Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
eli voiko ajaa jarrupenkkiin ihan suorilta vai täytyykö ottaa nelivedon sulake pois tai muuta vastaavaa.. siis oon katsastaan menossa niin aattelin että tarviiko jotain kikkailla ettei ne hajota sitä siellä...
kun ainakin vag konsernin nelivedoilla tarvii vähän kikkailla että saa mitattua jarrut.
Sulake pois tai jos niin uusi jarrupenkki missä nelivetoset voi jarruttaa niin siitä vaan...
Itse tehnyt niin että kysyn katsastus sedältä haluaako se että neliveto on päällä vai pois ja joskus on jarrut testattu vaan pihalla ajossa ja toisinaan taas ilman sulaketta penkissä...
okei.. se selvis. entä onko haittaa jos ajaa sulake irroitettuna pitempään vaikka neliveto toimisikin?(vaikkei siitä kyllä varmaan mitään hyötyäkään ole). ihan vaan mielenkiinnosta ois kiva tietää..
Toki siinä käy äkkiä niin että eturenkaat kuluvat enemmän, jos sattuu sutimaan ja sen seurauksena vierintäkehä muuttuu ja se taas rasittaa jakolaatikkoa ja ennen pitkää rikkoo sen!
Ei ole mullakaan jarrydynossa mitattu, ja omassani ei myöskään nelivedon valo mittaristossa toimi oikein, eli et voi tietää mistään itse onko takaveto päällä vai ei (valo palaa koko ajan, jonka pitäisi tarkoittaa että auto on pelkällä etuvedolla, mutta eipäs vain olekaan).
Tyhmänä kysyn.. Miksi ei nelivedon kanssa sais mennä jarrutesteriin?? Eikös se neliveto kytkeydy pois päältä jarruttaessa alle 25km/h?? En oo aikasemmi katsastanu 4X4 autoa..
DemonaZ* kirjoitti:Tyhmänä kysyn.. Miksi ei nelivedon kanssa sais mennä jarrutesteriin?? Eikös se neliveto kytkeydy pois päältä jarruttaessa alle 25km/h?? En oo aikasemmi katsastanu 4X4 autoa..
Oletko koskaan nähnyt miten jarrudyno toimii? Siinähän siis rullat pyörittävät pyörää ensin ja sitten vasta painetaan sitä jarrua. Eli nelivetoisessa siis ensin rullat yrittäisi pyörittää etupyöriä jotka kuitenkin ovat kytketty jakolaatikon kautta takapyörille jotka ovat kiinteällä alustalla. Ja pyöritys alkaa ennenkuin jarrua painetaan ja Opelin nelikoissa oleva monilevykytkin irroittaa takavedon jos irroittaa. Kaikissa nelivedoissa ei ole edes tuollaista sähköisesti ohjattua kytkintä, vaan pelkkä viskokytkin (jollainen Opelissakin on) tai haldex-kytkin tai torsen-pyörästö ja näistä ei voi katsastusmies muistaa ulkoa että millainen nelivetototeutus missäkin automallissa on.
ata kirjoitti:Ei ole mullakaan jarrydynossa mitattu, ja omassani ei myöskään nelivedon valo mittaristossa toimi oikein, eli et voi tietää mistään itse onko takaveto päällä vai ei (valo palaa koko ajan, jonka pitäisi tarkoittaa että auto on pelkällä etuvedolla, mutta eipäs vain olekaan).
Lainataas tätä topiccia kun on aiheeseen liittyvää kysymystä eli ilmeisesti ei leimalla haittaa vaikka nelivedon "vikavalo" palaa? Neliveto kuitenkin toimii..