Pari kysymystä Calibrasta

Keskustelua Opeleista
Mr.Carcass
'Agila'

Pari kysymystä Calibrasta

Viesti Kirjoittaja Mr.Carcass »

Olen tässä ostamassa kalikkaa käyttöautoksi ja tämän foorumin kautta olen jo löytänytkin melkein kaikki mitä tarvitsee tietää autosta. Mutta pari asiaa jäi vielä mielenpäälle.

1. Tuo mun vaimoke on 163cm pitkä niin saako kalikan penkin kuinka eteen, että ylettyy polkimiin? (Mun Trans Amissa penkki ei mene tarpeeksi eteen)
2. Mites talvella? Olen tässä yrittänyt bongailla kalikoita Oulussa ja yhtään kalikkaa ei ole näkynyt talvella. Kesälläkö niillä sitten ajellaan? Minun tarkotus olis tehdä kalikasta ympärivuotinen kulkuväline. Eli vinkkejä kalikan talvikäytöstä? Millaiset renkaat, lämpiääkö, miten ajo-ominaisuudet ym... kiitos.
calluman
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Pari kysymystä Calibrasta

Viesti Kirjoittaja calluman »

Sehän ei ole muuta kun coupe vectra että ihan samanlailla sillä voi talvellakin ajaa. :D
Talviominaisuudet on ihan hyvät ja maavarakin riittää jos ei ole madallettu.
Huonoja puolia on sitte nuo huonot ajovalot että niitä joutuu melkeen parantelemaan joko laittomasti tai laillisesti. (mulla xenonsarja)
Ajo-ominaisuudet on hyvän jämäkät mutta jos ajaa kovin huonoja teitä niin mukavuus kärsii. Riippuu paljon renkaista.
Renkaina mulla on talvella 195/60 15 ja nuo tuntuu olevan ihan sopivat.
Muut kertokoon lisää kuskin mittojen alarajasta :lol:
Ehkä vielä joskus....
jeppe jääkarhu
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jeppe jääkarhu »

Mr.Carcass kirjoitti:1. Tuo mun vaimoke on 163cm pitkä niin saako kalikan penkin kuinka eteen, että ylettyy polkimiin? (Mun Trans Amissa penkki ei mene tarpeeksi eteen)
Tuohon en oikein osaa mitään varmaa sanoa mutta penkin saa kohtuullisen hyvin eteen ja vielä nostettua/laskettua tarpeen mukaan. Vaimoke mukaan koeajoille niin siinähän sen saa samalla kokeiltua.
Mr.Carcass kirjoitti:2. Mites talvella? Olen tässä yrittänyt bongailla kalikoita Oulussa ja yhtään kalikkaa ei ole näkynyt talvella. Kesälläkö niillä sitten ajellaan? Minun tarkotus olis tehdä kalikasta ympärivuotinen kulkuväline. Eli vinkkejä kalikan talvikäytöstä? Millaiset renkaat, lämpiääkö, miten ajo-ominaisuudet ym... kiitos.
Mulla tuo Calibra (X20XEV koneella) on (ikävä kyllä :( ) ympärivuotisessa ajossa. Sanotaan näin, ettei tuo ole kovin kuuma auto talvella mutta ei sisällä silti kylmä tule. Toki tuohon lämpiämiseen vaikuttaa moottorin jäähdytysjärjestelmän kunto (nesteet ja termari) ja onko lämppärin kenno tukossa (omassa voi juurikin olla tuo lämppärin kenno vikana). Omassa on talvikiekkoina 195/60-15 Nokian Hakkapeliitta 4:set ja niillä on tosi hyvä ajaa kun renkaan koko, leveys ja profiili on aika passeli. Jos alusta on kunnossa eikä sitä ole liikaa madallettu, niin mielestäni Calibra on todella hyvä ja jämäkkä ajaa talvikeleilläkin. Jos haluaa jotain oikein pehmeää kyytiä niin sitten pitää suunnata katse johonkin muuhun autoon. Kevyt perähän tossa on jos pitää konttia tyhjillään eikä takana istu kukaan. T: nimim. muutamaan otteeseen tiukemmassa kurvissa ja nopeammassa vauhdissa on tuo perä lähtenyt irti. :D -(z)-

Jos ihan puhtaaksi käyttöpeliksi Calibraa halajaa niin suosittelisin melkeinpä tuollaista kasivenaista C20NE moottorista versiota. Varsin hyvä moottori ylläpidon ja huollon kannalta. Suurena plussana on se ettei haittaa vaikka remmi katkeaisi kun uuden voi pistää paikalleen ja jaon kohdilleen niin ajo jatkuu ;)

Foorumilla on paljon sellaista asiaa Calibrasta jota ei välttämättä muista tässä ketjussa mainita, joten haun käyttö tämän lisäksi on suositeltavaa ;)
Kuva
calluman
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja calluman »

Joo mulla on tuo 8 venttiilinen (c20ne) ja ainakin -91 mallissa on vesipumppukiristeinen tuo jakohihna että todella yksinkertainen rakenteeltaan se jakopää.
Ehkä vielä joskus....
Ooppelijanne
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ooppelijanne »

"kun hihna katkeaa"
Lopetetaan si jo noi jutut, ei se mihinkään katkea, kunhan muistaa huoltaakkin välillä.
Kyllähän tuo talvipelistä menee hienosti, ja lämpöäkin piisaa kun kone vaan lämpenee.
Valot on tosiaan onnettomat, mutta kyllä niillä kaupungissa pärjää.
Ja kyse kumminkin on "urheiluautosta" että melkein tuo c20xe on se minimi :D
Taino sama se minkä 2wd valitsee, vituttaa se kumminkin myöhemmin että jäi se 4x4 turbo valkkaamatta :D
Calibra -92 C20XE Manta B -77 *24** Manta B *varaosina* Omega 2.4 *paalissa*
"Never drive faster than your guardian angel can fly"
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Mr.Carcass kirjoitti:1. Tuo mun vaimoke on 163cm pitkä niin saako kalikan penkin kuinka eteen, että ylettyy polkimiin?
Itsellä ei paljoa enempää pituutta ole ja hyvin riittää jalat polkimille asti ;)

Naisilla vielä tuppaa yleensä olemaan jalat pitemmät suhteessa pituuteen kuin miehillä, joten uskoisin että hyvin pystyy ajamaan.

Oma calikka on ympärivuotinen harraste/käyttöauto ja ihan yhtälailla tuolla talvella ajelee kuin millä tahansa muullakin pelillä.

Omassa talvikäyttöä ajatellen neliveto suuri plussa. Ei haittaa vaikka olisi paksumminkin sohjoa, niin vakaasti etenee.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Calsunen
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Viesti Kirjoittaja Calsunen »

Itse olen sen 168cm, ja penkki on aivan edessä.. tosin selkänoja melkoisen takana, itse tykkään istua aika alhaalla.. Mutta itse olen mielestäni kyllä aika minimi mittainen tuohon autoon.. Täytyyhän se jarru ja kytkin saada ihan pohjaan asti.. Toki tyynyjä yms voi käyttää selän takana jos ei yllä..
Oma calsu on ainakin lämmin, hiki tulee kesällä ja talvella.. Ei voi täysillä pitää, niin kuumaa tuntuu työntävän.. Tosin viileääkin saa puhaltamaan, ei siinä :D
Talvella kun on sopiva profiili ja sopivan kokoiset renkaat on ajo-ominaisuuden huipussaan. Kyllä käy ihan ympärivuotiseen ajoon tuo auto.. Itse ajoin yhden vuoden ensimmäisellä calsulla kesän ja talven, tällä toisella vain kesällä.. Mutta autoni onkin tontitettu ja laiteltu muutenkin..
Vakiota voin siis suositella ympärivuotiseen ajoon -(z)-
jeppe jääkarhu
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jeppe jääkarhu »

Ooppelijanne kirjoitti:"kun hihna katkeaa"
Hyvä on, JOS se katkeaa ;)
Kuva
Hensku
OCF Member 2015

Viesti Kirjoittaja Hensku »

Mun kaveri on jotain "metrikuusviis kädet pystyssä" :D ja hyvin se calibrallaan pystyy ajelemaan. Melko eri aikaan liikut vissiin kun minä bongaan Oulussa näitä useamman päivässä ihan ympäri vuoden :o
If opportunity doesn't knock, build a door. -Milton Berle
J.S.T
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja J.S.T »

Kyllä noita Calibroita on Oulussa liikenteessä talvella aika paljo ;)
Ja tuossa ei pahemmin Vectraan ole eroa sisältä ja kyllä tuollaki on hyvin pystynyt lyhyemmätkin ajamaan.
Talvipelinä ei varmasti eroa muista vastaavista autoista. Ja jos muijalles käyttikseski hankit, nii tuo c20ne motti on ainakin hyvä ja kestävä.
Motocoyote
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Motocoyote »

Mr.Carcass kirjoitti:Olen tässä ostamassa kalikkaa käyttöautoksi ja tämän foorumin kautta olen jo löytänytkin melkein kaikki mitä tarvitsee tietää autosta. Mutta pari asiaa jäi vielä mielenpäälle.

1. Tuo mun vaimoke on 163cm pitkä niin saako kalikan penkin kuinka eteen, että ylettyy polkimiin? (Mun Trans Amissa penkki ei mene tarpeeksi eteen)
2. Mites talvella? Olen tässä yrittänyt bongailla kalikoita Oulussa ja yhtään kalikkaa ei ole näkynyt talvella. Kesälläkö niillä sitten ajellaan? Minun tarkotus olis tehdä kalikasta ympärivuotinen kulkuväline. Eli vinkkejä kalikan talvikäytöstä? Millaiset renkaat, lämpiääkö, miten ajo-ominaisuudet ym... kiitos.
1. Munki vaimo on 163 pitkä, ja ylettyy hyvin ajelemaan.

2. Hyvin pystyy talvellakin ajeleen, ihan normaali auto se on... Jos kestävimmän/luotettavimman mahdollisen haluat niin 8v 2 litranen on paras.
c-cona 2.0i
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja c-cona 2.0i »

Ooppelijanne kirjoitti:"kun hihna katkeaa"
Lopetetaan si jo noi jutut, ei se mihinkään katkea, kunhan muistaa huoltaakkin välillä.
Kyllähän tuo talvipelistä menee hienosti, ja lämpöäkin piisaa kun kone vaan lämpenee.
Valot on tosiaan onnettomat, mutta kyllä niillä kaupungissa pärjää.
Ja kyse kumminkin on "urheiluautosta" että melkein tuo c20xe on se minimi :D
Taino sama se minkä 2wd valitsee, vituttaa se kumminkin myöhemmin että jäi se 4x4 turbo valkkaamatta :D
kaverilla hyppäs jako 3 hammasta "itekseen" 15tkm hihnan vaihon jälkeen 16v ekotökkijästä.. kaikki pakos venat uusix.. ite tehtiin työt paiti koneistukset konestamolla.. 500€... sillä saa 2-8 8v moottoria.. eli jos ei tykkää/osaa roplata ja ei halua seisottaa autoa jakopään takia yli 45 minuutiksi niin 8v... pärssi tykkää.. ja tuskin tää on sun rakas joka päivä kuitenkaan joutuu niide biimeri kuskien kiusattavaksi... :lol:

huomioikaa muuten te "lyhyet" että kun penkki on iha alaasennossa... siis korkeuden säätö niin vaikka penkin siirtää ihan eteen niin se jää noin 8,75cm taemmas mitä korkeimmassa asennossa.. koska istuintyyny siirtyy pituissuunnassa korkeuden muuttuessa... toivottavasti kaikki ymmärsi... voin koittaa piirtää kuvan photo shopil jos jokuei ymmärtänyt :lollis:
toi liikumis ero on hatusta mut 5-20cm se on
ei vauhti mutta se tyyli
ipa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja ipa »

ja jos on joskus a-vectraa ajanut niin samat säädöt ja etäisyydet on tuossa calibrassakin.
ainoa poikkeus on calibran viistompi tuulilasi ja ratin korkeuden säätö. jos penkki on edessä ja ylhäällä niin otsa on kiinni aurinkolipassa. :wink:

Joo mulla on tuo 8 venttiilinen (c20ne) ja ainakin -91 mallissa on vesipumppukiristeinen tuo jakohihna että todella yksinkertainen rakenteeltaan se jakopää.
92 malli on sitten jo automaattikiristimellä. ei sekään mikään ihmeellinen keksintö ole.
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.
m.k
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m.k »

Meillä emäntä on 158 pitkä, ja vieläkin sais Vectrassa penkkiä eteenpäin eli eiköhän lyhyemmällekin kaverille löydy sopiva ajoasento... Toki riippuu sitten käsien ja jalkojen pituuksista että löytyykö semmonen miellyttävä ajoasento.
Mielipide on kuin persereikä. Meillä kaikilla on sellainen, ja meistä kaikista toisen sellainen haisee pahalta.
lowcali
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja lowcali »

Uudemmissa Calibroissa, joissa on ratissa airbag ei ole tuota ratin korkeuden säätöä. Mukavuuden kustannuksella siis turvallisuutta kohennettu.
Calibra V6, Speedster 2.0 Turbo , MB ML 400 D, Aprilia RSV4
Exät: Kadett E 1.3 S, Vectra A 2.0 GLS, Astra Coupe Bertone 1.8, Calibra 2.0i, Calibra 2.5 V6, Vectra C 2.0 T GTS, Omega MV6 Farkku

-Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr-
Vastaa Viestiin