ascona_c kirjoitti: ↑29 Maalis 2020, 12:24
Nätin näköinen moottoritila
Ei ollenkaan sellainen putki ja johtoräpellys niinkuin tällaiset muutokset yleensä tahtoo olla.
Kiitokset! Ennen tätä autoa minulla oli Volvo 240, jossa näitä kyseisiä räpellyksiä riitti. Myös asennuksia on mukavampi tehdä, kun järjestys on jokseenkin selkeä.
Autolla on nyt taitettu noin 10 000 km moottorinvaihdon jälkeen. Isompia vikoja ei ole (edelleenkään) ilmaantunut. Vectrasta otettu flekti hajosi yhtäkkisesti (alkuperäinen Bosch). Tulikohan vain kilometrit täyteen, vai onkohan kytkennässä joku ongelma?
Flekti on kaksinopeuksinen, mutta pienempi nopeus ei ole käytössä, eli flekti kytkeytyy suoraan suuremmalle nopeudelle.
Kuten aiemmin kirjoitin, suunnitelmissa oli korjauttaa ECU. En sitten kuitenkaan viitsinyt, joten ostin täältä eräältä foorumilaiselta Gastran ECUn ajonestoineen ja muutaman muun osan, jotka tässä moottorissa ovat vikaherkkiä. Hain myös Motonetistä uuden termostaatin. Testimielessä asensin ECUn tuollaisten kumityynyjen eli lieriöeristimien varaan, saa nähdä vaikuttaako positiivisesti käyttöikään. Mikäli ei, täytynee juottaa johtosarjaan jatkoa ja asentaa ECU auton sisälle.
Pääsin siis vikavalosta eroon ja auton käynti parani merkittävästi "uusilla" osilla. Tyhjäkäynti alkoi kuitenkin oudosti leijailemaan ja ajo alakierroksilla oli nykivää. Pähkäilin asiaa pidemmän tovin, ja päätin sitten kokeilla ottaa EGR:n piuhan irti. Käynti muuttui hiukan ryskyttäväksi, mutta leijailu loppui. Poistin EGR:n tulppauslevyn, laitoin piuhan takaisin ja oireet katosivat...
En kyllä ymmärrä, tulppauksenhan ei pitäisi aiheuttaa tässä moottorissa ongelmia? Haluaisin tuon mötikän tästä kuitenkin poistaa, niin pitäisiköhän hankkia aukkoon peitelevy ja korvata EGR eliminointisirulla, en tiedä. EVAP on on tosiaan tukittu myös täysin.
Moottorin sielunelämää on nyt tullut mietittyä turhankin paljon, sillä kori vaatisi huomiota myös. Olen etsiskellyt GSi:n puskureita ja digitaalimittaristoa (ja nopeusanturia), mutta en ole niitä vielä löytänyt kohtuulliseen hintaan. Jos jollakulla on nämä ylimääräisenä, niin ilmoitelkaa! Tuo syksyllä asentamani alusta ei ole oikein miellyttänyt, joten laitoin tilaukseen Eibachin jouset ja Bilsteinin B4 -iskarit. Saa nähdä, paraneeko kyyti noilla.
Enemmän on taas suunniteltu kuin tehty, mutta eiköhän hommat taas etene harppauksin, kun budjetti antaa vähän enemmän myöten.