Venttiilivarrenkumit.

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Ksthb
OCF Partner
OCF Partner
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ksthb »

Markus kirjoitti:
Ksthb kirjoitti:Kierteet ohjuriin :o toki olen kuullut noin tehtävän/nähnyt metro auton käyttämät työkälut, mutta todellinen syy noiden ohjkumien ylös nousulle on jo tehtaalla epäonnistunut asennus.
Oikein asennettuna pysyvät paikallaan ilman erikois kikkojakin.
No mitenkäs nuo kumit asennetaan oikein ja miten väärin? Omaan kanteeni laitettiin 2 vuotta sitten GM:n yläpään tiivistesarjan mukana tulleet kumit ja pysyivät paikallaan noin 1,5 vuotta. Kumit asentanut henkilö on kasannut sylinterikansia viimeiset 40 vuotta, joten tuskin on asentajassa vika. Kaikki pakopuolen kumit olivat irti, mutta imupuolella kumit olivat vielä paikallaan, mikä viittaisi enemmänkin ongelmaan kumimateriaalin lämmönkestossa.
Joo, noi Metron asennus työkalu oli tehty muovista ja sillä kumia asennettaessa ei koskaan voi tietää onko kumi kunnolla paikallaan. Teräksinen tuurna ja normi vasara paljastaa äänellä milloin asennus onnistuu. Ainut tapa jolla voi olla varma että kumi menee pohjaan asti. Tähän päivään asti kaikki irronneet kumit on ollut ohjaimen päällä n.1-1,5mm, n.4mm sijaan. Ei ihme että kumit pakenee. Sitten vinkki ykkönen, irronneen ohjkumin asennuksen voi todeta jälkikäteen helposti silmämääräisessä tarkistuksessa,sillä kumin sisäpuolelta jokainen voi todeta edellisen asennuksen onnistumisen, sinne jääneiden jälkien perusteella.
Tästä jutusta otan asiaa valaisevat valokuvat seuraavan kannen kunnostuksen yhteydessä ja pistän kaikkien ihmeteltäväksi.
Alkuperäis kumit olen tarkastanut ja niissä ei selkeetä vikaa havainnut, tosin asennus ongelman olen irronneista yksilöistä aina löytänyt.

Hmm... se penriteinen kysymys :o Miksikö olen aika varma asiasta? Jokaiselle korjaamalleni kannelle olen antanut takuun myös ohjainten kumien pysyvyydestä. Vuosien varrella korjaamani kansien määrä on aika merkittävä ja yhtään kantta ei ole tullut takaisin, outo juttu?

Yritin kerran infota asiasta liikkeitä mutta eivät korvaansa lotkauttaneet, miksiköhän? :roll:
Obelixman
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Obelixman »

Jep,tänään soittelin Kantaselle ja sanoivat että ne tekee kierteet ja liimaavat vielä lisäksi kumit kiinni,hinta on 350-400 euroa.Sitä en kysynyt että kuuluuko hintaan uudet tiivisteet nokille ja venakoppaan.No myyjäliike lupasi kustantaa koko lystin...Aikoja oli vasta lokakuun puolenvälin nurkilla,mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan.Täytyy laittaa infoa sitten kun on homma tehty ja näkee väheni/loppuko öljynkulutus.
Obelixman
'Kapitän'
'Kapitän'

Mites on kun tohon autoon vaihdettiin 120tkm:n huollossa toi jakohihna,ja sillä on ajettu nyt reilut 2000km,niinkannattako laittaa toi vanha hihna takasin,vai pitäiskö siihen laittaa uus hihna ja kiristin?Ei kai se hihna nyt vielä ole niin kulumaan kerinnyt?Olisko jollakulla parempaa tietoa tästä asiasta.
Ksthb
OCF Partner
OCF Partner
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ksthb »

Ksthb kirjoitti:Kierteet ohjuriin :o toki olen kuullut noin tehtävän/nähnyt metro auton käyttämät työkälut, mutta todellinen syy noiden ohjkumien ylös nousulle on jo tehtaalla epäonnistunut asennus.
Oikein asennettuna pysyvät paikallaan ilman erikois kikkojakin. Suosittelen kannen irroitusta sillä ylimääräinen öljy/siitä muodostuva karsta ei tee hyvää ventiileille ja seeteille. Ehdottomasti kannattaa koneistaa venttiilit/ pakopuolen seetit. Karstaa kerääntyy ventiileihin siinä määrin että rupeavat kantamaan ja venttiili vaurio iskee yllättävän pian.

Hmm.. mistäkö tiedän? No töikseni noita kansia olen korjaillu lukemattomia määriä
No ni, nyt tuli vaihteeks tollanen kansi remppaan, josta on tieto olemassa että on tehtaan jäljiltä. Ja niinkuin aina, asennus virhe on havaittavissa. Pako ohjaimen kumit+yksi imu olivat olleet asennus vammasia jo tehtaalta lähtien. Kuvassa on kaksi ohjaimen kumia, toinen on pysynyt paikallaan ja toinen ei ole ollut ikinä kunnolla paikallaan. Tehtaalta asti noi ohj.kumien ns. irtoomis ongelmat johtaa juurensa ja takuuna vaihdetut on sössitty kans. Ei ihme että öljyä palaa :o

http://galleria.busanistit.org/Monza-GS ... /kansi_012

Ei tarvi olla asian tuntija kun ongelman ratkaisee :wink:
ascona_c
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Obelixman kirjoitti:Mites on kun tohon autoon vaihdettiin 120tkm:n huollossa toi jakohihna,ja sillä on ajettu nyt reilut 2000km,niinkannattako laittaa toi vanha hihna takasin,vai pitäiskö siihen laittaa uus hihna ja kiristin?Ei kai se hihna nyt vielä ole niin kulumaan kerinnyt?Olisko jollakulla parempaa tietoa tästä asiasta.
Vanha hihna käy loistavasti.

Itselläni oli remontin aikoihin ajettu hihnalla 26tkm, ja ei käynyt edes mielessä että vaihtaisin samalla uutta hihnaa.
B-Na
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja B-Na »

B-Na kirjoitti:mitäs liimaa noissa kannattais käyttää?
ei tiedetä?
"Haista hurri vittu" - Lurttinen
JJunior
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja JJunior »

Pikaliima.
röpönikkari
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja röpönikkari »

Oikein asennettuna pysyvät paikallaan ilman erikois kikkojakin. Suosittelen kannen irroitusta sillä ylimääräinen öljy/siitä muodostuva karsta ei tee hyvää ventiileille ja seeteille. Ehdottomasti kannattaa koneistaa venttiilit/ pakopuolen seetit. Karstaa kerääntyy ventiileihin siinä määrin että rupeavat kantamaan ja venttiili vaurio iskee yllättävän pian.

Hmm.. mistäkö tiedän? No töikseni noita kansia olen korjaillu lukemattomia määriä
Oon samaa mieltä kanssas. Ne kumit kestää siel ilman kierteitä tai liimoja ku puhdistaa ohjurin pään hyvin öljystä (esim. jarrukliinerillä) ja laittaa sen kumin pohjaan asti.
jari_w123
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Oletkos koskaan korjannut mersun valurauta kansia siis henkilöauto dieseleitten?Itselläni olis yks juttu joka liittyy ohjurinkumeihin,öljynkulutukseen sekä siihen miten kolkosti öljyä voi mennä kumien kautta dieselissäkin :o .Jatketaanko keskustelua YV:llä vai pistänkö tähän vaikka kyseessä ei ole ooppeli.
MB W123 200D 3,0 vm 81
E Partanen
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja E Partanen »

Täällä kuulin, taikka luin ensimmäistä kertaa, että venttiilivarren kumeja liimaillaan. Ensin ajattelin, että mikäs siinä, jos semmoinen ominaisuus koneissa on, niin liimalla vaan. Mutta nyt "Ksthb":n kertoman jälkeen uskon itsekin mieluummin asennusvirheisiin irtoavien kumien suhteen. Yleensä kannessa kunnolla kiinni oleva kumi ei siitä ihan helpolla irtoa, ainakaan itsestään. Eikä venttiilivarren suunnasta tule semmoisia paineitakaan, jotka kumin irroittaisivat. Venttiilin varteen kumi ottaa niin pieneltä alalta kiinni, ettei se venttiilin liikekään voi kumia ihan helpolla irroittaa.
Motocoyote
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Motocoyote »

Ite laitoin ihan Locktiten ruuvilukitteella nuo kumet kiinni, sitä liimaa suosittelivat opeliksin hualtomiähet... :roll:
Obelixman
'Kapitän'
'Kapitän'

No niin,nyt on auto kunnossa,.Sanoivat että 16 kumista oli 14 irti,et ei ihme että öljyä kului.Nyt tarvii tarkkailla öljyn kulutusta,mutta ne sanoi siellä korjaamolla että todennäkösesti kulutus loppui siihen.Ei voi kun suositella Hiomo Kantasta,jos jollakulla on samanlaista onkelmaa,homma hoitui kätevästi työpäivän aikana. -(z)-
Obelixman
'Kapitän'
'Kapitän'

No nyt on autolla ajettu rempan jälkeen noin 1000km,Ja näyttäs siltä että öljynkulutus loppu.Ei ainakaan ole mittatikusta raja laskenut kun olen sitä säännöllisesti tarkkaillut.Ja muutenkin tuntuis että ei ole mitään muutakaan häikkää koneessa käy ja kukkuu tasaisesti.Auto tuntuu muutenkin jämäkältä ei mitään kitinöitä ja natinoita kuulu,kun vertaa edellisiin japanin katiskoihin.Asentelin tuossa viikonloppuna roiskeläpät eteen ja taakse,oli muuten harvinaisen vittumainen homma varsinkin eteen kun joutu sisälokariin kaivertamaan kiinnikkeille kolot,Ja kaiken lisäksi ne kiinnikkeet jotka oli paketissa ei edes käynyt,vaan takaläppien kiinnikkeet sopii paremmiin.Kumma homma on kumminkin ooppelin alkuperäiset läpyskät kyseessä. -(z)-
ap85
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja ap85 »

Jaahas, pitäs varmaan itsekin laittaa noi venttiilivarrenkumit lopulta uusiksi kun alkaa tota öljyä mennä kesän jälkeen aivan helvetisti. Joka viikko saa olla lisäämässä :o :lollis: No pyysin tarjousta Kantaselta, ajan vaikka sen 600km jos tekevät kunnollista työtä :wink:
Skoda Octavia TDI
Obelixman
'Kapitän'
'Kapitän'

Kyllä voin suositella Kantasta,olen itse ollut tyytyväinen heidän palveluun ja työn jälkeen.Multa korkkasi öäljypohjasta kierteet ja he laittoivat helicoilin,mutta se ei pysynyt,ja takuuseen laittoivat isomman propun ja antoi vielä kourallisen tiivisteitä mukaan,ja soitti vielä parin päivän päästä ja kyseli että onko proppu pitänyt.Että ei kun auto sinne remonttiin,sen saa vielä samana päivänä takasinkin.
Vastaa Viestiin