Manta B 204 *Penkitetty*
Lähetetty: 13 Heinä 2010, 00:05
No niin, pitkään olen tätä miettinyt ja kaavaillut ja nyt tuli aikaa/rohkeutta julkaista tästäkin juttua.
Edit: Tekniikka lista nykysellään
- 2.0 CIH Lohko
- 22E kansi
- Solexin 45:t tuplat
- 4-2-1 peltipakosarja jatkeena 2,5" putkisto kahdella vaimentimella.
- Rissen 304 nokka
- Crane Cams Optical Trigger sytytys + MDS johdot
- Wisecon 96mm männät
- Kone laakeroitu, tiivistetty ja täyskunnostettu uusilla osilla. Kaikkia pultteja sekä muttereita myöten.
- GAZ kaasuiskarit, säädettävät jäykkyydeltään.
- SPAX -40mm jouset
- Omegan s45 lukko
- Volvon satulat ja jäähdytetyt levyt eteen. Vakio rummut takana.
Eli olen omistanut auton nyt kaksi vuotta, ja siitä mikä se oli minulle tullessaan, on se käynyt jo jonkin asteista kunnostautumista. Ensimmäinen vuosi meni lähinnä koritöissä ja osien haalinnassa. Ja kuvia ei tältä ajalta ole kovinkaan paljoa koska autoa on rakennettu omaksi huvikseen ja ilokseen, jos joku muukin syttyy niin pelkkää plussaa.
Kyseessä on siis vuosimallin -77 opel manta B jonka vaihdoin ensimmäiseen autooni/projektiini eli b-kadettiin jonka enoltani perin 17-vuotiaana, se oli tosin niin laho että päätyi purkuosiksi kaverilleni joka ehdotti vaihtoa mantaan, siinähän houkutti tehokkaampi tekniikka jo valmiina ja aikaisemmin saamani vaikutteet gti-lehdessä esitellystä haveristen mantasta jäivät takaraivoon kytemään ja nyt oli siis tarjolla toteuttaa tämä haave "siitä" autosta.
Mutta itse projekti kertomukseen:
Kun auto oli hoidettu vanhempieni mökille katokseen, alkoi purku. Sisusta lähti lattiamattoa myöten irti ja vain kojelauta jäi paikalleen, ovet saivat vielä olla paikallaan. Renkaatja etulokasuojat purettiin tieltä ja aloitettiin massojen poisto etu- ja takakaarista, sieltä paljastui hajanaisia reikiä jotka paikattiin. Molemmat helmat, apparinpuolen kaari, takaluukun pohja, kone huoneen pari meisselillä läpäistävää kohtaa ja joitakin muistamattomia pieniä/keskisuuria ruostevikoja korjattiin ulkona.
Uudet paikat puhdistettiin ja ruostesuojattiin penselillä ja epoksipohjamaalilla jota paikallisesta teollisuushallin maalaamosta mantan edellinen omistaja sponsoroi. Tällä välin hommattiin etupuskuri, kunnostettiin takajarrut, etujarrut irrotettiin, herkisteltiin mutta koneelle itselleen ei tehty mitään.
Elettiin siis kesää 2008 ja syksy läheni joten auto piti siirtää kaupunkiin sisätiloihin karkuun märkää ja kylmää, joten kohti konttoria hakemaan puuhakilvet. No siirto päivänä todettiin koneen toimivan loistavasti ja erittäin pirteästi. Talliin päästyä alkoi pohjien hionta jota kestikin kevät talveen 2010 asti. Niitä vaiheita ei sen tarkemmin tarvinne kertoa kun mitään ihmeitä kittailun, hionnan, kitinpois hionnan ja yhden kerran uudelleen yrityksen aikana mitään maailmaa mullistavaa tapahtunut(innostuin oikomaan kitillä liikaa vänkyröitä peltejä ja tulin katuma päälle jälkeen päin.
Siinä vaiheessa auto alkoi näyttää tältä:
http://s710.photobucket.com/albums/ww10 ... ge0020.jpg
Tällävälin oli moottoriin jo koskettu sen verran että sytytys oli vaihtunut Crane Cams:n optical trigger tyyppiseen kärjellisen sytkän korvaavaksi ja weberin 40:t tuplat olivat saaneet korjaus sarjat ja uudet tiivisteet niskaansa. Lisäksi oli kapiiniin ilmestynyt muutama lisämittarin öljynlämmölle ja -paineelle sekä vedenlämpö ja kierroslukumittari.
Ja kohti maalaria alkoi, sekä lopputulos:
http://s710.photobucket.com/albums/ww10 ... ge0023.jpg
Alkoi nousta motivaatio, eli eikun kasaamaan:
http://s710.photobucket.com/albums/ww10 ... ge0023.jpg
Ja tämän jälkeen leimaa hakemaan, tulihan se, parin mutkan kautta tosin.
Uusinta kierros vaati rekisterikilven valoa ja etupuskuria, nämä kiinni ja ajoon. Ja hyvinhän se toimi. Pari sataa kilometriä, jolloin alkoin kiroilu ja sadattelu että mikä V***U tässä on
Vaihdettiin bensapumppu, suodatin, kaasareita ruuvailtiin, tulpat ja johdot vaihdettiin MDS:n paksumpiin malleihin, sytkää räplättiin ja lopulta kun oli tarkastettu vettiilit ja vaihdettu jakoketjukin niin otettiin kansi irti: Kansi kiero ja pahvipalanut kakkosen ja kolmosen välistä.
Auto oli oireillut jatkuvalla laihalla käynnillä ja lämpöjen tajuttomalla nostamisella.
No parin mutkan jälkeen eteen tuli harvinainen kompinaatio kaverin puolesta, joten häntä lainaten: "jos tuo vakio 2.0 veti noin hyvin pelkillä kaasareilla, nokalla ja pakosarjalla/putkistolla. Niin mitenköhän on kun laitetaan 1.5:n kansi ja 11,5 puristukset?!?"
Ja näin tehtiin, koneeseen kunnostettiin 1.5:n CIH koneen kansi isoilla venoilla, hoonatuilla kanavilla, muokatuilla palotiloilla ja hiemanjäykemmillä jousilla.
Kaveri teki kaiken 15vuoden itseoppimalla kokemuksella ja kun kone oli läjässä, kaasarit ja sytkä saatu jonkinlaisiin säätöihin, niin alkoi tapahtua. Paitsi että lämmöt nousivat edelleen, sytytyksen tarkastus ja huomattiin perus ennakon olevan noin 30 astetta liian myöhäisellä. Nonii, säätöä ja taas ajoon.
Nyt ajoin mantalla noin 500-600km ennen kuin on nyt kortti hyllyllä. Ei tosin Mantan takia. Ja eletään tätäpäivää jolloin manta seisoo tallissa taas odottamassa volvon nelimäntä satuloita honda levyillä höystettynä, jotta saataisiin ajokki myös pysähtymään jatkosuunnitelmien varalle.
Ideoita tulee lisää koko ajan ja päivittelen niitä tännekkin toteutusten saattelemana sitä mukaan kun jotain vain tapahtuu. Kortin saan takaisin piakoin joten vielä ehtii ajaa autoa ja testaamaan jarrujakin tämän kauden puolella.
Ja tämän hetken kuva:
Yritin tiivistää tapahtumia ettei litaniasta olisi tullut aivan järkyttävän pitkää.
Kiitos ja kirjoittelemisiin, toivottavasti pääsen myös tapahtumiin autolla vielä kesän aikana. Tavoitteena Midnight Cruising Lappeenranta 2010
EDIT:
Kevään 2012 tekniikkapäivityslista:
-2.4 alakerta 96mm wisecoilla laakeroituna ja läpi käytynä
-2.2 kansi rempattuna risse-motorsport sisällöllä
-45mm solexin tuplat
-Facetin red top pumppu
Edit: Tekniikka lista nykysellään
- 2.0 CIH Lohko
- 22E kansi
- Solexin 45:t tuplat
- 4-2-1 peltipakosarja jatkeena 2,5" putkisto kahdella vaimentimella.
- Rissen 304 nokka
- Crane Cams Optical Trigger sytytys + MDS johdot
- Wisecon 96mm männät
- Kone laakeroitu, tiivistetty ja täyskunnostettu uusilla osilla. Kaikkia pultteja sekä muttereita myöten.
- GAZ kaasuiskarit, säädettävät jäykkyydeltään.
- SPAX -40mm jouset
- Omegan s45 lukko
- Volvon satulat ja jäähdytetyt levyt eteen. Vakio rummut takana.
Eli olen omistanut auton nyt kaksi vuotta, ja siitä mikä se oli minulle tullessaan, on se käynyt jo jonkin asteista kunnostautumista. Ensimmäinen vuosi meni lähinnä koritöissä ja osien haalinnassa. Ja kuvia ei tältä ajalta ole kovinkaan paljoa koska autoa on rakennettu omaksi huvikseen ja ilokseen, jos joku muukin syttyy niin pelkkää plussaa.
Kyseessä on siis vuosimallin -77 opel manta B jonka vaihdoin ensimmäiseen autooni/projektiini eli b-kadettiin jonka enoltani perin 17-vuotiaana, se oli tosin niin laho että päätyi purkuosiksi kaverilleni joka ehdotti vaihtoa mantaan, siinähän houkutti tehokkaampi tekniikka jo valmiina ja aikaisemmin saamani vaikutteet gti-lehdessä esitellystä haveristen mantasta jäivät takaraivoon kytemään ja nyt oli siis tarjolla toteuttaa tämä haave "siitä" autosta.
Mutta itse projekti kertomukseen:
Kun auto oli hoidettu vanhempieni mökille katokseen, alkoi purku. Sisusta lähti lattiamattoa myöten irti ja vain kojelauta jäi paikalleen, ovet saivat vielä olla paikallaan. Renkaatja etulokasuojat purettiin tieltä ja aloitettiin massojen poisto etu- ja takakaarista, sieltä paljastui hajanaisia reikiä jotka paikattiin. Molemmat helmat, apparinpuolen kaari, takaluukun pohja, kone huoneen pari meisselillä läpäistävää kohtaa ja joitakin muistamattomia pieniä/keskisuuria ruostevikoja korjattiin ulkona.
Uudet paikat puhdistettiin ja ruostesuojattiin penselillä ja epoksipohjamaalilla jota paikallisesta teollisuushallin maalaamosta mantan edellinen omistaja sponsoroi. Tällä välin hommattiin etupuskuri, kunnostettiin takajarrut, etujarrut irrotettiin, herkisteltiin mutta koneelle itselleen ei tehty mitään.
Elettiin siis kesää 2008 ja syksy läheni joten auto piti siirtää kaupunkiin sisätiloihin karkuun märkää ja kylmää, joten kohti konttoria hakemaan puuhakilvet. No siirto päivänä todettiin koneen toimivan loistavasti ja erittäin pirteästi. Talliin päästyä alkoi pohjien hionta jota kestikin kevät talveen 2010 asti. Niitä vaiheita ei sen tarkemmin tarvinne kertoa kun mitään ihmeitä kittailun, hionnan, kitinpois hionnan ja yhden kerran uudelleen yrityksen aikana mitään maailmaa mullistavaa tapahtunut(innostuin oikomaan kitillä liikaa vänkyröitä peltejä ja tulin katuma päälle jälkeen päin.
Siinä vaiheessa auto alkoi näyttää tältä:
http://s710.photobucket.com/albums/ww10 ... ge0020.jpg
Tällävälin oli moottoriin jo koskettu sen verran että sytytys oli vaihtunut Crane Cams:n optical trigger tyyppiseen kärjellisen sytkän korvaavaksi ja weberin 40:t tuplat olivat saaneet korjaus sarjat ja uudet tiivisteet niskaansa. Lisäksi oli kapiiniin ilmestynyt muutama lisämittarin öljynlämmölle ja -paineelle sekä vedenlämpö ja kierroslukumittari.
Ja kohti maalaria alkoi, sekä lopputulos:
http://s710.photobucket.com/albums/ww10 ... ge0023.jpg
Alkoi nousta motivaatio, eli eikun kasaamaan:
http://s710.photobucket.com/albums/ww10 ... ge0023.jpg
Ja tämän jälkeen leimaa hakemaan, tulihan se, parin mutkan kautta tosin.
Uusinta kierros vaati rekisterikilven valoa ja etupuskuria, nämä kiinni ja ajoon. Ja hyvinhän se toimi. Pari sataa kilometriä, jolloin alkoin kiroilu ja sadattelu että mikä V***U tässä on
Vaihdettiin bensapumppu, suodatin, kaasareita ruuvailtiin, tulpat ja johdot vaihdettiin MDS:n paksumpiin malleihin, sytkää räplättiin ja lopulta kun oli tarkastettu vettiilit ja vaihdettu jakoketjukin niin otettiin kansi irti: Kansi kiero ja pahvipalanut kakkosen ja kolmosen välistä.
Auto oli oireillut jatkuvalla laihalla käynnillä ja lämpöjen tajuttomalla nostamisella.
No parin mutkan jälkeen eteen tuli harvinainen kompinaatio kaverin puolesta, joten häntä lainaten: "jos tuo vakio 2.0 veti noin hyvin pelkillä kaasareilla, nokalla ja pakosarjalla/putkistolla. Niin mitenköhän on kun laitetaan 1.5:n kansi ja 11,5 puristukset?!?"
Ja näin tehtiin, koneeseen kunnostettiin 1.5:n CIH koneen kansi isoilla venoilla, hoonatuilla kanavilla, muokatuilla palotiloilla ja hiemanjäykemmillä jousilla.
Kaveri teki kaiken 15vuoden itseoppimalla kokemuksella ja kun kone oli läjässä, kaasarit ja sytkä saatu jonkinlaisiin säätöihin, niin alkoi tapahtua. Paitsi että lämmöt nousivat edelleen, sytytyksen tarkastus ja huomattiin perus ennakon olevan noin 30 astetta liian myöhäisellä. Nonii, säätöä ja taas ajoon.
Nyt ajoin mantalla noin 500-600km ennen kuin on nyt kortti hyllyllä. Ei tosin Mantan takia. Ja eletään tätäpäivää jolloin manta seisoo tallissa taas odottamassa volvon nelimäntä satuloita honda levyillä höystettynä, jotta saataisiin ajokki myös pysähtymään jatkosuunnitelmien varalle.
Ideoita tulee lisää koko ajan ja päivittelen niitä tännekkin toteutusten saattelemana sitä mukaan kun jotain vain tapahtuu. Kortin saan takaisin piakoin joten vielä ehtii ajaa autoa ja testaamaan jarrujakin tämän kauden puolella.
Ja tämän hetken kuva:
Yritin tiivistää tapahtumia ettei litaniasta olisi tullut aivan järkyttävän pitkää.
Kiitos ja kirjoittelemisiin, toivottavasti pääsen myös tapahtumiin autolla vielä kesän aikana. Tavoitteena Midnight Cruising Lappeenranta 2010
EDIT:
Kevään 2012 tekniikkapäivityslista:
-2.4 alakerta 96mm wisecoilla laakeroituna ja läpi käytynä
-2.2 kansi rempattuna risse-motorsport sisällöllä
-45mm solexin tuplat
-Facetin red top pumppu