Perjantai aamuna auto ei sanonut mitään kun yritin käynnistää, ei edes startannut. Joku napsutus (rele?) kuului vain akun vierestä pellin alta. Torstai iltana auto toimi moitteetta. Pakkasta vain -1c yöllä.Yritin ladata akua akkulaturilla, mutta ei ottanut varausta vatsaan, vilkutteli vain valoja itsekseen? No kävin iltasella ostamassa siihen uuden akun (74A, vakio 66A) ja sitten hörähti käyntiin, mutta valot meni päälle ja pois edelleen omaan tahtiin. Oudointa oli se, etä auto kävi vaikka käänsin virrat avaimesta pois ja kävi vielä hetken vaikka otin koko virta-avaimen pois virtalukosta, silloin kyllä pelästyin, että nyt ei kaikki ole ok?????
No auto oli merkkikorjaamossa pikahuollossa (Autobest, JKL), ja siellä luettiin vikakoodeja ja mitattiin jännitteitä yms, vaihdettiin patteri kaukoohjaimeen, mutta mitään selitystä ja varsinaista vikaa eivät löytäneet asiaan.Arvelivat että josko akku vain oli tullut tiensä päähän.
No, hyväuskoisena luulin jo , että asia korjaantui, mutta sitten eilen kävin lounaalla ja kun tulin takaisin OPEL oli itse laittanut ajovalot päälle, vaikka kytkin oli 0-asennossa???? Onneksi virtaa oli sen verran, että lähti vielä käyntiin. Mutta nyt alkoi selvitä, että että ehkä silloin perjantaita vasten yöllä on käynyt samoin, eli auto on itsekseen laittanut yöllä ajovalot päälle ja se oli vienyt akun tyhjiin, tälläinen tuli mieleen.
Soitin asiasta vielä eilen merkkihuoltoon, mutta olivat siellä Autobestillä aivan ihmeissään, että mistä tuo voisi johtua, eivät olleet tälläisestä viasta kuulleetkaan? Itselle tulis mieleen joku rele/ohjainyksikkö/solenoidi/kytkin joka noita valoja ja niiden virtoja ohjailee???
Olen lukenut täältäkin paljon varsinkin noiden 2.2 koneiseten Vectrojen akkuongelmista. Tässä on nyt samoja piirteitä, mutta kuitenkin hiukan eri juttu nyt. Yöllä ei olut pakkasta, laturi lataa hyvin (akku 12.7V ja käynnissä 14.5V). Ja tiedän sen että jos akun varaus putoaa alle 11.5V ohjainelektroniikka estää käynnistämisen...
Mutta onko teille kokemusta? Missä vika ja mitä asialle voisi tehdä? Olen kaikista kommenteista kiitollinen......kun tuo merkkihuoltokan ei nyt ole apua vielä suonut....