolainen
- 'Diplomat'

jatomatig kirjoitti:moro!Eli oot laittanut jonkinlaisen umpi laipan imusarjan ja laitteen väliin??
Vaikuttaakohan päästöihin tai muuten koneen toimintaan???
Jeps,alumiinipeltiä on tuo laippa,helppo tehdä egr:n tiivistettä mallina käyttäen.Kerran olen katsastuksessa käyttänyt tuon laipan kanssa eikä ongelmia ollut.Hyviä puolia on että kone pysyy puhtaampana,kenkkumainen pieni nykiminen osakaasulla ajaessa hävisi,tuntuisi myös vetävän nöyremmin pienillä kierroksilla.Koneen toimintaan muuten en ole huomannut tulleen muutoksia.Suosittelen laipoittamista.
GTS 3.2
kun laitoit laipan niin eikö vika valo syttynyt??Paljo sulla on kilometrejä mittarissa??Mulla on 168tkm tarkkaa määrää on mahdoton tietää kun on tuonti auto!!Mut ei ainakaan vielä ilmene käynti ongelmia mut kun lukee näiltä sivuilta niin tuntuu olevan jos jonkinlaista ropleemaa!!Tää on mun toinen opeli eka oli joskus 15v sitten -85 1.8GSI Kadetti että ei oo kokemusta moisita vehkeistä kovin paljoo!!
Jaa, sä oot tulpannu sen tuosta kohtaa...Leksa kirjoitti: Itse olen tulpannut sen,katso kuva--->
Mä ajattelin tulpata sen siitä "möltin" alta.
Onkohan tuolla merkitystä?
Varmistuisi vain ettei sinne EGR:ään pääse moskaa, kun olis se laippa siinä ennen sitä venttiiliä.
OT: => SKL
Onhan tuosta tullu kuvia räpsittyä maalauksen jälkeen, mutta pitäis jaksaa laittaa ne jonnekki näkyviin...
No tosta tuntui helpoimmalta se tukkia,ajattelin että toi imusatsi olis sitten tavallaan ilman "sivuhaaraa"ja vikavaloo ei sytytä,eihän egr tiedä meneekö siitä kaasua läpi vai ei.Jos egr:n poistaa ni vikavalo syttyy,pitäisi keksiä sopiva vastus siihen piuhan päähän niin ei tarttis koko tota mollukkaa siellä...kun toi laippa on tossakohtaa niin en usko edes egr:lle paljoa paskaa menevän kun läpivirtausta ei synny,jos haluaa testata tuota ilmiötä niin asettakaa mieluummin tyhjä olutpullo tötteröhuulten väliin ja puhaltakaa...ei pitäis paljoa ilmaa liikkua.SharPei kirjoitti:Jaa, sä oot tulpannu sen tuosta kohtaa...Leksa kirjoitti: Itse olen tulpannut sen,katso kuva--->
Mä ajattelin tulpata sen siitä "möltin" alta.
Onkohan tuolla merkitystä?
Varmistuisi vain ettei sinne EGR:ään pääse moskaa, kun olis se laippa siinä ennen sitä venttiiliä
GTS 3.2