Missä vika kun vaeltaa?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
-jupe-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -jupe- »

Juu, tuttu tilanne. Mulla kanssa vetelee kiihdyttäessä/jarruttaessa oikeen huolella, renkaat on 205/45-16.

Normaalikokosilla talvirenkailla meni hienosti suoraan. nyt on paineet ed. 3.0, takana 2.8, pitää testailla toisia paineita, jos vaikka auttais.
Asterix
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Asterix »

Kävin taas paineita nostamassa,nyt on edessä ja takana 2,4baria...Vielä vois kokeilla nostamista 2,5...Koko ajan vähenee vetely kun paineet nousee.Vai tottuuko siihen,tiedä häntä....
Veccura A
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Veccura A »

Sinällään hassu homma, mutta:

Itsellä veteli kiihdytyksissä, kun alla oli usean eri merkin 195/50 tai 205/45R16.. Kun vaihdoin 215/40R16-renkaisiin loppui myös vetely!! Ja kulmat oon kyllä säätänyt aina jousien/iskareitten vaihtojen jälkeen ja syksyllä laittaessani talvirenkaat alle, niin vaihdettiin myös raidetangon päät molemmille puolille..

Tiedä sitten, mikä on syynä..
Jari K
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Jari K »

Mulla on semmonen käsitys että noi tommoset kiihdytys- ja jarrutusvetelyt saattas johtua enmmänkin alustan nivelten kuluneisuudesta kun renkaiden paineista tms.

Jos auto tempoo kiihyttäessä jonnekkin suuntaan saattaa se johtua esim. siitä että tukivarsien puslat on kulunu ja renkaan/renkaiden suunta muuttuu kiihdytysvoimien vaikutuksesta...kiihdytyshän pyrkii vetään renkkuja eteenpäin ja jos puslat antaa myöden liikaa niin vaikutus on melken sama ku kääntäis rattia. Jarrutuksessa pyörät taas työntyy taaksepäin.
Tällaisen huomaa parhaiten jos vain toiselta puolelta on puslat paskana. Esim. oma pirssini teki kovasti kiihdyttäessä semmosen puolen metrin loikan aina ojaa kohti kun nopeesti paino kytkimen pohjaan vaihdetta vaihtaessa.

En sitten tiedä mitä mieltä muut on...mutta oon sitä mieltä että ei oo järkeä tunkea mitään hirveitä läskejä pirssin alle. Pikkuautoon on hyvä jotku 165:set... ite kerran erehdyin laittaan 185:set ja pirssistä tuli uramagneetti. Isompaan pirssiin 195 on passeli. Muutenkin noi läskit vaan lisää kulutusta, maksaa perkeleesti, on liirtoherkät ja mitä matalammat niin sitä kivirekimäisemmäks auto tulee.
Asterix
'Senator'
'Senator'

Nyt on alla -40mm jouset ja vetely väheni heti dramaattisen paljon!Vielä pitää käydä pyöränkulmat säädättämässä,sitten saattaa parantua vieläkin :grin: Nyt pysyy auto tiessä kuin tauti,mutkiin voi ajaa ihan huoletta.Tietysti sitten kun se lähtee niin se sitten kanssa lähtee eikä sille enää mitään voi...Moottoritielläkin ennen niin tyypillinen huojuminen ja täristys yli 120km/h nopeudessa ovat tiessään!Tämähän alkaa vaikuttaa lupaavalta! :grin:
Asterix
'Senator'
'Senator'

Nyt on kulmatkin säädetty ja nyt on hyvä!
JusaP
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja JusaP »

Mulla A-Veccu veteli rengastuksella 205/50/16 ja loppu siihen kun vaihdoin etualatukivarsien puslat (4kpl)! en malttanut uretaanisia, kumiset maksoi yht 38 eetä
TT
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja TT »

Eiks toi vaikuta aika paljon ku ne levittää ne vanteet...oon ainakin kuullu et mitä pienempi et ni sitä enemmän on uraherkkyyttä...tiedä sit....
Vastaa Viestiin