Kuinka suuri öljynkulutus voidaan laskea vielä normaaliksi?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
ascocd
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja ascocd »

Elikkäs mulla on tommonen C-Ascona 18E myllyllä ja ihmetyttää hiukan tuo öljynkulutus kun se on mielestäni aika reipasta n. 1L /2000km. Normaalia ??
(En ainakaan itse usko, että noin suuri kulutus olisi normaalia.)

Tällähetkellä koneessa on öljynä jotain tervaa, mutta viikonloppuna meinasin vaihtaa öljyt/suodattimen.
Voikos "vanhat" öljyt kuluttaa enemmän öljyä ??
Ja aina kun on tarvinnut lisäillä öljyä niin olen laittanut sinne Shell Helix Super 10W-40. (onko tuo öljy muuten synteettistä vai mineraalia? )

Venttiilin ohjurinkumit tuntuvat kylläkin olevan vähän ehtoopuolella, että voiko noin suuri kulutus johtua siitä ?

Kone ei kyllä muuten vuoda pahemmin öljyä.

Ja olisko esim. 10W-40 tai 5W-40 synteettiset hyvä valinta tolle 18E OHC-koneelle ?
Auto kuin auto kunhan se on saksalainen... :roll:
Jupe
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja Jupe »

Kyllähän se öljynvaihto vähän varmasti auttaa vuotamiseen/kulumiseen kun vanha öljy on niin notkistunutta. Ohjurikumien vaihto auttaa varmasti mutta samalla kannattaa vaihtaa kaikki muutkin tiivisteet ja stefat niin ei tarvitse heti alkaa pähkäilyä uudestaan. Tein juuri melko täydellisen konerempan, männänrenkaat,laakeriliuskat,venttiilien ja istukoiden koneistukset sekä kaikki mahdolliset tiivisteet. Myös nokka meni samalla uusiksi. On kuin eri auto eikä mene tippaakaan öljyä. Kun ennen meni semmoset 1.5 litraa viikossa (n 500km)
mizal
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja mizal »

Mun kadetti vie jotain 1L per 1000 km
ja sekös ottaa nuppiin on niin pa%kassa kunnossa(auto)
etten viitti ruveta laittelee kuntoon
kun korjaus maksas enennän kuin minä autosta.
hyvin kulkee kun muistaa lisällä aina välillä
Hyvin menee mutta menkööt.
astra f 1,6i 16v 97 farmari.(vaihdettu pois)
Harjoittelevia lukihäiriöisiä. Kirjoitus virheet elkööt sumentako tekstin sisältöä.
LPJ
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja LPJ »

öljy menettää ominaisuutensa kun ajetaan liian pitkään, öljyn lisääminen ei auta palauttamaan öljyä kelvolliseksi.

varmasti öljynkulutus nousee jos ajetaan riittävän kauan samoilla öljyillä.
havericky
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja havericky »

1.8i ja 2.0i kuluttavat muistaakseni tehtaan mukaan 0,075 Litraa öljyä 100km:lla.
Ainakin noin olen jostain lukenut.
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Simo »

Siis tuhannella kilometrillä menis 7,5dl! No huh huh.. tuo on varmaan se määrä mitä se saa viedä ennenkun tarvii välttämättä tehdä koneremonttia. CIH koneelle oli myös tehdas antanut jonkun vastaavan suuruisen arvon ja sekin oli nimetty yhtä typerästi.. todellisuudessa se on siis maksimi kulutus eikä mikään normaali uuden koneen.
B Ascona '80 ja E Rekord '83
18E
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja 18E »

On 2003-05-16 00:37, ascocd wrote:
Elikkäs mulla on tommonen C-Ascona 18E myllyllä ja ihmetyttää hiukan tuo öljynkulutus kun se on mielestäni aika reipasta n. 1L /2000km. Normaalia ??
(En ainakaan itse usko, että noin suuri kulutus olisi normaalia.)
Sama mylly koneessa, enkä ole tippaakaan lisänny ties milloin.. (Onkohan siel mitään :smile: -No ei, hyvin vähän kuluttaa. Ainakin jos vuoto on runsaampaa, niin pakokaasunväristä voi päätellä jotain. Pitäisi olla sinistä(öljyä palaa männänpäällä,männänrenkaat kuluneet). Käynnistettäessä jos tuprauttelee niin venttiilin kumit kuluneet.
Näin muistelisin, korjata saa..
t:Ville

"Älä tuhlaa rahojasi, vaan
rällää ja ryyppää ne"
WalesinApina
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja WalesinApina »

Myös Omega 2.0i vm. 98 öljynkulutus on ohjekirjan mukaan 0,075l/1000 km (eli 0,75l/100km). 15 tonnin vaihtovälillä menis yli 11 litraa :smile: :smile:
Tctic
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Tctic »

Uuden astran 1.7td koneella öljynkulutus ohjekirjan mukaan 0.6L/100km!!! Eli vaihtovälillä 60L... Ei kait siinä.
temule
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja temule »

Sama kone oli edellisessä ascossa, eikä vaihtovälillä (10000km) tarvinnut öljyä lisätä. Mulla oli käytössä Shell helix:in täyssynteettiset öljyt.
havericky
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja havericky »

ei se siitä öljystä vaan sen mosan kunnosta...
Luu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Luu »

On 2003-05-16 10:08, WalesinApina wrote:
Myös Omega 2.0i vm. 98 öljynkulutus on ohjekirjan mukaan 0,075l/1000 km (eli 0,75l/100km). 15 tonnin vaihtovälillä menis yli 11 litraa :smile: :smile:
Eikös tuo tee 0,0075l/100km eikä 0,75l/100km, kun 1000km saa mennä 0,075l. Eli 1,1l vaihtovälillä.
markkuk
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja markkuk »

kunnossa oleva ooppelin ohc moottori ei tarvitse öljynlisäystä vaihtovälillä.
eri juttu on sitten nämä ecotec-öljyruiskut.
ham
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja ham »

On 2003-05-16 11:11, Luu wrote:
On 2003-05-16 10:08, WalesinApina wrote:
Eikös tuo tee 0,0075l/100km eikä 0,75l/100km, kun 1000km saa mennä 0,075l. Eli 1,1l vaihtovälillä.
Ei, ei, älkää sekottako! Kyllä omistajan käsikirja sanoo, että 0,075l/100 km on normaali kulutus. Tarkoittanee, että vasta tuon jälkeen asiat alkavat menemään uudessa autossa takuun piikkiin. Ei tosin monikaan siedä autossaan noita Opelin ilmoittamia lukuja. Aikaisemmin minulla oli Volvo ja siinä lukema oli muistaakseni 1,5 dl suurempi!
ascocd
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja ascocd »

On 2003-05-16 01:50, Jupe wrote:
Kyllähän se öljynvaihto vähän varmasti auttaa vuotamiseen/kulumiseen kun vanha öljy on niin notkistunutta. Ohjurikumien vaihto auttaa varmasti mutta samalla kannattaa vaihtaa kaikki muutkin tiivisteet ja stefat niin ei tarvitse heti alkaa pähkäilyä uudestaan. Tein juuri melko täydellisen konerempan, männänrenkaat,laakeriliuskat,venttiilien ja istukoiden koneistukset sekä kaikki mahdolliset tiivisteet. Myös nokka meni samalla uusiksi. On kuin eri auto eikä mene tippaakaan öljyä. Kun ennen meni semmoset 1.5 litraa viikossa (n 500km)
Mihin koneeseen teit rempan ja mitä tuli maksamaan ??
Tarttis harkita tuota myllyn kunnostusta tuossa kesällä, mutta olis ensin kiva tietää että mitä se tulee maksamaan. (meinaan ettei rahat lopu kesken ennen kuin mylly on kasassa, kun ei oikein viitsisi kävelläkään. :wink:

Jos perusteelisemman rempan tekee niin eikös silloin kannattais vaihtaa:
öljyt, suodattimet, tiivisteet, hihnat, vesipumppu, männänrenkaat, laakerit ja jotain muutakin varmaan, ei vain muista tähän hätään että mitä. :smile:

Kertokaa kaikki info osista mitkä kannattais vaihtaa konerempan yhteydessä jos vaan viitsitte. Kiitos.
Auto kuin auto kunhan se on saksalainen... :roll:
Vastaa Viestiin