Vikakoodien lukemisesta käyvästä koneesta

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
SepiMies
'Kapitän'
'Kapitän'

Vikakoodien lukemisesta käyvästä koneesta

Viesti Kirjoittaja SepiMies »

Juu juttua on vaikka romaaniksi asti, mutta juuri tähän en löytänyt vastausta täältä tai topbuzz:ista. Eli voiko vikakoodit lukea jo käyvästä koneesta? Ohjeissa sanotaan, että kone seis pinnit 5 j 6 suljetaan (ainakin simtec 56.5) ja sitten virrat päälle/moottori käyntiin ja katselemaan "morsetusta". Eli ajatus olisi lukea vikakoodit sillon, kun auton käydessä tai startatessa vikavalo syttyy ja vasta kun auto käy, sulkisi nuo pinnit 5 ja 6. Mahdollista vai hajoaako jotain jos näin tekee??
FLEKU
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja FLEKU »

Miksi ne pitäis lukea auton käydessä ? :o Jäähän ne muistiin . .
TDC
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja TDC »

itte olen lukenut vikakoodi moottori sammutettuna ja sekä käynnissä ainoa juttu on ollut se että mulle se kerto vaan 12 eli ei mitään vikaa silti se moottorin vikavalo palaa ja välillä vilkku kun strobo siinä mittaristossa!
http://www.r-tech.fi
Opel Kadett GSi 16V -89 (PROjekti)

Ford F-350 Super Duty CrewCab 7.3 PowerStroke karvan alle 1000Nm
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Jäsennumero: 1227

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Topbuzzin vikakoodin lukemisesta,
It doesn't matter if the engine is running or not when the flash codes are being read out. In fact it is beneficial to have the engine running since on some ECU's, if it doesn't see the engine running, it will produce a fault code straight away and gives a misleading fault code.
Ei mitään väliä, mutta sammutetusta saattaa tulla harhaanjohtava koodi, koska moottori ei ole käynnissä.
Teksti 1| Teksti 2 | Teksti 3 | Teksti 4
SepiMies
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja SepiMies »

FLEKU kirjoitti:Miksi ne pitäis lukea auton käydessä ? :o Jäähän ne muistiin . .
Niinhän sitä luulisi, muttei ole jäänyt :D . Vikavalo syttyy aina toisinaan startissa ja kun auton sitten joskus sammuttaa ja lukee koodit niin antaa vain koneen ollessa seis 0340 ja käynnissä ei mitään :-? . Siksi lukisin koodit silloin, kun startin jälkeen tuo valo syttyy, niin mahdollisesti selviäsi mikä sen sytyttää. Tuolla tarkemmin tilanteesta http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=141515
Lurttinen kirjoitti:Topbuzzin vikakoodin lukemisesta,
No niin siellähän se oli, mutta tulkitsin tuon lauseen ihan väärin. Meinasin, että pinnien sulkemisen jälkeen on ihan sama, onko moottori käynnissä vai ei. Noh oppia ikä kaikki...

No kuitenkin jatkossa luen koodit, heti kun valo syttyy, josko siitä saisi jotain tarkempaa infoa.

EDIT. Muokkasin otsikonkin vastaamaan paremmin aihetta.
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Janne M »

TDC kirjoitti:itte olen lukenut vikakoodi moottori sammutettuna ja sekä käynnissä ainoa juttu on ollut se että mulle se kerto vaan 12 eli ei mitään vikaa silti se moottorin vikavalo palaa ja välillä vilkku kun strobo siinä mittaristossa!
Lataako autosi kunnolla koko ajan?

Viesti Kirjoittaja MJP »

Ota akunkenkä toviksi irti. Jos se nollaisi valonkin.
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

TDC kirjoitti:itte olen lukenut vikakoodi moottori sammutettuna ja sekä käynnissä ainoa juttu on ollut se että mulle se kerto vaan 12 eli ei mitään vikaa silti se moottorin vikavalo palaa ja välillä vilkku kun strobo siinä mittaristossa!
Vanhalla diagnostiikkapistokkeella vikakoodien luku käynnissä taisi aiheuttaa merkkivalon vilkkumisen lambdasäädön tahdissa (oliskohan tässä kyse siitä).

j.h
Vastaa Viestiin