Sivu 6/16

Re: Opel Astra F GSi 16v -92 *Paskat nokkapyörät*

Lähetetty: 15 Elo 2017, 14:13
Kirjoittaja ?!
^Ei varmasti vakio koneesta tule
Mutta kaverilla oli aikoinaan 16v Kadett johon jamppa teki kannen, nokat laitto sekä unichip.
Anto 197hv sillä kadetin imusarjalla,toiset saanut samoja tuloksia pelkillä läppärungoilla/nokien säädöllä,eli aika paljon halvemmalla.

Re: Opel Astra F GSi 16v -92 *Paskat nokkapyörät*

Lähetetty: 15 Elo 2017, 14:40
Kirjoittaja Morjenz
Näitä teholukemia on tavallaan vähän turha vertailla, kun tuntuu jokainen penkki näyttävän erilaisia lukemia. Jokaisella ajopäivällä on näitä +500hv vehkeitä, mitkä ei sitten vartilla kulje teholukemaa vastaavaa määrää loppunopeutta.

Jos nokkien ajoituksella tulisi suuria huipputehomuutoksia, miksi sitten esim. Catcams käskee ajoittamaan "viritysnokat" vakiomerkkeihin? Täytyy varmaan myöhemmin valmistaa säädettävät pyörät ja todeta itse penkissä tuleeko muutoksia. Luulenpa, että tehoalue vaan muuttuu. En käsitä tätä legendaa imunokan aikaistamisesta. Järjellä ajateltuna nokat saisi olla vähän myöhemmällä, jos piikkitehoa haluaisi nostaa ylemmäs ja mahdollisesti vähän kasvattaa.

Mutta itse asiaan, tänään olisi tarkoitus jatkaa säätötöitä.

Re: Opel Astra F GSi 16v -92 *Paskat nokkapyörät*

Lähetetty: 15 Elo 2017, 14:51
Kirjoittaja ?!
Ootko muuten laskenut laskukaavalla paljonko antaa astran pyörätehoksi loppunopeuden perusteella?

Meidän omegassa ainakin piti melko tarkkaan paikkaansa penkissä mitattuun pyörätehoon nähden

Re: Opel Astra F GSi 16v -92 *Paskat nokkapyörät*

Lähetetty: 15 Elo 2017, 21:17
Kirjoittaja kolkoti
Morjenz kirjoitti: En käsitä tätä legendaa imunokan aikaistamisesta. Järjellä ajateltuna nokat saisi olla vähän myöhemmällä, jos piikkitehoa haluaisi nostaa ylemmäs ja mahdollisesti vähän kasvattaa.
No nää moottorit nyt ei ole ihan täysin viimeisen päälle optimoituja tehtaalta lähtiessään, vaan on jouduttu ottamaan huomioon muutakin kuin suorityskyky ja viimeiset hevoset? :)

Mukava seurata tätä projektia varsinkin tuon moottorin päivitysten osalta! :)

Re: Opel Astra F GSi 16v -92 *Paskat nokkapyörät*

Lähetetty: 15 Elo 2017, 21:49
Kirjoittaja Morjenz
Tämänpäiväinen pieni säätösessio jäi varsin lyhyeksi kun ilmaantui outo rötäämisongelma. Vika paikallistui kupariytimisiin Accel-tulpanjohtoihin, jotka rupesivat lyömään läpi kanteen.

No romukopasta vanhat tarvikejohdot paikoilleen ja ongelma katosi. Täytyy varmaan investoida uudet tarvikepiuhat ellei kenelläkään ole mitään kustannustehokasta muuta ratkaisua ehdottaa? Luulisi kyllä löytyvän jotain sopivan paksulla hatulla olevia johtoja noihin syviin poteroihin. Millaisia tulpanjohtoja on muut käyttäneet?

Re: Opel Astra F GSi 16v -92 *Paskat nokkapyörät*

Lähetetty: 16 Elo 2017, 07:32
Kirjoittaja teukka77
Itellä orggis johdot, taitaa olla osa ollut joskus ihan tarvikejohtojakin kun hieman erilaisia

Re: Opel Astra F GSi 16v -92 *Paskat nokkapyörät*

Lähetetty: 16 Elo 2017, 07:46
Kirjoittaja 1,2sorsa
Bosch tarvikejohdot

Re: Opel Astra F GSi 16v -92 *Paskat nokkapyörät*

Lähetetty: 16 Elo 2017, 07:52
Kirjoittaja kolkoti
Itse hain pari vuotta sitten Raision Fixukselta boschin tulpanjohdot tais olla 48€

Re: Opel Astra F GSi 16v -92 *Paskat nokkapyörät*

Lähetetty: 16 Elo 2017, 21:16
Kirjoittaja Morjenz
Boschin silikonijohdot paikoillaan ja hyvin tuntuu toimivan.

Moottorikin alkaa olla säädöissä. Käy nätisti joutokäyntiä ja vetää hereästi rajoittajaan saakka. Tuntuu, että kerää nopeammin kyytiä kuin ennen.

Varttimailillahan sen sitten näkee tuliko lisää kyytiä vai ei.

https://www.youtube.com/watch?v=qn9Q5Ok2GRQ

Kuva

Re: Opel Astra F GSi 16v -92 *Moottori säädöissä, käyntivideota*

Lähetetty: 17 Elo 2017, 22:35
Kirjoittaja Morjenz
Maanantaina penkkiaika varattu.

Hienosäätöä tänään karttoihin.

Tuntuu vetävän aika maukkaasti.

Kuva

Re: Opel Astra F GSi 16v -92 *Moottori säädöissä, käyntivideota*

Lähetetty: 20 Elo 2017, 12:34
Kirjoittaja Morjenz
Huomenna mennään jarruun. Mielenkiintoista nähdä paraneeko pelkällä moottorinohjauksella, suuttimilla ja puolalla.

Nokat ovat varmasti vähän aikaisella, kun ei ole säädettäviä pyöriä. Laulu tuntuu loppuvan 6200 rpm jälkeen mutta on hyvin ajettava moottori. Kun TPS on noin 50% on alipaine moottorista jo kokonaan pois. Kansi tuntuis toimivan aika kivasti, kuten myös tuo Lexmaul-imusarja.

Lupaan mitata tehot vielä kolmannen kerran sitten kun on saatu säädettävät pyörät hankittua ja kellotettua nokat Catcamsin arvoihin. Catcamsin ohjeen mukaan imunaulat saisi olla 1,5mm auki ja pakonaulat 1,45mm auki. Onko kokemusta uskaltaako käyttää tuollaisia avautumia, kun dekki on plaanattu kertaalleen ja kansi useampaan otteeseen? Pro Streetin Rantakari oli joskus aikanaan kirjoittanut tästä jotain ohjettakin?

Millaiset säädettävät nokkapyörät olisi kustannustehokkaat ja saisi suhteellisen nopeasti? Millaisia olette käyttäneet?

Re: Opel Astra F GSi 16v -92 *Huomenna dynoon - nokkapohdintaa*

Lähetetty: 20 Elo 2017, 15:11
Kirjoittaja ?!
Mulla on vakio pyöristä rakennetut Kadetissa,aikoinaan ne foorumin kautta ostin

Re: Opel Astra F GSi 16v -92 *Moottori säädöissä, käyntivideota*

Lähetetty: 20 Elo 2017, 23:08
Kirjoittaja reiskaar
Morjenz kirjoitti: Catcamsin ohjeen mukaan imunaulat saisi olla 1,5mm auki ja pakonaulat 1,45mm auki. Onko kokemusta uskaltaako käyttää tuollaisia avautumia, kun dekki on plaanattu kertaalleen ja kansi useampaan otteeseen? Pro Streetin Rantakari oli joskus aikanaan kirjoittanut tästä jotain ohjettakin?

Millaiset säädettävät nokkapyörät olisi kustannustehokkaat ja saisi suhteellisen nopeasti? Millaisia olette käyttäneet?
Vertaappa esim näihin nokkiin:

https://www.nettivaraosa.com/kilpa-autoilu/2480297

Siinä on n. 3mm nostoa TDC. Luulis että hydykamoilla kestää tuon n. 1.5mm raottaa :)

Re: Opel Astra F GSi 16v -92 *Huomenna dynoon - nokkapohdintaa*

Lähetetty: 20 Elo 2017, 23:53
Kirjoittaja Morjenz
Näinhän se taitaa olla, eli ollaan taas paljon viisaampia. Kiitos!

Re: Opel Astra F GSi 16v -92 *Huomenna dynoon - nokkapohdintaa*

Lähetetty: 21 Elo 2017, 21:03
Kirjoittaja Morjenz
Dynossa käyty säätelemässä.

Kuva

Lopputulema n. 10 hevosvoimaa lisää pyörältä.

Kuva

Seuraavaksi sitten ne säädettävät nokkapyörät ja ajoituksen hinkkaamista.