C25XE moottori sammuu kun nostaa kytkintä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
caliv6
'Kadett'
'Kadett'

C25XE moottori sammuu kun nostaa kytkintä

Viesti Kirjoittaja caliv6 »

Elikkäs Calibra V6 kone sammuu liikkeelle lähdettäessä vähänkään liian pienellä kaasulla. Vaihdettu sporttikytkin ja kevyempi vauhtipyärä. Mahtaako johtua näistä?
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Re: C25XE moottori sammuu kun nostaa kytkintä

Viesti Kirjoittaja ?! »

caliv6 kirjoitti:Elikkäs Calibra V6 kone sammuu liikkeelle lähdettäessä vähänkään liian pienellä kaasulla. Vaihdettu sporttikytkin ja kevyempi vauhtipyärä. Mahtaako johtua näistä?
liian kevyt vauhtipyörä sulla....normi tyhjäkäynnille...tyhjäkäyntiä nostamalla vois vika "korjaantua".
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
i_kone
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja i_kone »

Olet vain tottunut ajamaan sillä isolla limpulla. Anna kaasua sille kun lähdet liikkeelle. Vakiohan lähtee liikkeelle ihan tyhjäkäynnillä.
Speedster SC / GT -70 / Grandland X 4Hybrid / Corsa-e
caliv6
'Kadett'
'Kadett'

Joo mä arvasin että se voi olla siitä vauhtipyörästä johtuva vika. On varmaan iso ja kallis remppa vaihtaa se vanha vauhtipyörä takaisin, kun tämä kevyempi pyörä oli siinä kun auton ostin. Mutta mun täytyy kattoo josko kokeilisin sitä tyhjäkäynnin nostoa. Annan autolle ihan hirveesti kaasua aina liikkeelle lähtiessä jottei se sammu ja tuntuu typerältä kaasutella nilkka suorana joka kerta kun lähtee valoista. Vaikuttaa siltä että moottorista on vauhtipyörärempan jälkeen tullut kierroskone. Alakierrosvääntö puuttuu.
lowcali
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja lowcali »

Kuinkahan kevyt limppu siihen on laitettu, kun omassa 5,6 kg:n vauhtipyörän kanssa ei ole mitään ongelmia? Ei kannata laittaa alkuperäistä takaisin, siitä tulee kuminauhamainen kone sillä alkuperäisella 16 kg:n rieskalla. Eli reagoi kaasuun hitaasti sekä alas, että ylöspäin, ja tuntuu ettei olisi puhtia. Ainakin oma on parempi keveällä vauhtipyörällä, tosin omassa on vakiokytkinpaketti. Sintterihän purasee äkäsemmin.
Calibra V6, Speedster 2.0 Turbo , MB ML 400 D, Aprilia RSV4
Exät: Kadett E 1.3 S, Vectra A 2.0 GLS, Astra Coupe Bertone 1.8, Calibra 2.0i, Calibra 2.5 V6, Vectra C 2.0 T GTS, Omega MV6 Farkku

-Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr-
caliv6
'Kadett'
'Kadett'

lowcali kirjoitti:Kuinkahan kevyt limppu siihen on laitettu, kun omassa 5,6 kg:n vauhtipyörän kanssa ei ole mitään ongelmia? Ei kannata laittaa alkuperäistä takaisin, siitä tulee kuminauhamainen kone sillä alkuperäisella 16 kg:n rieskalla. Eli reagoi kaasuun hitaasti sekä alas, että ylöspäin, ja tuntuu ettei olisi puhtia. Ainakin oma on parempi keveällä vauhtipyörällä, tosin omassa on vakiokytkinpaketti. Sintterihän purasee äkäsemmin.
Mulla taitaa olla se sama 5600 grammainen. Mun sporttikytkin tosiaan ottaa heti, ei voi liu'uttaa pienellä kaasulla. Olis hyvä juttu toi ettei kannattaisi vaihtaa alkuperäistä vpyörää takaisin.

Kierrokset olisi kai tavallisellakin limpulla hyvä pitää yli 1500rpm. Eikö se rasita konetta enemmän jos pitää yllä korkeampia kierroksia ja useammin? Esim. eikö tulppien johdot kulu nopeammin? Mulla on tavallisesti 2000-3500rpm alle 50km/h nopeuksissa ykkösvaihteella. 2.-5.-vaihteilla yritän olla ajamatta alle 2000rpm. Pitää aina polkasta kytkin pohjaan jos tippuu alle tai vaihtaa vapaalle varmuuden vuoksi ettei kone kärsi tai rupea köhimään, eli näyttämään merkkejä sammumisesta. Eiks normaali tyhjäkäynti pidä olla jotain 700-800rpm? Onko sitä kannattavaa nostaa ylöspäin?
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja Timonen »

caliv6 kirjoitti:
lowcali kirjoitti:Kuinkahan kevyt limppu siihen on laitettu, kun omassa 5,6 kg:n vauhtipyörän kanssa ei ole mitään ongelmia? Ei kannata laittaa alkuperäistä takaisin, siitä tulee kuminauhamainen kone sillä alkuperäisella 16 kg:n rieskalla. Eli reagoi kaasuun hitaasti sekä alas, että ylöspäin, ja tuntuu ettei olisi puhtia. Ainakin oma on parempi keveällä vauhtipyörällä, tosin omassa on vakiokytkinpaketti. Sintterihän purasee äkäsemmin.
Mulla taitaa olla se sama 5600 grammainen. Mun sporttikytkin tosiaan ottaa heti, ei voi liu'uttaa pienellä kaasulla. Olis hyvä juttu toi ettei kannattaisi vaihtaa alkuperäistä vpyörää takaisin.

Kierrokset olisi kai tavallisellakin limpulla hyvä pitää yli 1500rpm. Eikö se rasita konetta enemmän jos pitää yllä korkeampia kierroksia ja useammin? Esim. eikö tulppien johdot kulu nopeammin? Mulla on tavallisesti 2000-3500rpm alle 50km/h nopeuksissa ykkösvaihteella. 2.-5.-vaihteilla yritän olla ajamatta alle 2000rpm. Pitää aina polkasta kytkin pohjaan jos tippuu alle tai vaihtaa vapaalle varmuuden vuoksi ettei kone kärsi tai rupea köhimään, eli näyttämään merkkejä sammumisesta. Eiks normaali tyhjäkäynti pidä olla jotain 700-800rpm? Onko sitä kannattavaa nostaa ylöspäin?
Siis hä? :o Tulpan johdot kuluu nopeammin??? Tuo oli vitsi, jooko? :lol:

Mut noista rpm:stä: mulla on vakio-vp ja kytkin, ja todella harvoin ajan 1. vaihteella 40-50km/h. 2. tai 3.vaihde kaupungissa, 60km/h alueilla jopa 4.vaihde. Kierrokset siis n.2000rpm.

Ja normaali tyhjäkäynti tais olla 600-700rpm. Muistaakseni Jopella on kanssa tuo kevyt limppu Kadetissaan, ja hän joutui nostamaan tk:ta hivenen. Eli on järkevää tehdä tuo.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
lowcali
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja lowcali »

Jos se pysyy käynnissä normaalisti vapaalla tai kytkin pohjassa vakiolla <700 rpm tyhjäkäynnillä, niin ei kai sitä tarvi mennä turhaa nostamaan, ei se vaikuta tuohon liikkeellelähtöongelmaan. Sammuuko tai pöpeltääkö sulla se kone, jos paikallaan esim. liikennevaloissa käytät kytkin pohjassa kierroksia ylhäällä ja sitten nostat äkkiä kaasun pois? Jos ei röpötä tuossa tapauksessa niin siitä tyhjäkäynnin nostosta ei ole apua. Tähän liikkeellelähtöön on semmonen yksinkertainen ohje että anna sille vehkeelle kenkää, siitä se tykkää. :wink:
Calibra V6, Speedster 2.0 Turbo , MB ML 400 D, Aprilia RSV4
Exät: Kadett E 1.3 S, Vectra A 2.0 GLS, Astra Coupe Bertone 1.8, Calibra 2.0i, Calibra 2.5 V6, Vectra C 2.0 T GTS, Omega MV6 Farkku

-Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr-
kirmo
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja kirmo »

niin, auto tykkää kun sillä ajetaan :whack:
laiskaksi haukkuvat vaikka mitään en oo tehny
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omega16T »

Timonen kirjoitti:
Mut noista rpm:stä: mulla on vakio-vp ja kytkin, ja todella harvoin ajan 1. vaihteella 40-50km/h. 2. tai 3.vaihde kaupungissa, 60km/h alueilla jopa 4.vaihde. Kierrokset siis n.2000rpm.
Näimpä...tuo automaattikin pitää normiajossa kierrokset tossa kahdentonnin paikkeilla, ehkä pikkusen yli.
Todennäköisesti väärässä.
caliv6
'Kadett'
'Kadett'

[/quote]Siis hä? :o Tulpan johdot kuluu nopeammin??? Tuo oli vitsi, jooko? :lol:

Ja normaali tyhjäkäynti tais olla 600-700rpm. Muistaakseni Jopella on kanssa tuo kevyt limppu Kadetissaan, ja hän joutui nostamaan tk:ta hivenen. Eli on järkevää tehdä tuo.[/quote]

Oot oikeassa tosta tyhjäkäynnistä, muistin sen väärin. Mulla on ollut ongelmia sytytysjohtojen kanssa. Muistaakseni kuutossylinterin tulpan johto oli viallinen, eikä kone käynyt tasaisesti kaikilla pytyillä. Mutta kun siihen vaihtoi astrasta johdon, niin rupesi taas pelittämään. Aloin sen jälkeen pelkäämään että vaikuttaisiko tää mun ajotyyli sitten muiden tulpan johtojen kulumisnopeuteen. Mutta tosiaan mä pistän muistiin ton tyhjäkäynnin nostamisen, kun otan auton ajoon keväällä ja korjautan sen. Kytkinremppaa tuskin alan tekemään. Pitää vain polkaista aina kun lähtee liikkeelle. Jokin kuitenkin kilisee kytkinpolkimen seudulla kun siihen ei koske, mutta kun siihen vähän koskee, kilinä lakkaa. Entisessä autossa, kadett 1.6i '90, ajotyyli oli vähän erilainen kun siinä ei ollut kierroslukumittaria.

Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille
caliv6
'Kadett'
'Kadett'

lowcali kirjoitti:Jos se pysyy käynnissä normaalisti vapaalla tai kytkin pohjassa vakiolla <700 rpm tyhjäkäynnillä, niin ei kai sitä tarvi mennä turhaa nostamaan, ei se vaikuta tuohon liikkeellelähtöongelmaan. Sammuuko tai pöpeltääkö sulla se kone, jos paikallaan esim. liikennevaloissa käytät kytkin pohjassa kierroksia ylhäällä ja sitten nostat äkkiä kaasun pois? Jos ei röpötä tuossa tapauksessa niin siitä tyhjäkäynnin nostosta ei ole apua. Tähän liikkeellelähtöön on semmonen yksinkertainen ohje että anna sille vehkeelle kenkää, siitä se tykkää. :wink:
Pakoputki enemmänkin pöpeltää. Se kuullostaa siltä että siihen on tullut astma tai jotain. Sitä paitsi sekin on hitsattu vinoon ja pitää korjata. Kun moottori on vähän aikaa lämmennyt, olen antanut sille vähän kaasua ennen liikkeelle lähtöä, niin kierrokset tasaantuu sinne 600-700rpm:ään. Moottorissa ei ole sun mainitsemia komplikaatioita. Moottori vastaa terävästi kun sille antaa kaasua. -(z)-
Jope
OCF Member 2016

Viesti Kirjoittaja Jope »

Omassa on 4,25kg limppu ja koneen sai stumpattua täydestä laukasta pelkästään painamalla kytkimen pohjaan. Nyt tk on jotain 1000-1200, niin ei ole moista ongelmaa...
caliv6
'Kadett'
'Kadett'

Re: C25XE moottori sammuu kun nostaa kytkintä

Vika korjaantu kun vaihdettiin tulppien johdot.
Vastaa Viestiin