c18xe ja raaka käyntiääni

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Juissi
'Kadett'
'Kadett'

c18xe ja raaka käyntiääni

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Juu, Elikä ongelmana olis -94 c18xe 300tkm ajettu farkkuastra. Ostin vähän aikaa sitten ja oon tehny perushuollon:
-Tulpat Genuine GM :P
- Ilmanputsarin panos
- Jakopäänhihna
- Öljyt Mobil 1 0w-40, tietysti samalla suodin.

Nyt kun oon tässä ajellu, niin koneen käyntiääni on íhmetyttäny. Ennen öljynvaihtoa saattoi seisomisen (yön) jälkeen "kilkattaa" tai "tsäkättää" hetken, alle minuutin tämä ääni kuitenkin lakkasi. Öljyjen vaihdon jälkeen samantyylistä ääntä esiintyi välillä, mutta eilen huomasin kun kuuntelin lähempää, että käy melkein kuin dieseli! :evil:
Ääni on sellainen mekaanisen kuuloinen "kolkatus", vähän samantyyppinen kuin, jos pakari vuotais, mutta sammuu, kun laittaa lisää kierrosta.

Yritin paikallistaa ääntä, konepellin kiinni ollessa kuuluu apukuskin puolelta voimakkaammin. Kun avaa konepellin, niin kuulostaa vahvemmalta imusarja-jakopää-ohjaustehostimen pumppu akselilla. Todennäköisesti kone ei? voi olla täysin paskana, koska kuluttaa matkassa alle 7 ja sekalaisessa ajossa 7-8 litran väliin. Öljyt ei oo paskaset.

Onko mahdollista että ohjaustehostimen pumppu pitäis mekkalaa?

Kiitos!
sori, et oon syntyny ja anteeks, et oon olemassa
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Tyypillinen vaiva on jumittavat venttiilinpainimet. Ensiapuna Forte-huuhtelu, öljylaatu vaikuttaa myös kilkatusherkkyyteen. Ei mikään ihme jos ei saa enää hiljaiseksi millään -> uudet painimet.

Tehostimen pumppu voi kuluneena sekin pitää ääntä, mutta se on enemmän ujellusta/sirinää tms. tasaista ääntä.

Laturikin voi vanhemmiten metelöidä, mutta ei sitäkään kovin helposti moottorin käyntiääneen sotke.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Juu painimille yks ääni lisää, omassa moottorissa oli niin jumissa jo 250tkm ettei dieselissä liotuskaan enään auttanu. Pahin oli nelospytyn painimet, heitin kummiskin kasaan kun mitään kriittistä kulumista ei ollu. Sen jälkeen tullu kilometrejä reippaat 100tk, eli jollei ihan pahasti räksytä niin anna mennä vaan. Fortéa voi aina kokeilla, ei vaan ole kunnolla irroittanu mun moottorista vaik pesuja takana varmaan 10kpl, moottoriin voi kaataa vaik Esson Ultronia. On merkittävästi hiljaisempi tällä öljyllä, kuin esim. Helixillä tai Diamondilla. Eikä ainakaan omassa kulu juuri mitään sillä 7,5tkm vaihtovälillä.
Juissi
'Kadett'
'Kadett'

Kuis paljon niitten uusiminen suunnilleen tulis maksamaan? Ihan vaan siinä mielessä jännityksellä ajattelen, kun jouduin juuri kyseisen auton ostamaan, kun entinen astra levis. Ei ois kovin mukavaa, jos tällekki kävis huonosti :evil:

Se on vaan jännää, kun ajoon ei vaikuta mitenkään.
ascona_c
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Ja reipas kaasuttelulenkki voi avata tukkeutuneet nostimet.
Juissi
'Kadett'
'Kadett'

Kaasuttelua se on kyllä jonkun verran jo saanut :) On nimittäin aikas paljon erilaisen tuntuinen kuin vanha c16se, vaikka kohtuu hyvä oli sekin.

Se on kovin mielenkiintoinen, toi ääni. Ajaessa se ei kuulu, eikä kuulu tyhjäkäynnilläkään siihen kuskin oven luo. Sit kun menee lähemmäs keulaa, niin johan kuuluu. Tuntuu muuten vielä siltä, että oli eilen kovempi. Mielenkiintoista on obelixi kuskin elämä :-?

Tietääkö kukaan mistä tampereelta sais sitä fortea?
Sportive
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Viesti Kirjoittaja Sportive »

Jos se ääni kuuluu nostimista niin anna kuulua vaan. Omassa c18xe:ssä nostimet on pitäny ääntä jo 50tkm kun kone on kylmä. Öljyn vaihdon jälkeen nostimet ääntää myös kun kone on lämmin mutta kun öljyillä ajaa pari tuhatta niin nostimet hiljenee. Ja omalla astralla ajettu nyt 250tkm.
Vectra GTS 2.8T -06
Omega -03
Manta GSI -87
Ascona 2.0S berlina -78
Manta A -73
Juissi
'Kadett'
'Kadett'

Nostanpa tässä vanhaa aihetta esiin sen verran, että sama auto pitää edelleen mekkalaa ja ölpät oon jo vaihtanu uudemman kerran. tällä kertaa forte pesun jälkeen castrolin magnatekit 5W-40. Nyt mittarissa 323tkm. Ääni hiljenee kyllä vähän ajan päästä siitä, kun on laittanu käyntiin, mutta on sen n. minuutin ihan pirun raaán kuuloista. Eli edelleen on hiukkasen tuli perseen alla, että milloinka pitäs odotella koneen leviämistä.... :no:

Lähinnä nyt kyselisin sitä, että onko olemassa mitään ainetta, millä tilannetta vois auttaa??

Kiitos!
Sportive
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Viesti Kirjoittaja Sportive »

Älä turhaan stressaa. Ääni kuuluu todennäköisesti nostimista ja se ei ole vakavaa jos ääni hiljenee minuutin jälkeen. Suuttimista saattaa myös kuulua naputusta, ainakin ex. C18XE:ssä suuttimet naputti nostimien lisäksi :o
Vectra GTS 2.8T -06
Omega -03
Manta GSI -87
Ascona 2.0S berlina -78
Manta A -73
Vastaa Viestiin