Sivu 2/4

Re: Astra H GTC Tbo -05

Lähetetty: 14 Heinä 2014, 22:57
Kirjoittaja ?!
Mun silmään näyttäis jtn.menneen läpi ahtimen imupuolelta,ajettu ilman suodatinta tai vastaavaa.

Onko kampurankaulan pykälä ihan vain karstaa vai oikeaa kulumaa?
Kiillottaa ne kyllä kannattaa,niin sitten näkee hyvin onko vauriota.

Re: Astra H GTC Tbo -05

Lähetetty: 15 Heinä 2014, 12:20
Kirjoittaja Tubbe
Vaikea sanoa laatikon kunnosta, kun en ole metriäkään vielä ajanut. Mietin tässä itekkin että menis samalla vaivalla, mutta menee € ihan riittävästi jo muutenkin, niin korjataan laatikko sitten myöhemmin jos tarvetta. Ahtimen läpi tosiaan mennyt jotain, ilmansuodatin oli todella paskainen ja malliltaan sellainen missä kartiosuodattimen päällä muovisuojus. Millään en nyt muista millä nimellä tuollainen suodatin menee, mutta joka tapauksessa myös sen muovisuojus oli halki.... Kampiaksilan vein eilen kiillotukseen ja tänään saa hakea pois, eli se on nyt tehtynä. Runko- ja kiertokangenlaakerit tilasin justiin saksan ebaystä, pitäis olla mahlen tekeleet nekin :) Käväsin eilen vielä hakemassa tiskiltä runkolaakeripukkeihin uudet pultit. Ne oli mielestäni jopa ihan kohtuuhintaiset (26,50/10kpl) kun z22se maksoi yli 4€/kpl ja niitä olis menny muutama enemmän sinne... jäi vaihtamatta silloin :D Pitäis tuohon turboon jossain kohtaa paneutua myös, jostain kun löytäis jotkut ohjearvot tuollaisen kuulalaakeriahtimen laakerivälyksille. Sen tiedän että ovat isommat kuin liukulaakeriahtimessa, mutta missä suuruusluokassa mennään, niin se oli mukava tietää.

Re: Astra H GTC Tbo -05

Lähetetty: 16 Heinä 2014, 12:00
Kirjoittaja Tubbe
Nyt olis vinkit ja vihjeet tarpeen. Eli mahtaako suomenmaalta löytyä yhtään turbohuoltoa, joka tekee muutakin noille kuulalaakeriahtimille kuin tarjoaa uutta keskiosaa? Paikallinen sanoi heti että ei ole yhtään garrettia purkanut ja uusi keskiosa maksaa xxx määrän euroja :cry: Ei millään huvittaisi uutta keskiosaa ostaa vain tuon rikkinäisen siiven takia, kun ahdin on muuten täysin kunnossa ja noita alkuperäisiä siipiäkin saa ostettua. Eli jostain pitäisi sellainen paja löytää, joka osaisi tuon garretin purkaa ja sitten uudella siivellä akselin tasapainotus. Varmasti nuokin turbot saa purettua osiin, koska joku ne on joskus kasannutkin :D

Re: Astra H GTC Tbo -05

Lähetetty: 16 Heinä 2014, 14:25
Kirjoittaja jezze rs
Pro turbo?

Re: Astra H GTC Tbo -05

Lähetetty: 16 Heinä 2014, 21:01
Kirjoittaja Nalen
TammerDiesel?

Re: Astra H GTC Tbo -05

Lähetetty: 16 Heinä 2014, 22:36
Kirjoittaja Tubbe
Kiitokset vinkeistä, täytyy kysellä miten onnistuisi, vai onnistuuko :D

Re: Astra H GTC Tbo -05

Lähetetty: 18 Heinä 2014, 13:19
Kirjoittaja Tubbe
Tyhmät kysymykset osioon tämä, mutta... Miten tuo männäntapin ja sylinteriputken voitelu on toteutettu noissa opelin koneissa? Alkuperäisissä kiertokangissa on alasilmän/varren läpi porattu reikä, joka mielestäni osoittaa pääsääntöisesti sylinterin seinämiä kohti. Kiertokangissahan ei ole kanavaa tuota yläsimän/tapin voitelua varten, joten mistä se saa rasvansa? Siksi aloin kysellä, kun nuo kiinakanget tuli eilen ja niissä ei ole sitä kangen läpi menevää reikää, jonka oletan voitelevan sylinteriputket :roll: Eikös noiden kiinakankien kanssa voi käyttää ihan normi laakereita, missä on ne reiät öljyn kulkua varten, vaikka rasvan ei tarvitsisi päästä enää etenemään mihinkään?

Re: Astra H GTC Tbo -05

Lähetetty: 23 Heinä 2014, 12:28
Kirjoittaja Tubbe
Lisää kuvatuksia....

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuten kuvista näkyy, 1.sylinteri on kokenut kovia.... Jäljet on aikas pahoja, mutta sormeen/kynteen tuntuu vain tuo yksi kohta, mikä näkyy noissa parissa viimeisessä kuvassa. Osaako joku lonkalta heittää paljonko hoonaamalla lähtee tavaraa putkesta, vai lähteekö mitään? 86mm männät tulossa, joten tuon lohkon poraaminen ei ole vaihtoehto. Eli jos tuota pykälää ei hoonaamalla saa lähtemään, niin menee lohko vaihtoon. Toisen lohkon vaihto ei ole sillä lailla ongelma, mutta mietin että jos tuosta saisi vielä kalun, niin mieluummin tuohon teen sitten kuin ostan turhaa "uuden" lohkon. Öljypumppu oli kaput, siellä oli rattaiden alla olevassa pinnassa luokkaa 1mm naarmuja ja paljon :no: Noita XEV öljypumppuja saa uutenakin ihan pilkkahintaan, mutta pitäis tietää onko siinä riittävä tuotto turbokoneeseen, ettei sitten tule turhaan ongelmia sen takia. LET ja LEH pumput ovat hinnaltaan sitten jotain aivan muuta..... Kytkin ja vauhtipyörä myös tilattu englannista, 70tkm ajettu OPC paketti ja pilkkahinta, joten ei tarvinnut kauaa miettiä :D

Re: Astra H GTC Tbo -05

Lähetetty: 23 Heinä 2014, 13:16
Kirjoittaja Sämä

Re: Astra H GTC Tbo -05

Lähetetty: 23 Heinä 2014, 13:23
Kirjoittaja jarkkis
Kokeile hoonausta lohkoon, mut epäilen ettei riitä et menee poraushommiksi, joutuis varmaan hoonaamaan niin paljon et menis jo männät renkaineen horoksi? Paremmin tietävät voikoon kertoa vielä, mut näin mä näkisin asian.

Re: Astra H GTC Tbo -05

Lähetetty: 23 Heinä 2014, 14:28
Kirjoittaja Tubbe
Näin mäkin oon vähän ajatellu, että tulee välys jo niin suureksi ettei kannata enää käyttää tuota lohkoa :roll: Soitin Tammer Dieselille, tarjosivat samaa mitä muutkin, eli uusi laakeripaketti tuohon turboon. Kait se pitää luovuttaa ja hommata uusi sellainen :no: Mäntiä tässä odotellu jo tovin, aloin jo epäillä myyjää, mutta kyllä ne sieltä tulee kun laittoi seurantalinkin. Todella hidas palvelu vaan, joskus ennenkin tullut Saksasta käyttäen tuota samaa kuriiria ja silloinkin meni mielestäni todella kauan...

Re: Astra H GTC Tbo -05

Lähetetty: 23 Heinä 2014, 14:52
Kirjoittaja jezze rs
Hoonaamalla jos lähdet reikää kasvattamaan niin siitä tulee soikea sitten todella helposti. Muutenkaan en näe järkeä kasata konetta, jota on hoonattu isommaksi, ja silti käyttää vakio mäntiä. Varsinkin kun kone on jo osissa.

Öljyvoiteluun: Oliko siinä alkuperäisessä kangessa nyt se kangen suuntainen reikä kampiakselilta männäntapille ja sitten siitä siihen päällä olevaan reikään? Jos oli niin kai se sitä kautta silloin kulkee. Yleensä turbovehkeissä käytetään öljyruiskuja, jotka ovat lohkossa kiinni.

Re: Astra H GTC Tbo -05

Lähetetty: 23 Heinä 2014, 16:16
Kirjoittaja Tubbe
Ei ole öljyreikää männäntapille kummissakaan kangissa. Orkkiksissa on vain porattu alasilmästä vinosti kangen läpi reikä, kooltaan varmaan 0,5mm.... Netistä luin että yleensä sylinteriputket ja männäntappi voidellaan kampiakselin tekemällä roiskeella. Ei kait näissä nyt öljypinta niin ylhäällä ole, että kampiaksila oikeasti pyörii siellä seassa? Sellasia kankia vain en ole nähnyt missä olisi voitelureikä alasilmästä männäntapille...

Re: Astra H GTC Tbo -05

Lähetetty: 23 Heinä 2014, 17:20
Kirjoittaja jezze rs
Ei todellakaan voidella niin. Menee huomattavasti hyötysuhdetta hukkaan ja öljyt vaahtoaa. Kai tuo sitten roiskii siitä reijästä sylinteriin ja kaavintarengas siirtää mäntään tapille. Jos uusissa ei tuota ole niin melko varovaisia liikkeitä tekisin sen suhteen. Paljon noita läpi kangen olevia voiteluita on.

Re: Astra H GTC Tbo -05

Lähetetty: 24 Heinä 2014, 10:13
Kirjoittaja pläsäri
Olikos näihin saatavilla öljyruiskua, mikä sylkee öljyä männänpohjaan? Sehän parantaa myös männäntapin voitelua..

EDIT: http://www.opel-tuning.nl/?View=page&pa ... d=&mid=103