A-Omegan 2.0i jakohihnan vaihtoikä?
A-Omegan 2.0i jakohihnan vaihtoikä?
Siis tiedän kyllä että hihna pitäisi vaihtaa 60tkm välein,samoin vesipumppu.Mutta se hihnan kestoikä vuosissa? Vanhalla äidilläni on -89 Omega 340tkm ajettu.Hihnan vaihto olisi siis näin ollen jossain parinkymmenen tuhannen päästä,mutta muistan jostain lukeneeni ettei Suomen sääolosuhteissa hihna kestäisi yli viittä vuotta.73-vuotias äitini ajaa jotain 3000 kilometriä enää vuodessa,tarkistin asian kun pari viikkoa sitten kävin Omegan katsastamassa.
Joten onko kellään kokemusta vähän ajetuista,mutta lähes 5-v vanhojen hihnojen katkeamisesta?
Muoriparka ei uskalla edes kauppaan ajella ennen seuraava eläkkeenmaksupäivää.Minulla kun on viimeiset vuodet ollut vain näitä ketjukäyttöisiä.
Joten onko kellään kokemusta vähän ajetuista,mutta lähes 5-v vanhojen hihnojen katkeamisesta?
Muoriparka ei uskalla edes kauppaan ajella ennen seuraava eläkkeenmaksupäivää.Minulla kun on viimeiset vuodet ollut vain näitä ketjukäyttöisiä.
Eikö tule vahinkoa?
Sen tiesinkin,että esim Fordin OHC:n venttiilit eivät osu mäntiin jos hihna katkeaa.Mutta taas itseltäni on katkennut esim. Volvon käyttämästä Rellun 1.7sta ja jostain vanhemmasta Fiatista.Volvon remontti meni onneksi Bilian piikkiin,olivat huoltaneet ja laskuttaneet hihnan vaihdon pari viikkoa aikaisemmin.
Arvelin kyllä,että Omega saattaisi kuulua niihin joiden kone ei vaurioidu onhan nää 8-venttiiliset aika matalaviritteisiäkin ja suhteellisen yksinkertaisia perusrakeenteeltaan.Ei ole vaan tullut kysymys aikaisemmin vastaan.Kun lähinnä olen viime vuodet möyrinyt muiden GM-tuotteiden kanssa,ketjukoneita kaikki,myös käyttöautoni joka tosin muutti GM:n lipun alle vasta viitisen vuotta valmistumisensa jälkeen
Arvelin kyllä,että Omega saattaisi kuulua niihin joiden kone ei vaurioidu onhan nää 8-venttiiliset aika matalaviritteisiäkin ja suhteellisen yksinkertaisia perusrakeenteeltaan.Ei ole vaan tullut kysymys aikaisemmin vastaan.Kun lähinnä olen viime vuodet möyrinyt muiden GM-tuotteiden kanssa,ketjukoneita kaikki,myös käyttöautoni joka tosin muutti GM:n lipun alle vasta viitisen vuotta valmistumisensa jälkeen
huolto vihko tosiaan väittää 120tkm mutta eikös se puolitetettu jossain välissä.
käytännössä meidän 1.8 vectralla (jonka kone on tyypiltään sama) oli ajettu 136tkm ja silloinkin oli edellinen omistaja vaihdattanut pelkän hihnan. eli kiristinrulla ja vesipumppu on pyöriny koneessa ties kuinka kauan.
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.
Ehkä se muori voi vielä pari viikkoa ajella
kaupan,apteekin ja kodin väliä.Mulla kun menis pelkkään matkaan 3tuntia suuntaansa.