Omegan ovien ruostekohtien deletointi

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
mintsu-69
'Kadett'
'Kadett'

Omegan ovien ruostekohtien deletointi

Viesti Kirjoittaja mintsu-69 »

onkos hyviä ja käyttökelpoisia esityksiä, mitä kannattaa tehdä omegan takaoven ruostepläntille? näkyy olevan muutaman sentin pituudelta pehmeätä kohtaa... että sais sen pysäytettyä?
- voiko (kannattaako) itte teutaroida vai kannattaako korjauttaa ammattiliikkeessä? :o
jamoz
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja jamoz »

ei muuta ku hiot ruosteet jonka jälkeen näet et onko se kerenny ruostuu jo läpi. jos pelkkää pinta ruostetta niin iho kunnolla tasota ja maalaa.
liteFun
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Ammattiliikkeessä taitaa velotus olla sen 200e ylöspäin? Tietysti kannattais kysellä, onhan noita fixaus-firmoja jotka hoitelee pikkuruosteetkin, saattaa saada sopivaan sopulihintaan operaationkin mutta auto taas saattaa olla viikkojakin niitten hallissa, kun itsetehtynä auto olis omassa pihassa/tallissa jne.
Itse laittanut ruostetäpliin sitruunahappoa. Laiska kun olen, sudin sitruunahappoa aina silloin tällöin ruosteisiin ja kyllä ne ruosteet siitä lähtee pikkuhiljaa. Yhteen Saabiin käytin sitruunahappoa tuossa parin kuukauden jaksolla useampia kertoja, pari kertaa painepesuria ja viime viikolla yhtenä päivänä hinkkasin sienellä jonka jälkeen oli ihan kiiltävää peltiä ja pari tummaa syöpymää jotka suurimmaks osaks lähti hiomapaperilla ja sitruunahapolla. Sinkkispraytä päälle niin ei leviä ruoste niin nopsaan.
mintsu-69
'Kadett'
'Kadett'

Sitruunahappokäsittely olikin ihan uutta! Pitää kokeilla heti kun säät kuivuu... ehkä ensi kesänä?
Oikeanvärinen paikkamaali ja epoxia on hankittuna työtä varten.
Rälläkkää en hommaan käytä; eiköhän ihan perushiomakoneella pääse tarpeeksi hyvään tulokseen. Kun nyt ei vaan löytyis kovin syältä sitä ruostetta...
Sitä noveroxia (taimikälieerkoisesanssi) olen myös miettinyt, mutta taitaa jäädä nyt käyttämättä. Joillakin oli hyviä kokemuksia siitäkin. :D
mintsu-69
'Kadett'
'Kadett'

*Niin muuten, minkälaista sitruunahappoa olet käyttänyt? Sitä elintarvikekäyttöön tarkoitettua, jota saa apteekista? :o
rausku72
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Viesti Kirjoittaja rausku72 »

mintsu-69 kirjoitti:*Niin muuten, minkälaista sitruunahappoa olet käyttänyt? Sitä elintarvikekäyttöön tarkoitettua, jota saa apteekista? :o
Minä ainakin olen käyttänyt, juuri sitä sitruunahappoa mitä saa apteekista..
Ja suosittelen kyllä poistamaan sen ruosteen mahdollisimman hyvin(esim. hiomakoneella tai/ja neekerintukka laikalla), ennen sitä suolahappoa. Koska tämä helpottaa suolahappoa suunnattomasti... :D Koska sitten suolahappo voi tunkeutua niihin pikkusiin ruoste kuoppiin/koloihin, jonne hiomakone ei "yllä". Ja nopeuttaa muutenkin hommia. 8)
Erno
Meriva OPC(gas), Manta -74, Manta -72, Manta -77, vectra c 3.2.
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

mintsu-69 kirjoitti:Sitä noveroxia (taimikälieerkoisesanssi) olen myös miettinyt, mutta taitaa jäädä nyt käyttämättä. Joillakin oli hyviä kokemuksia siitäkin. :D
Itse tuota laitoin helmassa olleeseen ruosteläikkään ja niinikään takakaarien pokkaukseen.

Helmasta tuon läikän kylläkin hiekkapuhalsin peltipaljaaksi,mutta näytti senverran olevan pieniä ruosteen syömiä kuoppia pinnassa,että katsoin parhaaksi tuota noveroxia siihen laittaa.

Hyvä tuota on laittaa, jossei varmasti ole saanut kaikkea ruostetta pois.
Tosin ei vissiin kestä 2K maaleilla maalata päälle...

Pienten ruostepaikkojen putsaukseen rälläkkää tai hiekkapaperia parempi laite on mm biltemasta löytyvä kierrättävä pistehiekkapuhalluspistooli.
Sille riittää pienempikin kompura,eikä suttaa hiekkaa ympäriinsä.

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=144
liteFun
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja liteFun »

mintsu-69 kirjoitti:*Niin muuten, minkälaista sitruunahappoa olet käyttänyt? Sitä elintarvikekäyttöön tarkoitettua, jota saa apteekista? :o
Juu, 100g pussi apteekista 1.90e, 50g 1.30e muistaakseni oli täällä hinnat, eli 100g pusseja kannattaa muutamia ostaa.
Itse ihan pintaruosteiden poistoon ~50g eli olikohan se tuo akan 0.5dl mitta tuollaseen 0.5l mehupulloon sekottanu, vaativampiin ruostekohtiin vähän enempikin. Menettää tehoa pullossa pitempiä aikoja seistessä.
Ja ammattikoulussa (kemianteollisuus) opitun rallin mukaan (vaikka melko mieto happo onkin) "ensin vesi, sitten happo, ettei tule sormeen rakko" olen sekoittanut.
Parempia tuloksia olen tosiaan saanut kun ensin sopiva määrä valmista sitruunahappoliuosta sopivaan purkkiin, sitten perään liisterijauhoja sen verran että pinnalle tulee ohut kerros, reilua sekottelua ja puoleks tunniks tekeytymään, sitten liisteriä ruosteiden päälle ja muhimaan yön yli.
Paras jos on tulossa useampi hyvä aurinkoinen kesäpäivä, laittaa vaikka 12 aikaan ekana päivänä ja antaa vaikuttaa seuraavan yön yli, seuraavana päivänä vaikka iltasella 18 aikaan sitten painepesurilla liisterit pois. Jos on ruostetta niin kuivaus ja uusi käsittely.
Jos tuntuu ettei irtoa niin vaikka ~10g-20g lisää jauhetta mixtuuraan ja uusintakäsittely.
Kun pelti on paljas niin asianmukainen ruostekäsittely, toiset käyttää ferrexiä, toiset sinkkisprayta, kolmannet jotain muuta, vaihtoehtoja piisaa.

Niin ja se myytinmurtajien myytti että Coca-Cola irrottaa ruosteen/kiillottaa kromipuskurin, perustuu juuri happamuudensäätöaine E338:iin eli fosforihappoon joka on parempi ruosteenpoistoon mutta törkeän kallista (apteekissa sanoivat hinnaksi 80e/l, lopullinen hinta varmistuisi kun tilaisi).
Fosforihappo muodostaa pellille suojaavan harmaan fosfaattikalvon johon maalikin tarttuu paremmin.
Coca-Cola light limessä on fosforihapon lisäks happamuudensäätöainetta E330, eli sitruunahappoa.
xamppa
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja xamppa »

Ainakin Biltemassa on myynnissä tuote nimeltä "ruosteenpoistoaine", joka on fosforihappopohjanen. Itse oon käyttänyt sitä suhteellisen menestyksekkäästi. Mulla on vanha purkki, kooltaan 1 litra, mutta ainakin Bilteman kuvaston mukaan nykyään on myynnissä vain 150 ml:n purnukka, hintaan 4.50€.

"sekunti muuttaa kaiken"
Vastaa Viestiin