Vectra C ja vakionopeussäätimen toiminta

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
GTSA
'Kadett'
'Kadett'

Vectra C ja vakionopeussäätimen toiminta

Viesti Kirjoittaja GTSA »

Millaisia kokemuksia foorumin lukijoilla on vakionopeussäätimen toiminnasta, Opeleilla tai/tai muillakin merkeillä?
Itse ajelen automaattivaihteisella C-Vectralla jonka vakionopeussäädin toimii kovin herkästi lievemmissäkin vastamäissä siten että mäen päällä saattaa nopeus nousta n. 10 km/h asetettua suuremmaksi.
Ja suuremmissa vastaisissa automaatti vielä heittää herkästi pienemmälle vaihteelle jotta vauhti varmaan riittää, ja tuo heittää tarkoittaa samalla oikein kunnon kiskaisua.
Vastaavasti alamäissä nopeus tahtoo tippua jonkin verran alle asetetun.
Muutaman kyselyn perään paikallinen huoltoliike oli saanut jostain vihiä vastaavanlaisesta tapauksesta joka oli saatu korjattua poistamalla EGR-venttiili käytöstä jolloin samalla ladataan uusi ohjelmaversio.
Eihän tuon EGR:n poiston maalaisjärjellä millään voinut uskoa vaikuttavan nopeuden säätelyyn mutta kun samalla kertoivat että kaikissa uusissa ei tuota EGR:ää enää ole niin siitä voi päätellä että korjaus vakionopeussäätimen toimintaan on tehty uudempiin ohjelmistoversioihin joissa ei ole ohjelmoitu EGR:ää olevaksi, ja kun haluttiin uudempi versio niin EGR piti sitten poistaa.
Nyt ei sitten enää ole karstoittuvaa EGR:ää mutta edelleen nopeus tahtoo nousta liikaa mäkien päällä, ei ehkä kuitenkaan niin reilusti kuin aiemmin.
Voi vaan joskus ohituskaistalla ohittava ihmetellä että mitäs se tuo opelistiäijä oikein kiihdyttää kun toinen rinnalle pyrkii!
Turre
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Turre »

Mulla on -05 astra (manuaali) ja siinä on kyl pelannu vakionopeudensäädin ihan hyvin, kyllä se tuokin nyhtäsee kun se lähtee ylämäkeen kiskomaan mutta kyllä se on vauhdin pitäny siinä missä pitääkin, kuten myös alas tullessakin.
OPEL = Onnellisen pojan ensimmäinen lelu
Astra H Wagon 1.6 Cosmo
Metro-Sport
'Kapitän'
'Kapitän'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Metro-Sport »

Aihetta sivuten lisäkymysys tuosta EGR:n pelistä poistamisesta C Vectrasta 2.2 koneella. Eli jos tuon EGR:n tulppaa niin vaatiiko se ehdottomasti sen uudemman softan sinne myös? Eli onko pelkästä EGR:n toimimattomaksi tekemistä tuloksena vikavalo mittaristoon..? Edellinen X20XEV astra ei tuosta tulppaamisesta ollut moksiskaan, mutta miten lie Vectran laita? Ken asiasta tietää valaiskoon minua.. :wink:

Edit: Itse itselleni vastaten.. :) ...ei näyttänyt vikavalo syttyvän vaikka EGR:n "disabloi". Ja pienen koeajon jälkeen tuntui nypyttely kadonneen tai ainakin vähentyneen selvästi.

Edit 2: Kyllähän se vikavalo sitten viiveellä tulikin sieltä... :( Tässä mallissa ei nähtävästi "sokealla" tiivisteellä saa tuota EGR:ää tukittua, oli jättänyt jäljet reiän kohtaan. No, oikea tiiviste takaisin paikoilleen ja vikavalo hävisi. Täytyy seuraavassa huollossa ottaa asia puheeksi.
samulis
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja samulis »

Tuosta EGR:n tulppaamisesta 2.2 vecuissa on ollut aikaisemmin juttua, jotenkin muistelen sen liittyvän vain niihin Z22SE koneisiin eli ei direct koneisiin.

Tuosta vakkarista niin omassa ex-vecussa (2.2 manuska farkku) ei ollut vakkarin kanssa muuta ongelmaa kuin se, että se tippui välistä aina pois pelistä tai ei reagoinut nappien painamiseen toivotulla tavalla. Nappien toimimattomuus liittyi muistaakseni "tyyppiomainaisuuteen" eli meinasivat vaihtaa viiksen, mutta olin itse nopeampi ja vaihdoin auton. Tuo päältä pois putoamisia oli sitten paria eri tyyliä, useimmiten se johtui isosta mäestä missä ei auto jaksanut pitää nopeutta enää rajoissa veneen roikkuessa perässä, tavallaan täysin ymmärrettävä ominaisuus, mutta toisaalta vastaavat mäet nousi jalkakaasulla nätisti... Muutaman kerran tippui sitten ihan tasaisella ilman paattia ja ne hieman ihmetytti.

Nopeus säilyi nätisti maksimissaan säädetyssä, mutta ylämäessä silloin tällöin pieniä notkahduksia oli havaittavissa. Koeajossa mulla oli 2.0T koneella varustettu farkku jossa oli aivan tuota vastaavaa vaeltelu ongelmaa, mutta täällä joku on kertonut tilanteen olevan toisinkin ko koneella. Nähtävästi jokin säätö/asetus on pielessä ja päästää sen takia nopeuden seilaamaan enemmän kuin on tarkoitus. Muutkin ajamani autot joissa on ollut vakkari pitää nopeuden maksimissaan säädetyssä, joten +10 on selkeä merkki pielessä olevasta asetuksesta, no nyt alla oleva Touran päästää päivittäin jyrkässä alamäessä 60 alueella nopeuden helposti nousemaan, mikä on ymmärrettävää/toivottavaa, kun ei se jarruihin voi/saa koskea..
pki
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja pki »

Mulla juurikin tuo 2.0T ja en ole huomannut säädin päällä ajaessa mitään erikoisia kiihdytyksiä tai hidastuksia. Menee kuin juna, oli mäkeä tai ei.
Kunhan kierroksia ~2500 niin max. nopeuden vaihtelu tuommoisen nopeusmittarin viisarin paksuuden verran.

Kerran ollut ongelmia tuon kanssa, kun ei pentele mennyt ollenkaan päälle.. ongelma oli jarru tai kytkinpolkimessa olevan kytkimen jumittuminen. En muista kumpi, mutta lähti toimimaan kun jalalla kohotti poljinta.
Ei ole oireillut sen jälkeen.

Mitähän vakionopeudensäädin tykkää jos on niin liukasta, että alkaa sutimaan.. kytkeytyyköhän se pois päältä?
Opel Astra Caravan Sport 1.8i vm. 94 - R.I.P.
Opel Vectra Caravan Sport 2.0t vm. 04
Opel Corsa 3ov. 1.2 vm.08 - R.I.P.
Vastaa Viestiin